Nieuws

Winnaars vol wereldburgerschap: inspirerende projecten uit het primair onderwijs

Wat begon met een lege muur, eindigde in een kleurrijke collage van ideeën. Deelnemers aan de Nuffic-conferentie ‘De wereld in de klas´ schreven hun projecten rond wereldburgerschap op kaartjes en prikten ze vol trots op het bord
Ontdek hier welke projecten in de prijzen vielen!

prikbord met kaartjes waarop ideeen rond wereldburgerschap op de basisschool zijn geschreven
Eerste prijswinnaar Flora Vreeswijk neemt de prijs in ontvangst.

Eerste prijs: Flora Vreeswijk van basisschool De Bloeiwijzer in Amstelveen

Flora Vreeswijk van basisschool SBO De Bloeiwijzer (én basisschool de Zwaluw) in Amstelveen sleepte de eerste prijs binnen met het eerste interactieve museum in Nederland dat dit jaar in de school werd gerealiseerd. Het museum, genaamd ‘Bloeiseum’, is geheel ontworpen voor en met kinderen en richt zich op burgerschap, wereldoriëntatie en persoonlijke ontwikkeling. Thema’s als wereldburgerschap, gelijkwaardigheid, diversiteit en kinderrechten komen aan bod.

Door de interactieve opzet worden de leerlingen niet alleen geïnformeerd, maar vooral ook uitgedaagd om samen in gesprek te gaan, verschillende perspectieven te ontdekken en hun eigen identiteit te ontwikkelen. Het museum is ook op afspraak toegankelijk voor andere scholen en educatieve initiatieven uit de regio.

Op de foto: Flora Vreeswijk van basisschool De Bloeiwijzer en Trudy Manders van Nuffic

De eerste prijs is het spel Taalsteen Rosetta, een escapbox vol taal, spanning en plezier. Onder begeleiding zullen de leerlingen van De Bloeiwijzer een dag dit spel spelen, waarbij ze meer leren over hoe taal werkt en over de verschillen tussen talen.

Leerkracht Sharmaine Sontrop neemt de tweede prijs in ontvangst

Gedeelde tweede prijs: Sharmaine Sontrop van Kindcentrum Klinkers in Tilburg

Het team van Kindcentrum Klinkers in Tilburg organiseert sinds 2 jaar een ‘Worldday’.
Coördinator Primary Years Programme en leerkracht Sharmaine Sontrop licht dit initiatief toe: ‘Tijdens deze dag bieden ouders en andere externen vanuit hun eigen perspectief, kennis, culturele achtergrond diverse workshops aan in de school. Zo leren kinderen op speelse wijze over de wereld en de culturele diversiteit binnen en buiten de school. We zijn voortdurend op zoek naar de verbinding tussen de wereld en onze school/klas.
Onze missie is dan ook: Samen de wereld in!’

Op de foto: Sharmaine Sontrop van Kindcentrum Klinkers

Twee leerkrachten van basisschool ´t Kasteel nemen de tweede prijs in ontvangst.

Gedeelde tweede prijs: Linda Mocking van basisschool ´t Kasteel in IJsselstein

Het team van basisschool ’t Kasteel in IJsselstein organiseert meerdere projecten rond Wereldburgerschap. Linda Mocking, leerkracht in groep 1/2, zoemt graag in op het project ‘Landenfestival’. ‘Tijdens het ‘Landenfestival’ besteedden we vooral in het Engels en in de andere moedertalen van de leerlingen aandacht aan de landen waar onze leerlingen vandaan komen of waar hun roots liggen. De leerlingen zochten informatie op over die landen en gaven presentaties. Daarnaast hadden de leerlingen via de online community eTwinning contact met kinderen in andere landen. Voor iedere leerling werd een “paspoort” gemaakt over hoe hij/zij zich van binnen voelde (welke nationaliteit had de voorkeur). Ter afsluiting van de dag werd er op verschillende manieren gedanst vanuit diverse landen over de wereld.’

Op de foto: Linda Mocking en Helen de Lange van basisschool ´t Kasteel in IJsselstein

Beide scholen wonnen als tweede prijs het Globitrotter-spel waarmee leerlingen interculturele dillema’s leren op te lossen en nadenken over vragen rondom cultuur en interculturele communicatie.