Hoe borg je de kwaliteit van een buitenlandervaring op jouw mbo-school? Maak gebruik van deze tips. Je vergroot hiermee de kwaliteit van mobiliteit voor studenten en docenten. Dat kan fysiek, hybride of online.

  • Neem internationalisering, en specifiek mobiliteit, op in de schoolvisie en de kwaliteitscyclus en vertaal deze door naar jouw opleiding.
  • Doe een informele mobility audit: ga met een aantal mbo-scholen bij elkaar op bezoek als critical friend. Bespreek en bekijk hoe je de kwaliteit van mobiliteit kunt vergroten. Deel goede voorbeelden met elkaar.
  • Neem in het scholings- of HR-beleid op dat job shadowing in het buitenland gefaciliteerd wordt. Want zonder internationaal competente docenten geen internationaal competente studenten. Lees de brochure Professionalisering door internationalisering.
  • Neem internationalisering op in je teamplan en koppel mobiliteit, als dit passend is, aan de leerdoelen en internationale competenties. Ga uit van het model internationale competenties. Welke competenties wil je (laten) ontwikkelen?
  • Stel Keuzedeel internationaal II ‘werken in het buitenland’ beschikbaar.
  • Hoe begeleid je mbo-studenten die stage lopen in het buitenland het best? Volg deze 5 stappen.
  • Start met de voorbereiding van een buitenlandstage of -project al in het voorgaande schooljaar of semester.
  • Terug in Nederland: deel ervaringen met andere studenten en docenten en reflecteer op deze unieke ervaring. Studenten kunnen bijvoorbeeld hun buitenlandervaring delen op WilWeg.
  • Verken kansen om je mobiliteit te verduurzamen of inclusiever te maken.

Kwaliteitsborging van mobiliteit werkt het meest krachtig als je aan alle drie de niveaus aandacht schenkt. Mobiliteit kan internationale beroepspraktijkvorming (IBPV) zijn, maar ook projecten in het buitenland, uitwisseling, excursie of job shadowing.

Wil je meer weten? Vraag het document Tips: Haal meer uit je mobiliteit aan via mbo@nuffic.nl. Heb jij bruikbare tips? Deel ze op de LinkedIn-pagina internationalisering in het mbo.