Nieuws

'Wat thuis normaal is, blijkt over de grens heel bijzonder'

Van een bonte avond met Duitse leeftijdsgenoten tot een Europees uitwisselingsprogramma voor alle leerlingen. Op Global Citizen School het Merletcollege in Cuijk is een internationale ervaring al 20 jaar een vast onderdeel van de schoolloopbaan. In deze Docent aan het woord delen Kaj Otten en Jesse Linden hun aanpak. Beide zijn coördinator internationalisering, Kaj is docent Geschiedenis en Jesse geeft de vakken Global Citizenship en Geography.  

leerlingen International Week Merletcollege spellen 'Cuijk 2025'

Foto boven: deelnemende leerlingen aan de Internationale Week beelden samen 'Cuijk 2025' uit.

Welke internationaliseringsactiviteit willen jullie delen?

Jesse: "Dit schooljaar deden er 180 Nederlandse en 180 buitenlandse leerlingen mee met ons Europese programma, waarmee we alle leerlingen van onze vestiging de kans geven een ervaring op te doen in het buitenland. Een voorbeeld daarvan is de Internationale Week."

"In het voorjaar verwelkomden we docenten en leerlingen uit 7 verschillende landen op onze school: Servië, Griekenland, Turkije, Polen, Baskenland, Italië en Tsjechië. Onze Ieerlingen uit 4 havo en 5 vwo bezochten deze gastscholen in oktober. De Week heeft een terugkerend programma: groepjes van 3 Nederlandse en 3 buitenlandse leerlingen geven samen een interactieve workshop voor de onderbouw over een land waar ze zijn geweest. Een soort les dus, waarin ze bijvoorbeeld een Spaanse festivalhoed maken of een Letse dans oefenen."

"We verkennen samen Amsterdam, oefenen wat Nederlands, en absoluut hoogtepunt is de culturele avond in de schouwburg. Elk land laat daarbij wat van hun land zien: zo werden er deze keer hymnes gezongen, de Sirtaki werd gedanst en de Merletband sloot de avond passend af met een cover van Iedereen is van de wereld."

Jesse Linden & Kaj Otten

Waar letten jullie op bij het samenwerken met scholen in het buitenland?

Kaj: “De meeste scholen vinden we via Facebook-groepen voor partnerschappen voor Erasmus+, vooral veel Spaanse, Italiaanse, en Oost-Europese. Je moet kunnen filteren op scholen die echt serieus willen samenwerken. Je wilt niet dat je data gaat voorstellen en ze dan niets meer van zich laten horen. Het beste is om de verwachtingen te managen door als eerste een online ontmoeting in te plannen. Dan merk je snel hoe ze erin staan."

"Het komt ook wel eens voor dat ik een gesprek afkap, bijvoorbeeld toen een Italiaanse school ervan uitging dat wij alles gingen betalen. Maar ik moet zeggen dat tegenwoordig dit niet veel meer voorkomt, doordat steeds meer scholen Erasmus Accreditatie hebben. Ik denk dat 2/3 van de scholen waarmee we samenwerken nu wel een langdurig contact is. "

Over Erasmus Accreditatie

De vestiging van het Merletcollege in Cuijk heeft sinds 2022 een Erasmus Accreditatie. Met deze erkenning kan de school jaarlijks budget aanvragen bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ Onderwijs & Training zonder inhoudelijke onderbouwing. Om de accreditatie te ontvangen moeten scholen in hun aanvraag laten blijken duidelijke en toekomstbestendige internationaliseringsplannen te hebben en hier de komende jaren verder mee aan de slag te willen.

Jesse: “De accreditatie kwam precies op het goede moment. Het internationale programma kwam toen de ouderbijdrage vrijwillig werd onder druk te staan. Dit schooljaar hebben we meer budget gekregen vanuit de accreditatie en hebben we meer leerlingen. Deze leerlingen krijgen allemaal de kans om mee te gaan op uitwisseling, dat zullen er naar verwachting zo'n 350-400 zijn."

Lees meer

Jullie zijn een Global Citizen School, hoe past deze activiteit daarbij?

Jesse: ''Een van de dimensies van ons burgerschapsonderwijs is hoe je je verhoudt tot de wereld. Daar past internationalisering mooi bij, en het is ook de basis van wie wij zijn als school. Met het Europees programma bereiden we de leerlingen voor op hun toekomst. Ze maken grote stappen in hun taalontwikkeling en komen in contact met andere culturen. Wanneer ze een week meedraaien bij een familie in een buitenland, ervaren ze dat wat thuis ‘normaal’ is, daar heel anders gaat. Zo wordt het dagelijkse naar school fietsen in Nederland of de meer gelijkwaardige verhouding tussen docent en leerling in het buitenland als iets heel bijzonders gezien. Ook hoe je je gedraagt op school is niet overal hetzelfde."

Kaj: "Zo vonden ze het op het gymnasium in Estland echt totaal absurd dat Nederlandse leerlingen hier afval op de grond gooien. 'Dat is toch jullie school; waar is jullie verantwoordelijkheidsgevoel?'. Als zoiets door leeftijdsgenoten wordt gezegd, dan blijft het wel hangen. Er ontstaan echte vriendschappen: sommige leerlingen gaan elk jaar bij elkaar op bezoek of spreken af in de zomervakantie. Er is ook een jongen die nu zijn vwo-diploma heeft gehaald, die heeft nog steeds de Italiaanse vriendin die hij op uitwisseling heeft ontmoet."

Welke tip hebben jullie voor docenten die op deze manier vorm zouden willen geven aan internationalisering?

Jesse: "Begin klein. Maak de groepen niet te groot, bijvoorbeeld van maximaal 18 leerlingen. 'Jat' van anderen. Je kunt het wel allemaal zelf bedenken, maar je weet heel vaak niet hoe of iets wel werkt. Voor onze accreditatie-aanvraag hebben we bijvoorbeeld tijdens een webinar van Erasmus+ aan een andere middelbare school gevraagd hoe hun aanvraag eruitzag. Zij hebben die gewoon naar ons opgestuurd zodat we die als voorbeeld konden gebruiken."

Meer weten?