Intercultureel koken brengt werelden samen

In de pannen roeren, bijzondere kruiden strooien. Bij Zadkine Startcollege zien we wat de kracht van voedsel is. Studenten vergroten hun bewustzijn van de eigen cultuur en hun kijk op andere culturen door met elkaar te koken.
Geschreven door Nuffic
mbo studente tijdens kookles

Kerrie, kaneel en een beetje knoflook. In het horeca praktijklokaal bij het Rotterdamse Zadkine Startcollege komen de geuren ons tegemoet. Studenten van de opleiding Entree Anderstaligen maken deze dag Zuid-Afrikaanse bobotie onder de bezielende leiding van docenten Kees Arons en Lucinda Augustin - Tjon Akon. Een mix van boontjes en aardappels husselen ze door elkaar. Bij het keukenblok werken de studenten intensief samen, breeduit lachend en kijkend naar elkaar. Een uniek kijkje in de wereldse keuken.

Horeca en voeding
Internationalisering brengt hier veel moois. Docent Arons is trots op zijn studenten die de entreeopleiding Assistent horeca & voeding doen. “Alle klasgenoten hebben een andere achtergrond. Of die nou Egyptisch, Kaapverdisch of Hollands is, wij zorgen voor een veilige leeromgeving.

We benutten de diversiteit in de klas door wereldse gerechten te maken. Ik daag de studenten uit om zelf met ideeën te komen. Zo maken we kennis met geuren, smaken en culturen uit de hele wereld. Alle studenten krijgen de kans om goed te presteren, nieuwsgierig te zijn en zich thuis voelen op school. En, niet onbelangrijk, voedsel gaat over genieten. Het maakt blij.”

De maaltijden worden gemaakt voor de ouderen in de buurt. “Dan is het soms oppassen dat het niet te spicy wordt.” De docenten doen in het horeca praktijklokaal overal aan mee. "We vegen de vloer, snijden de uien. We zijn een deel van het team.” De entreeopleiding duurt een jaar. Dan stromen studenten door naar een niveau 2 of 3 opleiding en gaan aan de slag in de regio of daarbuiten. “We willen dat ze hun vleugels uitspreiden. De wereld is groter dan Rotterdam”, aldus Arons.

mbo-studenten werken aan kookopdracht

"Het is van belang dat wat wij voor niveau 3 en 4 vanzelfsprekend vinden, dat ook gaan vinden voor jongeren in een iets kwetsbaardere positie."

Inclusieve gedachte
Door samen met elkaar te koken, maak je internationalisering voor iedereen toegankelijk - óók voor studenten op mbo niveau 1, zegt Jethro Bos, directeur van Zadkine Startcollege. “We hebben vooral een maatschappelijke opgave in een onderwijskundige jas. Het gaat om die inclusieve gedachte.

Daarom willen wij al onze studenten een internationale ervaring bieden. Het is belangrijk dat wat wij voor niveau 3 en 4 vanzelfsprekend vinden, dat ook gaan vinden voor jongeren in een iets kwetsbaardere positie. Een cultureel bezoek of een ervaring in het buitenland vraagt gewoon om een intensievere begeleiding en afstemming met het thuisfront.

mbo-studenten krijgen uitleg van docent tijdens kookles

Bij ons is voeding een cruciaal onderdeel in het reguliere onderwijsprogramma en juist laagdrempelig voor jongeren die net iets meer nodig hebben om succesvol te zijn. Voeding verbindt en eten is deel van je identiteit. Het zorgt voor een gesprek: wie ben jij, wie ben ik?”

"Voedsel is universeel, internationaal en sluit geen enkele student of cultuur uit."

Martin Huizinga, internationaal coördinator bij Zadkine en een echte horecaman, knikt instemmend. “Voedsel is universeel, internationaal en sluit geen enkele student of cultuur uit. Als studenten die culturen onderzoeken, vinden ze behalve verschillen ook veel overeenkomsten. Het ontdekken en waarderen van die verschillen en overeenkomsten is het startpunt voor de identiteitsvorming van onze studenten. Juíst in het Rotterdamse, een enorm diverse stad. Ze leren nieuwe talen, culturen en eetgewoonten kennen en ontwikkelen interculturele vaardigheden om hiermee om te gaan. We maken internationalisering voor alle studenten binnen ons onderwijs toegankelijk.”

Wereldburgers
Op school, in werk, in onze vrije tijd: overal hebben we te maken met interculturele diversiteit. “Daarom is internationalisering van meerwaarde,” vindt Danielle Scholtes, projectmanager bij Nuffic. “Onze ambitie is om bij te dragen aan gelijke kansen, sociale verbondenheid en begrip tussen culturen. We willen ervoor zorgen dat alle studenten internationale competenties kunnen ontwikkelen, ongeacht culturele of migratieachtergrond.”

Ze vindt het “geweldig” om de sfeer in het horeca praktijklokaal te proeven.
Dat studenten in deze multiculturele setting de wereld vanuit voeding ervaren, is wereldburgerschap pur sang. Mooi om te zien dat een docent als Kees de nieuwsgierigheid van de studenten stimuleert. Houding is een belangrijke start van hun interculturele ontwikkeling. Studenten leren zich verdiepen in achtergronden van verschillende culturen en hoe deze te gebruiken om een goede samenwerking tot stand te brengen. En die samenwerking vandaag, daar spat de energie van af.”

Nuffic bracht samen met het Ministerie van OCW een bezoek aan Zadkine Startcollege om ervaringen uit te wisselen over internationalisering.

Lees verder over hulpmiddelen voor docenten en projecten die zich richten op het bevorderen van inclusie op onze webpagina Diversiteit en Inclusie of bekijk het filmpje hoe het ROC van Amsterdam omgaat met diversiteit in de klas.

Ben jij docent in het mbo en wil je laagdrempelig aan de slag met internationalisation at home? Of ben je als docent burgerschap nog op zoek naar lesmateriaal? Maak gratis gebruik van onze nieuwe online leermodule internationalisering.