We doen onafhankelijk onderzoek naar alle sectoren van het Nederlandse onderwijs en we doen dit in samenspraak met het ministerie van OCW of in samenwerking met partners. Hieronder vind je onze onderzoeken.
A study on the international experience (credit mobility and digital international collaboration) of higher education graduates from 2020–2022. We examined who participated, how accessible an international experience was, why graduates took part, and where they went. We also explored what graduates learned from an international experience and what the benefits were on the labour market.
Een onderzoek naar de internationale ervaring (studiepuntmobiliteit en digitale internationale samenwerkingen) van ho-afgestudeerden uit 2020-22. We onderzochten wie er deelnamen, hoe toegankelijk een internationale ervaring was, waarom afgestudeerden deelnamen en waar ze naartoe gingen. Ook onderzochten we wat afgestudeerden van een internationale ervaring leerden en wat de voordelen op de arbeidsmarkt waren.
This study focuses on the reasons why Dutch students do not often choose to pursue a full degree abroad and what might encourage them to do so. It also provides an overview of the obstacles faced by students who wish to study abroad, as well as what could help them overcome these challenges.
We hebben onderzocht waarom Nederlandse studenten niet vaak kiezen voor een volledige studie in het buitenland en wat hen zou kunnen stimuleren. Lees de samenvatting hieronder. Download het rapport voor de volledige onderzoeksresultaten en aanbevelingen, onze aanpak en de gebruikte bronnen.
An analysis of data on Dutch students in Vocational Education and Training (VET) going abroad for study or internship, also known as outbound mobility, and international students coming to the Netherlands for study or internship, or incoming mobility from 2012 to 2022.
Een analyse van gegevens over Nederlandse studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) die voor hun studie of stage naar het buitenland gaan, ook wel bekend als uitgaande mobiliteit, en buitenlandse studenten die naar Nederland komen voor studie of stage, ofwel inkomende mobiliteit, in de periode 2012-2022.
Inzicht in het perspectief van studenten in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) in de grensregio met Duitsland op de meerwaarde van internationalisering, en obstakels en behoeften die zij (verwachten te) ervaren om deel te nemen aan internationaliseringsactiviteiten.