Directeur aan het woord: ‘Durf naar buiten te kijken en leer van andere landen’

Wat was de aanleiding voor deze reis?
“Als beroepsopleider van West-Brabant vinden we bij Curio de professionalisering van onze medewerkers heel belangrijk. Vanuit mijn functie zet ik mij in om leven lang leren voor iedere werknemer mogelijk te maken. Met de directie doen wij kennis op buiten de school, in binnen-en buitenland. In Berlijn wilden wij een ander onderwijssysteem ervaren en reflecteren op onze eigen praktijk.”
Het Duitse onderwijssysteem onder de loep
De driedaagse reis, samengesteld door non-profitorganisatie Clash!, begon met een uitgebreide uitleg over het Duitse onderwijssysteem, met een focus op de deelstaat Berlijn. “Het Duitse onderwijs is in grote mate gericht op bbl-trajecten – een combinatie van werken en leren – en is gratis,” vertelt Irene. “Een opvallend verschil met Nederland is dat de deelstaat bepaalt op welke school een docent gaat werken. Dat geeft een heel andere dynamiek.”
Tijdens de tweede dag bezocht de groep een middelbare school en een mbo-instelling in Berlijn. “We hebben les bijgewoond en kennis uitgewisseld over thema’s als inclusief onderwijs. Hoewel er goede voorbeelden zijn van de Duitse aanpak, merkten we dat Nederland verder ontwikkeld is op het gebied van digitalisering en onderwijs op maat.”
Van Handelskammer tot start-up
De laatste dag stond in het teken van organisaties die een brug slaan tussen onderwijs en arbeidsmarkt. “We bezochten een Handelskammer, vergelijkbaar met de Nederlandse Kamer van Koophandel maar met veel meer verantwoordelijkheden rondom onderwijs,” legt Irene uit. “Deze organisatie ontwikkelt bijvoorbeeld lesmateriaal voor het mbo en neemt examens af. Daarnaast brachten we een bezoek aan een start-up die zich richt op digitaal educatief lesmateriaal. Naast een uitleg van hun aanbod spraken we over collectief leiderschap. Daar draait het om het inzetten van ieders talenten om als collectief bij te dragen aan het succes van het bedrijf.”
Foto: Irene van Haren, directeur dienst medewerker en organisatie van Curio
Reflectie en wereldburgerschap
Naast kijkjes in de keukens van het Duitse onderwijs, was er ook ruimte gereserveerd voor reflectie op maatschappelijke vraagstukken. Tijdens een wandeling door de historische delen van Berlijn sprak de groep over grootstedelijke uitdagingen, geschiedenis en wereldburgerschap.

“We hebben ons afgevraagd hoe we thema’s als polarisatie en homofobie binnen onze eigen organisatie kunnen aanpakken. Het heeft ons veel stof tot nadenken gegeven.”
Wat neem je mee naar huis?
Irene: “Naast de inhoudelijke verdieping in een ander onderwijssysteem, hebben we elkaar als team beter leren kennen en waarderen. Dit maakt dat we zijn gegroeid in het samen bereiken van doelen.”
Welke tip heb je voor directies die op deze manier vorm zouden willen geven aan internationalisering?
“Durf naar buiten te kijken. Zoek samenwerkingspartners en leer van andere landen en systemen. Het zal niet alleen je kennis verbreden, maar ook je team versterken.”
Meer weten?
- Vragen over deze internationaliseringsactiviteit? Je kunt contact opnemen met Irene van Haren via LinkedIn.
- Op zoek naar meer inspirerende activiteiten voor onderwijsprofessionals in het mbo? Deze vind je met de Internationaliseringskaart mbo | Nuffic.