Het Europees Talenlabel 2025
Leer je een andere taal, dan verbreed je ook je blik op de wereld. Met deze gedachte koos de jury de 3 winnaars van het Europees Talenlabel. Deze innovatieve taalprojecten laten zien dat taal meer is dan woorden, zinnen en grammatica.
Beeld bovenaan: Sharon Unsworth & Eva Knopp van Kletskoppen-op-Maat, met Michiel Eijsbouts. Fotografie door Frank Claessen
Elk jaar belonen we namens de Europese Commissie creatieve en originele initiatieven ter bevordering van taaleducatie en taalontwikkeling in vreemde talen. Dit jaar was het thema “van woord tot wereld”.
Een deskundige jury, bestaande uit taal- en onderwijsexperts, beoordeelt de inschrijvingen voor het Europees Talenlabel. Er zijn 3 juryprijzen en één publieksprijs, gekoppeld aan geldbedragen van € 5000, € 2000, € 1000 en € 1250.
Vrijdag 14 november presenteerden de 7 genomineerden hun inzending op het Congres Levende Talen. De kraampjes werden druk bezocht door de aanwezige taaldocenten, die ook hun stem mochten uitbrengen voor de publieksprijs. Aan het eind van de dag maakte Michiel Eijsbouts van De Speld LIVE bekend wie er met een van de awards naar huis ging.
De jury beloonde het project van het Wolfert Tweetalig in Rotterdam met de 3e prijs. Leerlingen die het vak Chinees volgen kijken de film The Farewell, een film deels in het Engels, deels in het Mandarijn. Met behulp van onderzoeksvaardigheden en een stappenplan leren ze zonder oordeel te kijken naar andere culturen. Ze analyseren culturele elementen in de film en stellen een begrippenlijst op. Vervolgens schrijven ze een recensie over de overeenkomsten en verschillen tussen het hoofdpersonage en zichzelf en vormen zo een visie op hun eigen cultuur. Het is een schoolvoorbeeld van hoe de nieuwe kerndoelen en eindtermen vertaald kunnen worden in concreet onderwijs. En, het kan voor alle talen worden toegepast.
Beeld: Inge Janssen nam namens haar collega van het Wolfert Tweetalig de prijs in ontvangst. Fotografie door Frank Claessen
De 2e prijs ging naar een initiatief waarbij een internationale aanpak wordt ingezet om het nationale onderwijs te versterken. De IB-PYP scholen van De Haagse Scholen creëren in sociaaleconomisch kwetsbare wijken een krachtige leeromgeving waarin meertaligheid, burgerschap en intercultureel bewustzijn centraal staan. De leerkrachten ontwikkelen zich in het Engels via internationale IB-trainingen, en maken in de klas doelbewust ruimte voor thuistalen om zo ook het Nederlands te versterken. Leerlingen met en zonder internationale achtergronden krijgen betere kansen en taal wordt een sleutel tot kansengelijkheid.
De hoofdprijs én de publieksprijs was voor Kletskoppen-op-Maat, een samenwerking tussen de Radboud Universiteit en het MaxPlanck-Instituut voor Psycholinguïstiek. Dit is een project wat een impuls kan zijn voor de taalwetenschappers van de toekomst. Basisschoolleerlingen ervaren op school en tijdens een festival in hun lokale bibliotheek hoe fascinerend en leuk taal kan zijn. Ze leren onder andere taalkundige vragen te onderzoeken, data te verzamelen en te analyseren. Daarbij zijn leerlingen zelf ook taalexperts, door de kennis van de verschillende thuistalen die ze meebrengen.
Beeld: Lisette Rinke de Wit & Eda Go van IB-PYP scholen. Fotografie door Frank Claessen
Val jij volgend jaar in de prijzen?
Heb jij ook een innovatief project opgezet wat bijdraagt aan meertaligheid? Meld je dan in 2026 aan en maak kans op een Europees erkend certificaat, een award en een geldbedrag. Iedereen die werkt aan talenonderwijs, of je nou werkt bij een onderwijsinstellingen of een maatschappelijke organisatie, kan meedoen.