Chinees op middelbare school wint aan populariteit
De stijging blijkt uit onderzoek van Nuffic. In 2010 begonnen negen middelbare scholen met een pilot Chinees. Een jaar later waren de eerste eindexamens. Daar deden twintig leerlingen aan mee. Sindsdien zit Chinees in de lift. Sinds 2018 is het een examenvak en is er een staatsexamen.
Artikel gaat verder onder kader.
Aantal eindexamenleerlingen Chinees per jaar
Michiel Dijkman, MT-lid bij Nuffic, verwacht verdere groei. “Het afgelopen schooljaar stroomde er ruim 700 leerlingen in het eerste jaar in. Voornamelijk op de havo is de groei sterk.”
Hij vervolgt: “Het vak Chinees helpt een brug te slaan tussen China en ons land. Leerlingen leren niet alleen de taal, maar ook over de cultuur en literatuur van het land. Dat is waardevolle bagage voor leerlingen met een ambitie om in hun werk of studie zich op China te richten.”
Steeds belangrijker
Eén van die leerlingen is Ishani Awasthi (foto), een tweedeklas vwo’er van het Rijnlands Lyceum in Wassenaar. “Eén vijfde van de wereldbevolking spreekt Chinees”, vertelt ze. “Als ik Chinees kan spreken, dan kan ik met meer mensen communiceren. Ik denk ook dat ik het nodig heb in de toekomst. China wordt steeds belangrijker. Daarnaast ben ik sowieso geïnteresseerd in Oosterse talen: ik luister naar K-pop en mijn beide ouders komen uit India.”
Bij Geert van Waesberghe (5 vwo), eveneens van het Rijnlands Lyceum, werd de interesse gewekt tijdens een familievakantie naar China. Het land maakte indruk. “De cultuur en levensstijl zijn zó anders daar, heel bijzonder. Buiten Shanghai spraken maar weinig Chinezen Engels. Ik wil zeker nog eens terug, en hoop dan meer contact te kunnen maken met de lokale bevolking.”
Ook Ishani en Geert merken om hun heen dat Chinees populairder wordt. Ze zijn met hun keuze zeker geen uitzondering in hun vriendenkring. Vijftien medeleerlingen uit Geerts jaar volgen ook Chinees. Ishani ziet hetzelfde: “In mijn klas doen een stuk of zeven leerlingen Chinees, dat is een kwart van de klas. Ik had niet verwacht dat zoveel kinderen ervoor zouden kiezen.”
Taal én cultuur
De lessen zijn goed te volgen, vinden beide leerlingen. Geert (foto): “Bij Frans en Duits ligt het tempo hoger. Voor Chinees wordt de tijd genomen. Je moet van elk woordje de Nederlandse vertaling, het Chinese teken én de Chinese uitspraak kennen. Dat laatste is moeilijk. Je hebt talloze manieren waarop je klanken kunt uitspreken. Dat moet je goed oefenen, anders begrijpt niemand in China je.”
Ishani: “Ik had verwacht dat het heel moeilijk zou zijn. Tot dusver valt het mee. De lessen zijn eenvoudig. En wat mooi is: je leert niet alleen over de taal, maar ook over de cultuur.”
Bij het Rijnlands Lyceum gaan leerlingen uit de onderbouw uiteten in een Chinees restaurant. Voor de bovenbouw maakt een reis naar China deel uit van het keuzevak. Afgelopen schooljaar ging daar vanwege COVID-19 een streep doorheen.
Geert hoopt op een herkansing, maar anders ziet hij zichzelf nog weleens een tussenjaar of bachelor in China doen. “Ik verwacht niet dat ik vloeiend Chinees zal spreken. Chinezen praten heel snel. Ik hoop dat ik door deze lessen straks kan begrijpen wat Chinezen vertellen en dat ik mezelf verstaanbaar kan maken. Als ik gesprekjes kan voeren, dan heb ik mijn doel bereikt.”
Nuffic & Chinees
Nuffic is beheerder van het scholennetwerk Chinese Taal & Cultuur en zorgt daarmee voor de kwaliteitsborging van de eindexamens Chinees. Het vak wordt sinds de invoering afgenomen door middel van schoolexamens – er is geen centraal schriftelijk examen. Lees meer.