Podcast: een buitenlandervaring voor iedereen..?

Nee, een typische kandidaat voor een studie in het buitenland was Marvin niet. Geen van zijn familieleden had een opleiding afgerond en zelf begon hij op het vmbo-b. Toch heeft Marvin inmiddels zijn master op zak, behaald na een zesjarige studie in China.
Voor Fatima waren schoolreisjes en weekendjes weg al heel lastig, laat staan een semester in het buitenland. Haar ouders zagen hun dochter liever veilig in Nederland blijven. Toch volgde Fatima een minor in Schotland en liep ze stage bij de Nederlandse ambassade in Canada.
Drempels overwinnen
Het zijn slechts twee voorbeelden, maar ze zullen herkenbaar zijn voor duizenden Nederlandse studenten. Een periode in het buitenland is niet voor iedereen even makkelijk. Studenten lopen tegen uitdagingen aan. Die kunnen persoonlijk van aard zijn, maar ook financieel of cultureel.
Voor Ella Put van WilWeg, die zelf als student periodes doorbracht in Wenen, Palestina en Londen, reden om in een podcast een podium te bieden aan vier ervaringsdeskundigen.
Ella: “We wilden het verhaal vanuit de kant van de student belichten. Niet elke student hoeft naar het buitenland, maar hoe zorgen we ervoor dat iedereen op z’n minst die kans krijgt? Een deel van het antwoord is: door studenten die zélf zulke drempels hebben overwonnen, erover te laten vertellen. Dat zijn tijdloze verhalen.”

Informatievoorziening voor studenten
WilWeg is onderdeel van Nuffic en zet zich in voor optimale informatievoorziening aan studenten over een studie, stage of tussenjaar in het buitenland. Meer weten? Bezoek de website van WilWeg.
Dromen volgen
Zo vertelt Fatima in de podcast dat ze haar ouders stapje voor stapje meenam in het proces. “Mijn voorbereiding begon al voordat ik überhaupt een keuze had om te gaan. Ik moest mijn ouders voorbereiden.”
Het bleef spannend, maar Fatima heeft geen moment spijt van haar keuze. “Het was een cruciaal moment voor mijn identiteit. Ik maakte echt een keuze voor mezelf. Ik wil niet de droom van mijn ouders volgen. Ik wil mijn droom volgen en doen wat voor mij het beste voelt.”
Tekst gaat verder onder afbeelding.

Soraya herkent zich in dat verhaal. Zij liep stage in Egypte en Marokko. Ook haar ouders stonden niet te popelen. “Mijn ouders vertrouwden mij wel, maar de wereld niet. Ik heb geleerd dat je deze beslissing voor jezelf moet maken. Ik vertelde mijn ouders in delen wat ik ging doen. Juist door de gesprekken aan te gaan ben ik dichter naar mijn ouders gegroeid. Ik begrijp hen beter, zij begrijpen mij beter.”
“Waar een wil is, is een weg”, bevestigt Marvin. Ook als er weinig geld is. “Wat veel studenten niet weten, is dat er tal van opties zijn om je studie te financieren. Ik kon mijn Nederlandse studiefinanciering meenemen via een regeling van DUO. Dat heeft mij enorm geholpen.”
Inspirerend
Bij Durkje speelde een heel andere uitdaging: zij heeft dyslexie. Op de middelbare school had ze daarom Duits laten vallen, terwijl ze het een heel interessant vak vond – en stilletjes droomde van een studie in Duitsland. Inmiddels volgt ze een tweetalige master in Dublin en Potsdam.
'Het was een cruciaal moment voor mijn identiteit. Ik maakte een keuze voor mezelf'
“Ik begon te kijken naar wat ik wél kon. Ja, ik maak veel spelfouten. Maar tegelijkertijd leer ik een taal snel te spreken. Dat was ook al heel erg belangrijk. Ik wil dat graag aan andere studenten meegeven: ook met dyslexie zijn er veel dingen die je wel echt kunt. Ik dacht: als ik het niet doe, ga ik later spijt hebben dat ik het niet heb gedaan.”
Het is die doorzettingskracht die podcast-host Ella zo bewondert bij haar gasten. “Ze hebben stuk voor stuk te maken met tegenvallers, maar hebben allemaal doorgezet. We zeggen vaak dat een periode in het buitenland een student veerkrachtig maakt, maar deze jongeren hebben nog voordat ze vertrokken grote drempels overwonnen. Zo vormen ze een inspiratie voor studenten in een vergelijkbare situatie.”
Luister de podcast
In deze podcast vertellen studenten Fatima, Soraya, Marvin en Durkje over hun buitenlandervaring die niet gemakkelijk tot stand kwam. Ken jij studenten in een vergelijkbare situatie? Of wil je ze beter kunnen voorlichten? Luister dan hier podcast of stuur de link door naar de student.