Kansengelijkheid in het onderwijs
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?
Op scholen met een diverse leerlingenpopulatie bestaat vaak een probleem van kansenongelijkheid. Welke mechanismen liggen hieraan ten grondslag? Wat kunnen docenten hieraan doen? En hoe kunnen scholen zich voorbereiden op de toekomst?
Tijdens het Nuffic Congres op 10 oktober laat Iliass El Hadioui in zijn key note speech zien wat de uitwerking is van een (super)diverse stedelijke leefwereld op de schoolcultuur.
Praktische tools voor cultuurverandering
Kom ook naar de unieke inspiratiesessie over cultuurverandering binnen stedelijke scholen. El Hadioui legt uit over 'het podium', 'de coulissen' en 'de kleedkamer' binnen een stedelijke schoolcultuur en wat dat heeft te maken met het geloof in eigen kunnen. Je krijgt praktische tools om concreet en systematisch te werken aan een grotere kansengelijkheid.
Als je deze inhoud wilt zien, krijg je marketingcookies van YouTube, Google of Tableau.
Accepteer cookies
El Hadioui in het kort
Iliass El Hadioui (Maassluis, 1983) is onderwijssocioloog, verbonden aan de Erasmus Universiteit en de Vrije Universiteit, en lid van de Onderwijsraad. Hij heeft zich verdiept in de effecten van een superdiverse buitenschoolse leefwereld op de schoolcultuur in een stedelijke omgeving.
In een diepte-interview legt hij uit welke uitdagingen hij in de toekomst ziet en hoe onderwijsprofessionals zich daarop kunnen voorbereiden.
Beluister de podcast over kansengelijkheid
Nuffic Congres
Nuffic is de Nederlandse organisatie voor internationalisering van onderwijs. In oktober 2019 ontmoeten professionals elkaar op het Nuffic Congres, uit alle sectoren van het onderwijs. Kom ook luisteren naar inspirerende sprekers, neem deel aan praktische workshops, vind oplossingen, kom netwerken!
Succesvol switchen tussen de straat en school
Bij een gymnasium denk je al gauw aan een elitaire, witte school. Zo niet het Marnix Gymnasium in Rotterdam. Daar heeft circa 35 procent van de leerlingen ouders uit China, Marokko, Turkije, Suriname, Rusland, Somalië, Polen. De docenten zijn getraind om beter met deze dynamiek om te gaan.
Lees hoe dit gymnasium met de meest cultureel diverse leerlingenpopulatie in Rotterdam ook qua prestaties hoog scoort.
Lees het artikel Succesvol switchen tussen de straat en school.