Duitse taal geeft leerlingen zelfvertrouwen voor internationale carrière
Helmi Deelen, docente Duits van het jaar 2021, onderwijst met veel enthousiasme Duits in het beroepsonderwijs. “Een taal leren is hard werken en dat wil ik van mijn leerlingen zien. Als docent moet je de leerlingen in actie krijgen, zodat ze zich later zelf kunnen redden.” Wie bij mevrouw Deelen in de klas zit, ontkomt niet aan haar ‘winkeltje’. Ze koopt een aantal Duitse producten en daagt haar klas uit om ze in een gesprek te verwerken. Wat zeg je als je binnenkomt? Wat vraag je als je het product niet kunt vinden? Ze laat haar leerlingen graag even zweten.
Ontwikkeling van zelfvertrouwen
Het draait er bij Helmi Deelen vooral om dat de leerlingen plezier hebben met het leren van een nieuwe taal. “Doe het maar, spreek de taal, ook al rammelt het van de fouten.” Het gaat er in de eerste instantie om dat je de ander kunt begrijpen en jezelf verstaanbaar kunt maken. Een goed voorbeeld is de Duitslandexcursie waar ook andere vakdocenten bij zijn betrokken. “We gaan met mavo 2 naar de kerstmarkt in Aken. De Bratwurst moeten de leerlingen zelf bestellen. Aangezien dit in groepsverband gebeurt, zijn leerlingen eerder gemotiveerd om in iedere geval met een Bratwurst terug te keren. Dat geeft zelfvertrouwen.”
“Doe het maar, spreek de taal, ook al rammelt het van de fouten."
Een extra taal beheersen vergroot je kansen op de arbeidsmarkt
“Kennis van de Duitse taal en het volgen van de actualiteiten geeft Duitsland kleur. Je weet wat er bij de zuiderburen gebeurt, welke ontwikkelingen er in Duitsland plaatsvinden of wat er in opkomst is”, zegt Marseille. Dit geldt natuurlijk ook omgekeerd. “Herhaaldelijk blijkt dat Duitsers zich niet realiseren wat de Nederlanders in huis hebben. Jullie zijn toch van de tulpen, goedkope kaas en waterige tomaten?” Aldus Marseille.
"Kennis van de Duitse taal en het volgen van de actualiteiten geeft Duitsland kleur".
Innovatiepartners
Dat Nederland inmiddels als innovatiepartner met de Duitse industrie samenwerkt aan de hightech van morgen verdient volgens Marseille meer aandacht: “De Energiewende en Mobiliteitswende hebben een grote impact op Nederland". Duitsland moet nu zonder Russische energie verder vanwege de getroffen maatregelen, maar Duitsland heeft het volgende doel. Zonder uitstoot met hoge snelheid over de Autobahn heen”, zegt Marseille. Om dit te kunnen realiseren zijn er grote technische en innovatieve oplossingen nodig. Zo zijn er vakmensen nodig die de Duitse taal beheersen en deze ontwikkelingen kunnen ondersteunen.
Actief en succesvol met Duitse Taal
Helmi Deelen kent ook een aantal succesverhalen van oud-leerlingen. “Een oud-leerling die dyslectisch is en hard heeft gewerkt aan het vak Duits heeft met goed resultaat haar opleiding sport en bewegen afgerond. Ze is ski-docent in Oostenrijk waar zij op de piste instructies geeft in het Duits.” Een andere leerling werkt bij ASML op het secretariaat. “Dan moet je wel met Duitse klanten kunnen spreken en mailen. Vooral door haar inzet in het beheersen van de Duitse taalvaardigheden heeft zij nu een mooie baan.”
Kansen op de arbeidsmarkt
Het spreken van het Duits zorgt niet alleen voor meer kansen op de Nederlandse arbeidsmarkt, het is een vaardigheid die helpt om een Europees burger te worden. Nederland is een klein land en je bent zo bij de Duitse grens. Door de taal te spreken en de cultuur te begrijpen vormen landsgrenzen geen beperking meer. Woon je bijvoorbeeld in Nijmegen of Maastricht, dan is Düsseldorf als financieel centrum even ver of zelfs dichterbij dan Amsterdam.
Richt de blik van je leerlingen naar buiten
Duitse studenten weten Nederland goed te vinden. Het is nog altijd de grootste groep internationale studenten in Nederland. Andersom weten Nederlandse studenten het buitenland, en zeker hun buurland, minder goed te vinden. De WilWeg-Student stories zijn bedoeld ter inspiratie voor Nederlandse studenten om (een deel van) hun studie in het buitenland te volgen.
Het collegegeld in Duitsland is bijvoorbeeld minder dan in Nederland. Omdat financiën een grote rol speelt bij de keuze van een studie, is het van belang om te benoemen dat vooral door de lagere kosten de druk op levensonderhoud in Duitsland veel lager ligt dan in Nederland.
Veel studenten weten niet dat je de Nederlandse studiefinanciering mee kunt nemen, zelfs als je in het buitenland gaat studeren. Dit is een gemiste kans. Nadenken over het volgen van een studie in het buitenland zou op de middelbare school al benoemd moeten worden. Hier ligt een rol voor docenten, in het bijzonder voor taaldocenten.
Lesmateriaal
Wijd eens een lessenserie aan studeren of werken in Duitsland. Dit hoef je niet helemaal zelf te bedenken, er staat veel materiaal voor je klaar. Bekijk met je leerlingen de WilWeg-website over studeren in Duitsland en nodig een WilWeg- ambassadeur die in Duitsland heeft gestudeerd uit in je klas. Lees meer over het netwerk LinQ van docenten Duits en Frans in het Nederlandse voortgezet onderwijs. Download het project Later als ik in het buitenland studeer.”
Daarnaast kun je een e-Twinning-project met een Duitse school starten. Door je leerlingen vroeg na te laten denken over een internationale toekomst, leer je ze om verder te kijken dan de Nederlandse grens. Je zult zien dat Duitsland en de Duitse taal ineens veel minder ver van de leerlingen afstaan en dat kan alleen maar positief werken op de motivatie voor jouw vak.