Nieuws

Via ontmoeting naar design thinking en een mooie uitwisseling

In de rubriek Docent aan het woord delen onderwijsprofessionals hun ervaringen met internationalisering. Deze keer vertelt Miek Walda, docent mediavormgeving aan het Grafisch Lyceum Rotterdam, hoe een toevallige ontmoeting leidde tot een creatieve samenwerking met een Italiaanse school in Bergamo. Wat begon als een lesbezoek, groeide uit tot een duurzaam uitwisselingsproject waar studenten én docenten nog lang van nagenieten.

bezoek Grafisch Lyceum Rotterdam aan Bergamo

Welke mooie activiteit in het kader van internationalisering is het delen waard met mbo-collega’s?

“Het begon eigenlijk heel spontaan. Een docent uit Bergamo kwam bij ons kijken hoe wij lesgeven. Hij volgde lessen bij verschillende collega’s, waaronder bij mij. We raakten aan de praat, hielden contact, en langzaam ontstond het idee om te onderzoeken of onze scholen bij elkaar zouden passen voor een uitwisseling. Voor het vooronderzoek reisde ik met twee collega’s naar Italië. We werden enorm hartelijk ontvangen. We liepen mee in de lessen, spraken met studenten en docenten, en verkenden de omgeving. We bezochten Milaan, musea en zelfs mogelijke logeerplekken. Het voelde direct goed: deze school paste bij ons."

Miek Walda

"Ik wilde laten zien dat dit niet zomaar een leuk reisje was, maar een goed doordacht project. Omdat ik zelf grafisch ontwerper ben, heb ik het plan visueel gemaakt met behulp van design thinking. Van onderzoeksfase tot leerdoelen en praktische organisatie: alles zat erin. Dat hielp enorm om draagvlak te creëren binnen de school. Toen we het presenteerden, kregen we al snel een ‘go’. Afgelopen jaar hebben we de eerste editie uitgevoerd en in maart gaan we opnieuw."

"Tijdens de uitwisseling bezoeken de Italiaanse studenten eerst Rotterdam, daarna reist de Nederlandse groep naar Bergamo. Het thema voor deze uitwisseling was water. Water is universeel, herkenbaar en biedt creatieve invalshoeken. De studenten maakten posters en animaties over water als levensbehoefte, duurzaamheid en circulaire economie. De samenwerking verliep verrassend soepel, ook al kwamen ze uit verschillende culturen en vakrichtingen. Het leuke is dat ze van elkaar leerden zonder dat het voelde als schoolwerk."

"Een van de hoogtepunten was het bezoek aan San Pellegrino Terme, het dorp waar het bekende bruiswater vandaan komt. We bezochten de bron, waar alleen inwoners water mogen tappen. Dat maakte indruk: het verbond geschiedenis, erfgoed en vormgeving in één ervaring. Ook mochten we binnenkijken in een verlaten hotel en casino. Zo ervoeren de studenten dat design niet alleen in de studio plaatsvindt, maar ook in de wereld om hen heen."

Welke tips heb je voor anderen die een culturele en/of internationale uitwisseling zouden willen organiseren?

“Mijn belangrijkste tip: ga het gewoon doen. Wacht niet tot alles perfect geregeld is, want dan gebeurt het nooit. Begin klein, met iets wat past bij jouw opleiding of team. Zoek vooral een collega met wie je samen kunt optrekken. Iemand die praktisch is, enthousiast en niet bang om de telefoon te pakken. Het succes van de uitwisseling is niet alleen de inhoud, maar ook de voorbereiding. De eerste keer ben je druk met alles: het programma, reserveringen, klaslokalen, wifi-codes, lunchplekken. Dat is intensief, vooral als je zelf gastheer bent. Maar het levert ook veel op, want je leert gaandeweg wat werkt. Nu is het een jaarlijks terugkerend project, en dat geeft rust én routine. We zijn begonnen met een groep van 14 studenten. Dat is overzichtelijk, en daardoor konden we echt aandacht geven aan hun leerervaring. De motivatie was hoog, ook omdat studenten een brief moesten schrijven over waarom ze mee wilden. Dat helpt om een betrokken groep samen te stellen."

"Internationalisering hoeft niet ver weg te zijn; het begint met ontmoeting, nieuwsgierigheid en de wil om samen te leren."

Hoe maak je jouw collega’s enthousiast voor internationalisering?

"Door te laten zien wat het doet met studenten, maar ook met jezelf. Na de eerste editie waren collega’s nieuwsgierig: wat hadden de studenten gemaakt, wat hadden ze geleerd? Die verhalen werken aanstekelijk. Nu weten collega's beter wat internationalisering concreet betekent. Ik zie ook mijn eigen groei als motivatie voor anderen. Tien jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik dit zou kunnen organiseren. Ik kom uit het bedrijfsleven, ben creatief maar ook wat chaotisch. Maar juist door dit project ontdekte ik dat ik wél structuur kan aanbrengen, als ik iets echt leuk vind. Het gaf me vertrouwen: als je iets met overtuiging aanpakt, lukt het."

"De ervaring leverde ook nieuwe internationale competenties op. Ik spreek geen Italiaans, maar het motiveerde me om het te leren. Op Duolingo oefende ik elke dag wat zinnen, en dat hielp al bij contact met de partnerschool. En de samenwerking met de Italiaanse collega’s die perfect Engels spreken leerde me vooral hoe universeel nieuwsgierigheid en creativiteit zijn. Je hoeft elkaars taal niet perfect te spreken om samen iets moois te maken. Volgend jaar vindt de tweede editie van de uitwisseling plaats. We hebben het project inmiddels echt ingebed in onze opleiding. Studenten vragen ernaar, docenten willen meedoen, en we zien de meerwaarde voor het hele team. Internationalisering hoeft niet ver weg te zijn; het begint met ontmoeting, nieuwsgierigheid en de wil om samen te leren."

bezoek Grafisch Lyceum Rotterdam aan Bergamo

Meer weten?

  • Wil je meer weten over de uitwisseling, mail dan gerust naar Miek via walda@glr.nl.
  • En wil je meer weten over het opdoen van interculturele of internationale competenties? Met studenten of voor je eigen professionele ontwikkeling? Neem eens een kijkje op de internationaliseringskaart mbo. Heb jij zelf ook een mooi voorbeeld die je op de kaart wilt zetten, mail dan naar mbo@nuffic.nl.