Nieuws

'Met mij oefen je hoe een spontaan gesprek met een Franstalige gaat'

Na een carrière in de HR besloot Carol van Moorsel het roer om te gooien en haar passie voor de Franse taal te volgen. Met hulp van Nuffic staat ze nu voor de klas op het Vathorst College in Amersfoort. In deze editie van Docent aan het woord blikt Carol terug op haar overstap en vertelt ze wat haar drijft in het onderwijs. 

leerlingen van het Vathorst College

Het programma ‘van assistent tot docent’ (vad)

Al meer dan 20 jaar helpen we Duits- en Franstalige moedertaalsprekers op weg naar een baan in het Nederlands onderwijs. Deelnemers aan het vad-programma gaan aan de slag als taalassistent in het voortgezet onderwijs of mbo en volgen een verkorte opleiding tot docent. Zo krijgen zij de kans om ons taalonderwijs te versterken en krijgen hun klassen les van een native speaker. Wil jij dit ook? Vanaf december is het weer mogelijk om je aan te melden.

Meer info

Beeld bovenaan: leerlingen van het Vathorst College. Fotografie door Janita Sassen.

Waarom heb je besloten om je te laten omscholen?

"Mijn ouders waren allebei docent, mijn vader op de middelbare en mijn moeder op de basisschool. Dus ik was er al jong mee bezig. Ik dacht tot mijn 12e zelfs dat de zomervakantie voor iedereen zo lang was, want mijn ouders waren altijd thuis. Toen ik 30 jaar geleden naar Nederland verhuisde, heb ik er over gedacht om Frans docent te worden, maar dat is er toen niet van gekomen.”

“Rond mijn 45ste besloot ik dat ik nu echt iets met mijn passie voor taal en cultuur wilde gaan doen. Ik had al ervaring met het coachen van jongeren vanuit mijn functie als Senior HR Business Partner. Toen heb ik zelf de stap gezet om een opleiding te gaan volgen tot docent. Eerst een Bachelor van 4 jaar en nu een Master tot eerstegraads docent. Op de Hogeschool Utrecht vertelde een enthousiaste docent mij over het vad-programma. Zij wist dat ik onbetaald stageliep en daar nog een baan naast had. Deelnemen bleek een uitkomst omdat er door Nuffic en de school een stageovereenkomst met vergoeding werd afgesloten.”

Carol van Moorsel

Hoe was het om deel te nemen aan het vad-programma?

''Heel positief eigenlijk. Het was een goede match, ik ben opgegroeid in België en Frankrijk dus ik ben moedertaalspreker, maar was ook al het Nederlands machtig. De medewerkers van Nuffic hebben mij bijvoorbeeld geholpen door te bemiddelen met de school over de administratie rond mijn stage. Het was ook prettig dat ze ontmoetingsmomenten met de andere deelnemers organiseerden. Ik ben nu ik officieel docent ben, lid geworden van LinQ, dit is een netwerk van Nuffic voor versterkt Duits en Frans."

Hoe zet je jouw achtergrond in om leerlingen enthousiast te maken voor de Franse taal en cultuur?

"Als native speaker doe ik veel in de doeltaal-leertaal. Ik probeer mezelf vaak als voorbeeld te gebruiken voor de leerlingen hoe een spontaan gesprek met een Franstalige gaat. Soms komt er een uitdrukking naar boven bij mij die ze nog niet kennen. Die behandelen we dan in de les. Natuurlijk is er in het begin een drempel voor leerlingen om een vreemde taal te spreken. Daarom doe ik veel in kleine groepjes of met spelletjes. Maar na een tijdje voelen ze zich comfortabeler en durven ze het wel. Ik maak ook af en toe een foutje in het Nederlands, en dat is oké.”

“Ik vind het belangrijk om naast taalbewustzijn cultuurbewustzijn te creëren. Frans is meer dan Frankrijk. We besteden aandacht aan de 'Francofonie', denk aan de Franstalige gemeenschappen in Canada, Tahiti of Afrika, of aan woorden die ik gebruik met mijn Belgisch-Frans. Er is een rijke cultuur aan verbonden. En je komt er op reis een stuk verder mee dan het Nederlands. Pubers zitten natuurlijk in de modus dat ze vooral denken aan de korte termijn, de focus voor mij is om ze in de begeleiding naar het eindexamen het plezier in de taal mee te geven. Mijn motto: Frans leren op een spontane, authentieke en gezellige manier."

Wat is jouw aanpak om dat taalplezier voorop te stellen?

"Het Vathorst is een echte kunst- en cultuursprofielschool, met dans- en toneelzalen, een theater, kunstatelier en veel zang en muziek. Met de sectie Frans hopen we binnenkort daarop in te spelen met ons Atelier Chansons Françaises. Onderbouwleerlingen gaan aan de slag met een Franstalig lied; ze gaan het zingen en spelen. Een droom zou zijn dat ze het straks uitvoeren tijdens een concert. Zo zetten we op een laagdrempelige manier aan tot interesse in de taal."

"Onderdeel van onze schoolvisie is dat we de leerlingen voorbereiden op de internationale samenleving. Hierdoor kunnen de leerlingen vaak mee met verschillende culturele studiereizen naar Frankrijk, niet alleen taalgericht of in het eindexamenjaar. Voor leerlingen van de 3e en 4e klas is er jaarlijks een uitwisseling met een school in Frankrijk. Kortom veel rondom internationalisering, taal en cultuur. Als laatste hebben we in de onderbouw native speakers als ondersteuners die de leerlingen extra helpen en een Taaldorp organiseren. Dit geeft de leerlingen in de 3e klas een goede voorbereiding naar hun mondeling in de bovenbouw.”

leerlingen van het Vathorst College