Nauw contact met basisscholen brengt Engelse taal tot leven
Samenwerken met basisscholen is dubbel en dwars de moeite waard, vindt tto-coördinator Trevor Lewis. ‘Het zorgt ervoor dat leerlingen een hoger niveau van Engels halen en makkelijker overstappen naar de brugklas. Uitwisselen en samenwerken, ook met buitenlandse docenten, zorgt ervoor dat de Engelse taal tot leven komt.’
Trevor Lewis is eind januari druk bezig met het organiseren van internationale Erasmus+ uitwisselingen. Zo gaan de havo-klassen naar Caravaca in Spanje waar het thema respect voor diversiteit centraal staat. ‘Een internationale uitwisseling hoort bij het tweetalig onderwijs-programma (tto). Het zijn steeds verrijkende ervaringen’, aldus de coördinator die graag tijd vrij maakt om te vertellen hoe de school tweetalig onderwijs op de kaart zet.
Native speakers
Internationaal denken en doen leeft op de school voor mavo, havo en vwo aan het IJsselmeer; meer dan een derde van de leerlingen volgt de tweetalige variant. Trevor coördineert dit met een team van 30 docenten, waarvan zes native speakers uit Ierland, Engeland en de VS. ‘Daarin zijn wij uniek in Nederland’, zegt hij trots.
Daarnaast onderhoudt RSG Enkhuizen intensieve contacten met meer dan dertig basisscholen in de regio over het Engels. Dat begon ruim tien jaar geleden met conferenties voor basisscholen waar Trevor workshops verzorgde over Engelse les op de basisschool. ‘De niveaus van leerlingen liepen erg uiteen, vooral vanwege de invloed van social media en Netflix op de taalbeheersing. Dat maakt het ingewikkeld voor leraren om leerlingen goed te ondersteunen, zeker als je maar één cursusboek hebt. Ze hadden behoefte aan actueel lesmateriaal dat leerlingen ook aanzet om zelf taal te produceren.’
‘Basisscholen in de regio kunnen ons lesmateriaal gratis gebruiken en zo hun leerlingen tot een hoger niveau Engels brengen, waar wij weer mee verder gaan.’
Taalent: kant-en-klare lessen voor de basisschool
De docenten van RSG Enkhuizen hielpen hun collega’s in het basisonderwijs met de aanschaf van prentenboeken en leesboeken. Daarnaast ontwikkelden ze een lessenserie over het weer, voor leerlingen van groep vier tot en met acht. Toevallig kwam Trevor een digitaal onderwijsplatform tegen dat hij daarvoor kon gebruiken en noemde het toepasselijk Taalent, een talentprogramma voor de Engelse taal. Dat is de afgelopen jaren uitgegroeid tot database met verschillende Engelse lessen, op 12 niveaus voor groep 4 tot en met 8. Bovenbouwers die eraan toe zijn kunnen alvast kennismaken met rekenen en science in het Engels.
Eén keer per week chat hij in een digitaal spreekuur met basisschoolleerlingen om hun vragen te beantwoorden. De lessen op Taalent worden goed gebruikt: sommige leraren zetten ze klassikaal in, anderen vooral voor hoogbegaafde leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. Soms vraagt een leraar om lesmateriaal bij een specifiek thema en dan voegt Trevor zo’n les toe.
Aansluiten vervolgonderwijs
‘Basisscholen in de regio kunnen het lesmateriaal gratis gebruiken en zo hun leerlingen opleiden in het Engels tot wel de derde klas van de middelbare school. Daar kunnen wij ons vervolgonderwijs naadloos op laten aansluiten. Ook voor leerlingen die niet voor tweetalig onderwijs kiezen is er zodoende een doorlopende leerlijn. Onze docenten zien snel genoeg hoe leerlingen er voor staan, welke grammatica ze bijvoorbeeld wel en niet hebben gehad en daarop hun lessen aanpassen.’
Beweging in de regio
Het platform Taalent ontzorgt leraren, denkt Trevor. ‘Wij zorgen voor praktische tools. Nu willen we de gezamenlijke conferenties met het basisonderwijs weer oppakken. Want scholen stellen nieuwe doelen en prioriteiten en daarop kunnen wij ons programma laten aansluiten. Of het nu lessen voor leerlingen zijn of ondersteuning van leraren in het basisonderwijs die opgeleid willen worden tot B2-niveau: dat doen wij met veel plezier. Het zet iets in beweging in de regio.’
Hij is blij dat zijn bestuur de activiteiten ondersteunt want er komt wel wat bij kijken. ‘Maar ons uitgangspunt is altijd: wat kunnen wij de leerlingen bieden? Natuurlijk kom ik soms tijd te kort, maar ik krijg er ook veel energie van!’
Native speakers: Trainees in de klas
Niet alleen het contact met de buren maar ook met lerarenopleidingen in Engeland levert de school veel op. ‘Enkhuizen is een kleine stad in West-Friesland, dus voor ons is het lastig om native speakers aan te trekken. Onze contacten met universiteiten in Sheffield leverde sinds 2011 tientallen uitwisselingen op met docenten en studenten (van de lerarenopleiding). Ze liepen stage, ook bij andere tto-scholen, en een aantal van hen werkt nu als docent en native speaker op RSG Enkhuizen.
Nieuwe contacten leggen
Helaas maakten corona en de Brexit een einde aan die intensieve uitwisseling. Engelse studenten kunnen niet meer zo gemakkelijk als stagiair in de EU werken. Een traineeship is wel mogelijk. In de loop van dit schooljaar zullen Engelse studenten daar gebruik van gaan maken. ‘Het is een zoektocht, ook naar goede contacten met andere universiteiten, bijvoorbeeld in Ierland. Gemakkelijk is het niet want ook andere landen kampen met lerarentekorten’, aldus de tto-coördinator.
Samenwerking brengt scholen in beweging
Tot slot wil Trevor benadrukken dat de goede contacten tussen het primair en voortgezet onderwijs leerlingen echt helpen een soepele overstap te maken. ‘Je kunt veel obstakels oplossen door elkaar als collega’s te ontmoeten en samen te werken. Laagdrempeligheid is de sleutel. Zo zet je iets in beweging. Als scholen daar meer over willen weten, mogen ze me gerust mailen!’
Meer weten?
- Voor meer informatie over deze samenwerking vanuit het RSG Enkhuizen met het primair onderwijs: mail naar tto@rsg-enkhuizen.nl
- Lees ook het artikel Tweetalig onderwijs: bouwen aan doorlopende leerlijn.
- Meer nieuws over internationalisering in het onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.