Nieuws

Bbl-studenten schitteren tijdens langdurige buitenlandstage

Hoe ervaren onderwijsprofessionals internationalisering zelf? In deze editie van Docent aan het woord vertelt Theo van Rensch, SVH Meesterkok, docent Sterklas Gespecialiseerd kok, stagebegeleider Koken en coördinator internationale beroepspraktijkvorming (IBPV) bij het ROC van Amsterdam-Flevoland.

student van koksopleiding maakt bord op

Welke internationaliseringsactiviteit in het mbo wil jij delen vanuit het ROC van Amsterdam-Flevoland?

“Wij zijn drie jaar geleden begonnen met de mogelijkheid voor bbl-studenten van de Sterklas om vijf maanden stage te lopen bij een bedrijf, een sterrenrestaurant, in het buitenland. Het gaat om een klein aantal studenten, vijf per jaar, en dit verloopt eigenlijk heel goed. De studenten geven vaak zelf aan naar welk bedrijf ze willen en wij maken dat vervolgens mogelijk. Inmiddels hebben we een klein netwerk van bedrijven in Zweden, Slovenië, Spanje en Italië. Wanneer mogelijk bezoeken we deze en regelen erkenning door SBB.. Studenten ontvangen geen vergoeding, maar wel een Erasmus+ beurs.''

''De sterklas biedt een tweejarige opleiding. De studenten gaan voor een half jaar in hun tweede jaar naar het buitenland. Hierdoor missen ze de praktijklessen, maar als de student dit wil, kunnen de lessen na terugkomst worden ingehaald. De lessen zijn formatief, dus het moet niet. De meesten doen dit ook niet, want gaan meteen aan het werk. Wij willen natuurlijk ook niet dat de studenten vertraging oplopen en daarnaast kunnen ze allemaal meteen aan het werk. Alle studenten die terugkomen hebben een aanbod ontvangen van het restaurant na afloop van de stage, maar een enkeling keert ook echt terug. Een van onze alumni woont en werkt nu in Zweden.''

''Contact leggen met de bedrijven is best lastig, vooral door de erkenning van SBB die nodig is en alle administratie van Erasmus+. Maar daar moet je even doorheen, want het levert wel een erkend leerbedrijf en subsidie op. De bedrijven haken gelukkig niet af door deze administratieve processen. Ik ben heel blij dat deze langdurige stages mogelijk gemaakt worden door de bedrijven en zij zijn blij met onze studenten. Een korte stage van bijvoorbeeld een maand levert te weinig op voor de student, maar ook zeker voor het bedrijf.”

Theo van Rensch

“Voor mij is het zoveel waard om onze studenten deze kans te geven, want dit is er wel een 'for life!'”
Meesterkok Theo van Rensch

Welke tip heb je voor collega’s die willen beginnen met internationalisering op school of in de klas?

“Wanneer ik collega’s spreek uit het netwerk van IBPV-coördinatoren, merk ik dat er veel beren op de weg worden gezien. En ja, het kost tijd, maar je moet het als docent ook willen dat je student deze kans krijgt. Voor mij is het zoveel waard om onze studenten deze kans te geven, want dit is er wel een ‘for life’! Het gaat niet vanzelf nee, maar hoe mooi is het als het lukt? Mijn collega’s in Amsterdam zitten er ook zo in. We gaan ervoor.'

''In de hospitality kun je wereldwijd ervaring opdoen. Overal heb je hotels en restaurants, ook in Amsterdam, waar het natuurlijk ook heel internationaal is. Maar wanneer studenten er voor willen gaan in het buitenland, moet je er zelf ook voor gaan. En wees niet bang dat de hele klas weg wil en je kunt ook met een of twee studenten beginnen natuurlijk. Ik zie mijn IBPV- studenten iedere dinsdag online tijdens de theorieles. Langsgaan doen we sporadisch. Ik heb 200 leerbedrijven onder mijn hoede, dus we moeten keuzes maken. Is er iets of wil een student perse dat we komen, dan gaan we.”

Hoe maak jij collega's enthousiast voor internationalisering?

“Je moet je realiseren dat dit een ‘unique selling point’ is voor de opleiding. Wij zijn een voorloper, al hoor ik van steeds meer collega’s in het land dat ze er ook mee bezig zijn. Onze alumni geven voorlichting na terugkomst, maar ook tijdens hun verblijf. We halen ze dan online de les in. Ze zitten dan soms even in het magazijn of lopen met hun telefoon door het restaurant. Onze directie en docenten venten het uit, ook richting andere opleidingen binnen het ROC van Amsterdam-Flevoland.

Ons enthousiasme zit in natuurlijk ook in ons hospitality-DNA en we willen het allemaal zo goed mogelijk hebben voor onze studenten. Service staat voorop, ook richting hen, maar ook richting de collega’s. Realiseer je ook dat het CV van studenten zo enorm waardevol wordt met een ervaring als deze. Ons team ontvangt enorme support vanuit het management. Zij zeggen: “is dit wat de studenten en jullie willen? Regel het dan maar”. Ik ben daar heel erg trots op. “

Meer weten?

  • Begeleid je net als Theo studenten bij een buitenlandervaring en wil je kennis delen met collega's in het land? Sluit je dan aan bij ons IBPV-netwerk: IBPV-netwerk | Nuffic.