Internationale competenties

Internationale competenties helpen je te leren, leven en werken in een interculturele klas, samenleving en een internationaal georiënteerde arbeidsmarkt.

  • Door mobiliteit en migratie hebben we steeds meer contact met mensen uit andere landen.
  • Veel organisaties krijgen te maken met internationale procedures, regels, manieren van werken en andere talen.
  • Door nieuwe technologie hebben we informatie en contacten uit de hele wereld.
  • Maatschappelijke problemen zoals klimaatverandering gaan voorbij de landsgrenzen.

De ontwikkeling van internationale competenties is daarom belangrijker dan ooit. Internationalisering van het onderwijs draagt hieraan bij.

In dit factsheet lees je meer over de maatschappelijke relevantie van internationalisering:

Factsheet Maatschappelijke relevantie van internationale competenties

In ons model internationale competenties zie je in één oogopslag welke competenties je met internationalisering kan ontwikkelen. In de bijbehorende brochure krijg je meer uitleg. Meer informatie over de theoretische achtergrond en totstandkoming van het model vind je in het rapport.

Model ‘Internationale competenties’‌

Brochure ‘Internationale competenties’‌

Rapport ‘Internationale competenties’‌

Model 'International competence' (in het Engels)‌

Ook leerkrachten, docenten en staf kunnen belangrijke competenties ontwikkelen via internationalisering. Hieronder vind je het Model internationale competenties voor docenten. Het is gemaakt met verschillende onderwijsprofessionals in het po, vo, mbo en ho en is dan ook op deze onderwijssectoren toepasbaar.

In het rapport lees je meer over de totstandkoming van het model voor docenten.

Model 'Internationale competenties docenten'

Model 'International competences for teachers' (in het Engels)

Rapport ‘Internationale competenties voor docenten’

Rapport ‘International competences for teachers’ (in het Engels)

In 2019 en 2023 hebben we onderzoek gedaan naar de relatie tussen internationaliseringsactiviteiten en internationale competenties. Daarvoor hebben we bijna 300 begeleiders van internationaliseringsactiviteiten uit verschillende onderwijssectoren geïnterviewd. De resultaten laten zien wat de voornaamste internationale competenties zijn die leerlingen en studenten, en docenten (2023) volgens de begeleiders verwerven per internationaliseringsactiviteit.

Daarnaast geven de begeleiders ook aan wat ze de belangrijkste redenen vinden om te internationaliseren (enkel uitgevraagd in 2019).

We hebben de antwoorden verwerkt in 2 dashboards:

Lees de uitgebreide rapportage in onze publicatie:

Begeleiders aan het woord - De relatie tussen internationaliseringsactiviteiten en internationale competenties (2019)

De leeropbrengsten van internationaliseringsactiviteiten (2023)

The learning outcomes of internationalisation activities (in het Engels)

Mbo en ho-studenten komen na hun studie terecht op een internationaal georiënteerde arbeidsmarkt. Maar welke competenties zijn hiervoor van belang? We hebben een analyse gemaakt van startersvacatures op mbo en ho-niveau en gekeken hoe vaak internationale competenties worden gevraagd. Het blijkt dat werkgevers het vaakst vragen naar competenties binnen de categorie persoonlijke ontwikkeling.

Lees het rapport:

Internationale competenties in startersvacatures

International competences in entry-level job ads (in het Engels)