Een klacht of bezwaar indienen

Een klacht heeft betrekking op de manier waarop wij bepaalde zaken afhandelen. Het moet om een gedraging gaan die niet langer dan een jaar geleden heeft plaatsgevonden.

Vind je dat wij tekort zijn geschoten? Dan doen we graag ons best om het op te lossen.

Vaak is een telefoontje al genoeg om problemen uit de wereld te helpen. Maar blijf je het oneens, dan kun je overwegen een klacht in te dienen. Daarvoor hebben wij een klachtenregeling. Je kunt deze regeling gebruiken als je een klacht hebt over de manier waarop je door ons bent behandeld.

Waarover kun je een klacht indienen?

Als je vindt dat wij ons tegenover jou niet juist hebben gedragen, kun je een klacht indienen. Bij onjuiste behandeling kun je denken aan:

  • een onjuiste behandeling wat betreft omgangsvormen en fatsoen;
  • het niet of niet tijdig verstrekken van de informatie waar je om hebt gevraagd;
  • het niet of niet tijdig beantwoorden van je brieven;
  • het niet nakomen van gedane toezeggingen;
  • geen bereidheid tot het herstellen van gemaakte fouten;
  • het niet zorgvuldig omgaan met de door jou verstrekte informatie en gegevens
  • ontoegankelijkheid van een van onze websites.

Hoe dien je een klacht in?

Je moet je klacht schriftelijk indienen door een brief te sturen naar de algemeen directeur van de Stichting Nuffic. Hierin geef je het volgende duidelijk aan:

  • een omschrijving van de klacht;
  • de naam van de persoon en afdeling over wie de klacht gaat;
  • de datum waarop de gedraging waar de klacht over gaat heeft plaatsgevonden;
  • je naam en adres;
  • je handtekening;
  • de datum van ondertekening.

Wees zo volledig en helder mogelijk bij het omschrijven en motiveren van je klacht. Dat bespoedigt een correcte afhandeling.

Behandeling van de klacht

Degene die je klacht behandelt, bevestigt zo spoedig mogelijk de ontvangst ervan. Als je daar prijs op stelt, kun je je klacht mondeling toelichten. Dat regel je met de functionaris die je klacht behandelt. Er wordt dan een verslag van gemaakt.

De medewerker op wie je klacht betrekking heeft, ontvangt een afschrift van jouw klachtbrief. Ook heeft hij of zij het recht mondeling en/of schriftelijk zijn of haar oordeel over de klacht te geven.

Het bestuur van Nuffic besluit over de afdoening van de klacht. Hierover informeert het bestuur jou en degene over wie de klacht gaat, schriftelijk en gemotiveerd binnen zes weken na ontvangst van de klacht. Deze termijn kan met vier weken worden verlengd, maar dan ontvang je daar bericht van.

Niet in behandeling nemen van de klacht

In sommige gevallen wordt de klacht niet behandeld. Dat is het geval als:

  • over de gedraging waarop de klacht betrekking heeft, al eerder een klacht is behandeld;
  • de klacht later dan een jaar na de gedraging wordt ingediend;
  • de klacht geen betrekking heeft op een gedraging maar op iets anders, bijvoorbeeld de inhoud van een product of een dienst;
  • het belang of de ernst van de gedraging waarover de klacht gaat kennelijk onvoldoende is.

Als je klacht niet in behandeling wordt genomen, ontvang je daarvan binnen vier weken na ontvangst van de klachtbrief schriftelijk en gemotiveerd bericht.

Registratie van de klacht

Alle klachten worden geregistreerd, waarbij je persoonlijke gegevens vertrouwelijk worden behandeld. Het bestuur van Nuffic brengt ieder kalenderjaar een verslag uit van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en eventuele aanbevelingen.

Je kunt je klacht sturen naar:

Nuffic
t.a.v. Directeur-bestuurder
Postbus 29777
2502 LT Den Haag

Of per e-mail naar klachten@nuffic.nl

Als u niet tevreden bent met de afhandeling van uw klacht door Nuffic, kunt u contact opnemen met de Nationale ombudsman.

Nuffic neemt namens de minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking en in de hoedanigheid van Nationaal Agentschap Erasmus+ (NA) verschillende besluiten in subsidieprogramma’s zoals Orange Knowledge Programme (OKP), MENA Scholarship Programma (MSP) en Erasmus+. Wanneer je het niet eens bent met een besluit kun je een bezwaarschrift indienen.

Voordat je een bezwaarschrift indient, verdient het vaak de aanbeveling om eerst contact op te nemen met uw contactpersoon bij Nuffic of het NA. Wellicht is je bezwaar gebaseerd op onduidelijkheden die na toelichting direct kunnen worden opgehelderd.

Een bezwaarschrift kan alleen worden ingediend tegen een besluit, dat wil zeggen een publiekrechtelijke rechtshandeling met een rechtsgevolg (bijvoorbeeld een afwijzing van een subsidieaanvraag, een subsidievaststelling of een wijziging van de subsidieverlening), door een belanghebbende, dat wil zeggen een (rechts)persoon die rechtstreeks door het besluit wordt geraakt.

Bezwaarschrift indienen

Onder aan het besluit waartegen je bezwaar maakt, vind je informatie over hoe je het bezwaarschrift kunt indienen (bezwaarclausule).

Je kunt gedocumenteerde informatie opvragen over Nuffic’s publieke taken. Per 1 mei 2022 vervangt de Wet Open Overheid (Woo) de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).

Je kunt een verzoek om publieke informatie indienen door het Woo-formulier in te vullen.