Onderzoek naar tweetalig onderwijs

In Nederland doen verschillende universiteiten en hogescholen onderzoek naar didactiek en leereffecten van Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het tto.

Dat zijn bijvoorbeeld de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Leiden, de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam.

De onderzoeken naar tto hebben wij verzameld, net als een aantal scripties van studenten die onderzoek hebben verricht naar tto. En we hebben ook zelf een aantal publicaties uitgegeven over tto.

2025

Dana op het Veld (UvA) & Joana Duarte (RUG) deden een verkennend onderzoek naar hoe tto-scholen inclusief onderwijs kunnen vormgeven. Dit onderwerp is nog weinig onderzocht in Europa, met name in Nederland.

Inclusion in culturally and linguistically diverse bilingual schools in the Netherlands: promising beginnings, ongoing challenges

2021

Huub Oattes (HvA) richtte zijn promotieonderzoek op een toen nog onderbelicht onderwerp binnen onderzoek naar tto: de vakdocenten, in dit geval geschiedenis.

Teaching History in Bilingual Secondary Education in the Netherlands

2020

Content and Language Integrated Learning zou volgens eerder onderzoek zowel de vaardigheid in vreemde talen als de motivatie van leerlingen vergroten. Tessa Mearns (LEI), Rick de Graaff (UU) & Do Coyle (University of Edinburgh) brachten motivatieverschillen tussen leerlingen in het tweetalig onderwijs en het reguliere onderwijs in kaart.

Motivation for or from bilingual education? A comparative study of learner views in the Netherlands

2015

Welk effect heeft tweetalig onderwijs op de Engelse taalvaardigheid? Marjolein Verspoor, Kees de Bot (beiden werkzaam bij RUG) en Xiaoyan Xu monitorden de ontwikkeling van leerlingen uit de 1e en 3e klas gedurende een schooljaar.

The effects of English bilingual education in the Netherlands

Rick de Graaff (UU) schreef een opiniestuk voor het onderwijsblad ‘de Cascade’, waarin hij uitlegt wat tto inhoudt en wat de overeenkomst is tussen tto en Content and Language Integrated Learning (CLIL).

Tweetalig onderwijs en de taal van het vak

Evelyn van Kampen, Wilfried Admiraal en Amanda Berry werken voor het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden. Zij vroegen docenten die werken met de CLIL-methode en reguliere docenten naar hun pedagogische vaardigheden.

Content and language integrated learning in the Netherlands: teachers’ self-reported pedagogical practices

Om deze onderzoeken te kunnen inzien, heb je een (betaald) account nodig van het platform.

2023

Voor The Routledge Handbook of Content and Language Integrated Learning schreven Tessa Mearns, Evelyn van Kampen & Wilfried Admiraal (LEI) een hoofdstuk over de geschiedenis van CLIL in Nederland.

CLIL in the Netherlands

2014

Hoe goed kunnen leerlingen met dyslexie meekomen bij tweetalig onderwijs? Om deze vraag te beantwoorden, vergeleken Elise de Bree (UvA) & Sharon Unsworth (UU) de mondelinge taalvaardigheid en lees- en schrijfvaardigheid van dyslectische en niet-dyslectische leerlingen die regulier en tweetalig vwo volgen met elkaar.

Dutch and English literacy and language outcomes of dyslexic students in regular and bilingual secondary education

Alle scripties met tto als onderwerp.

Heb je ook een scriptie over tto geschreven maar staat deze er niet bij? Stuur ons dan een e-mail: tto@nuffic.nl.

2024

Moving Beyond the Classroom: Translanguaging and Trans-semiotising in Dutch CLIL Classes
Maike Sjollema (Master Interculturele communicatie, Utrecht University)

2023

The impact and possible benefits of Content and Language Integrated Learning (CLIL) in bilingual secondary vocational education in the Netherlands
Amanda van Dijk (Master Bilingualism and Multilingualism, University of Wales Trinity Saint David)

Van elite naar recht: inclusiviteit in het tweetalig onderwijs (tto)
Dana op het Veld (Master Onderwijswetenschappen, Universiteit van Amsterdam)

De vergroting van de relevantie van geschiedenis middels Tweetalig onderwijs
Sabine van Esch (Master Educatie in de Mens- en Maatschappijwetenschappen - Geschiedenis, Radboud Universiteit)

2020

Students' Motivation in Prevocational Secondary Education: A Comparative Study of Mainstream and Bilingual Schools in the Netherlands
Pamela Koert (Master Applied Linguistics, University of Groningen)

2018

A LIFE DECISION: TO CONTINUE IN ENGLISH OR NOT?! A CASE STUDY ON REASONS TO SWITCH FROM BILINGUAL TO REGULAR SECONDARY EDUCATION IN THE NETHERLANDS
E. Verheijen (Universiteit Utrecht) voor de Honours track: Utrecht Teacher Education Academy

2016

The Effectiveness of Bilingual Education in The Netherlands
Franca van Daalen (Master Linguistics, Leiden University)

Learning Biology in Dutch bilingual education: any reason for concern?
Linda W. Mulder (Master Educational Sciences, Universiteit Utrecht)

2015

L2-motivatie in het Nederlands tweetalig onderwijs: een onderzoek naar leerlingmotivatie voor het leren van Engels en Frans in het Nederlandse tto
Ard Elzenga (Master Taal, Mens en Maatschappij, Universiteit Utrecht)

The effect of bilingual education on the first language: lexcial retrieval in Dutch CLIL students
Simone Freije (Master Applied Linguistics, University of Groningen)

Onderzoek naar cognitieve voordelen van leerlingen die tweetalig middelbaar onderwijs volgen
Rianne van Maldegem (Bachelor Taal- en Cultuurstudies, Universiteit Utrecht)