‘Goed Engels kunnen spreken is een superkracht’
de sterke sprekers van de Soapbox Challenge deden het. De finalisten brachten hun skills in de praktijk tijdens een bezoek aan de residentie van de Engelse ambassadeur. Docenten en de drie winnaars blikken terug.
De Soapbox Challenge is een Engelstalige spreekwedstrijd voor leerlingen en mbo-studenten van tweetalig onderwijs (tto). Deelnemers geven een speech over een van drie thema’s en schrijven voor de finale een nieuwe speech over het thema ‘Be the change’. Deze wedstrijd vond dit jaar voor het eerst plaats en volgt de Junior Speaking Contest en de GNE Awards op. Na de selectierondes op donderdag 11 april stroomden 8 deelnemers per leeftijdscategorie door naar de finale op vrijdag 19 april. De winnaars en runner-ups ontvingen een bokaal en gingen samen met de andere finalisten langs voor een afternoon tea bij de vice-ambassadeur van Engeland in Den Haag.
"Sta je er en durf je wat te vertellen?"
Uit de comfortzone
Van uit alle uithoeken kwamen ouders, leerkrachten en medeleerlingen de deelnemers aanmoedigen. Sommige kwamen van tto-scholen die al wat jaren meedraaien en andere bieden nog maar net tweetalig onderwijs aan. Hierdoor verschilde het ook hoe de scholen zich voorbereidden en de deelnemers selecteerden voor de wedstrijd.
Jolanda Veenstra, leerkracht bij Heerenlanden (Leerdam): “Onze school deed al mee met de Junior Speaking Contest, dit jaar deden twee leerlingen mee in categorie 2 van de Soapbox Challenge. Voor de selectie hebben we zelf een speechwedstrijd gehouden. Ze hoeven daarvoor geen bepaald taalniveau te halen, zolang ze maar laten zien dat ze uit die comfortzone durven te stappen. Sta je er en durf je wat te vertellen?”.
Bij het Carolus Clusius College in Zwolle oefenen leerlingen door speechtechnieken te analyseren uit films zoals de Hunger Games. Bart Tip, docent Engels: “Tto-leerlingen hielden een speech in schoolrounds, waarbij iedereen uit hun leerjaar kwam aanmoedigen. De klas koos de winnaars, waardoor leerlingen zich extra gesteund voelen om mee te doen. Accent is niet belangrijk, het gaat erom dat je wordt begrepen en je verhaal weet te vertellen. Als ik de speech van een leerling de volgende dag nog weet, dan is ‘ie goed.”
“Accent is niet belangrijk, het gaat erom dat je wordt begrepen”
Anderen helpen en inspireren
Deelnemers konden hun speech geven over de thema’s AI: yes or no?, What I’m passionate about of Current global issues. Tijdens de finale was er een apart question panel aanwezig van o.a. oud-docenten die na elke speech 2 vragen stelde. De leerlingen en studenten werden naast hun speech ook beoordeeld op hoe ze deze vragen beantwoorden.
In categorie 1 (12 – 13 jaar) won Nathan Magava van het Haarlemmermeerlyceum in Hoofddorp; in categorie 2 (14 – 15 jaar) Marlin van het Hout van het Schoter in Haarlem; en in categorie 3 (16 – 19 jaar) nam Amal Abukar van Scala College in Alphen a/d Rijn de bokaal mee naar huis.
Foto: runner-up Alice Zhu en winnaar Nathan Magava (categorie 1)
Waarom heb je voor jouw thema gekozen?
Nathan: “In de week dat ik mijn speech moest inleveren op school, was ik druk bezig met wedstrijdzwemmen. Ik deed mee met het nationaal kampioenschap, maar het ging niet zoals ik wilde doordat ik teveel met mezelf bezig was. Toen besloot ik dat ik liever anderen wilde helpen met mijn verhaal. Dus heb ik gekozen om te vertellen over hoe je jouw passie kan vinden.”
Marlin: “Mijn eerste speech voor de schoolrondes ging over de mishandeling van circusdieren. Mijn moeder werkt voor PETA Nederland en ik zag al als kind de nare foto’s.''
Foto: runner-up Aiden Green en winnaar Marlin van het Hout
''Voor de Soapbox Challenge heb ik gesproken over de consumptiemaatschappij, omdat dit een probleem is waar niet iedereen wat over weet. Het is iets wat echt moet veranderen.”
Amal: “Ik heb eerder meegedaan met de Junior Speaking Contest, en vond het toen jammer dat ik niet kon kiezen waarover ik ging spreken. Nu heb ik verteld over een wereldwijd probleem: schoonheidsidealen en de slechte invloed die ze hebben op onze samenleving. Je komt op social media zoveel haat tegen als iemand afwijkt van die idealen, en ik vind het ook zo jammer dat mijn vrienden soms opmerkingen maken over hun uiterlijk.”
Hoe was het om te speechen voor een jury en panel?
Marlin: “Het moeilijkste had ik eigenlijk al gehad: op school stond ik op een podium met een microfoon. Dat had ik nu ook verwacht, ik heb ook geoefend met een borstel, maar het voelde zo wel persoonlijker. Ik probeerde vooral veel oogcontact te maken met de zaal, omdat ik hun mijn verhaal wou vertellen.”
Amal: “Ik had best wat druk op mezelf gelegd om het precies te doen zoals ik in mijn hoofd had, maar het was toch niet zo spannend als ik had gedacht. Het panel was heel enthousiast over mijn onderwerp en stelden inhoudelijke vragen die ook mij motiveerden en het antwoorden leuker maakten.”
Foto: runner-up Aliyah Naidoo en winnaar Amal Abukar (categorie 3)
Nathan: “Het was niet zo heel anders dan het oefenen voor mijn ouders. Ik probeer mezelf altijd te vertellen dat ik niet iets hoef te veranderen aan wie ik ben. Dat ik er sta en weet dat ik mijn best heb gedaan is goed genoeg.”
Waarom vind je het belangrijk om goed Engels te kunnen spreken?
Amal: “Met Engels word je een wereldburger. Als jongeren hebben we een andere manier van kijken dan de mensen die nu de wetten maken en met Engels kunnen we hun beter bereiken.”
Nathan: “Engels kunnen spreken is een superkracht. Met een goede presentatie kun je ver komen.”
Marlin: “Het is een universele taal, ik kan er mijn verhaal verder mee brengen. Er kijken ook veel meer mensen naar Engelse TED-talk bijvoorbeeld dan een Nederlandse. Als je goed Engels kan spreken, krijg je ook meer zelfvertrouwen.”
Volgend jaar ook meedoen?
- Houd deze pagina in de gaten Leerlingenactiviteiten | Nuffic. Leden van het netwerk tweetalig onderwijs en tweetalig mbo krijgen via de mail informatie wanneer de inschrijving opent.
- Alle informatie over tweetalig onderwijs is te lezen op Tweetalig onderwijs | Nuffic.
- Op zoek naar nieuwe ideeën om aan de slag te gaan met taal en wereldburgerschap? Kom naar de Conferentie 'Grensverleggend leren: dichtbij, ver weg en voor iedereen' op woensdag 6 november 2024 in Amersfoort.