Voor internationale ervaring hoef je niet per se naar het buitenland
Een schoolreisje naar Londen, Rome of Parijs. Het zijn herinneringen die je altijd bijblijven. Maar wat dacht je van samenwerken in het eigen lokaal met leeftijdsgenoten uit Finland, Portugal of Italië? eTwinning is een ‘online community’ van het Europese programma Erasmus+ waarmee docenten en leerlingen kunnen samenwerken met scholen in ruim 40 Europese landen. Via een beveiligde online omgeving kom je rechtstreeks via mail, chat of een live video verbinding in contact met leerlingen en docenten over de grens.
Inmiddels zijn al meer dan 650.000 docenten uit heel Europa aangesloten op het platform in zowel primair-, voortgezet- als middelbaar beroepsonderwijs.
Hoe werkt het?
Als docent kun je je gratis registreren op eTwinning. Zo krijg je toegang tot een database waar je een partner in een van de andere landen kunt vinden. Op een besloten forum worden elke dag project ideeën gepost waar je bij kunt aansluiten of natuurlijk zelf een idee plaatsen.
Maatwerk
Eenmaal geregistreerd kun je jouw leerlingen uitnodigen en een internationaal project starten wat binnen je bestaande lessen past. Je kunt daarvoor een keuze maken uit leerdoelen en lesactiviteiten die passen bij het curriculum van jouw school. Als docent word je dan eigenaar van je eTwinning-project.
Veilig contact
Je kunt zelf bepalen – samen met je projectpartners in het buitenland– hoe jullie project eruit komt te zien. In de gedeelde veilige online projectruimte van eTwinning, de zogeheten TwinSpace, kun je materialen delen met elkaar, zoals video’s en presentaties, en werken aan gedeelde documenten. Alles wat op de TwinSpace staat is privé en afgesloten. Het is ook niet vindbaar via google. Zo kunnen docenten binnen het platform een duurzame en langdurige samenwerking opbouwen en onderhouden, om nog jaren samen projecten uit te voeren.
Ook vormt eTwinning een goede voorbereiding op fysieke uitwisselingen tussen leraren en leerlingen. Leerlingen maken alvast kennis met elkaar via chat of mail, zonder persoonsgegevens te hoeven delen.
Ontdekken van culturen en tradities
Debby Willems, docent havo-vwo op het Commanderij College in het Brabantse Gemert, -dit jaar officieel benoemd tot eTwinning-school-, kreeg voor haar eTwinning project ‘Daily life in my country’ een nationaal kwaliteitslabel. Tijdens het project werkten haar leerlingen samen met leeftijdgenoten uit ruim tien verschillende landen. De opdracht was om in groepjes een video te maken om te laten zien hoe hun dagelijks leven er uitziet.
Zo ontdekten de leerlingen welke routines hun leeftijdsgenoten in het buitenland hebben, welke tradities ze kennen, en bijvoorbeeld ook wat ze eten. “Ieder groepje koos een deelonderwerp”, vertelt Willems. “Daarna zijn ze achtergrondonderzoek gaan doen naar de eigen cultuur. De gevonden informatie verwerkten zij in een filmpje. De leerlingen mochten zelf weten wat voor type filmpje dat was. Of dat nu een regulier filmpje was, een vlog, Draw-my-Life of StopMotion."
"In de laatste fase van het project werkten de leerlingen samen om per deelonderwerp een filmpje te maken waarbij alle deelnemende scholen aan bod kwamen. Op deze manier ontstonden er gesprekken over de overeenkomsten en de verschillen tussen de landen en leerden zij meer over elkaar en elkaars culturen. Deze eindproducten worden vervolgens in iedere klas getoond.”
“Ze maakten de filmpjes niet voor een cijfer of omdat het moest, maar omdat ze wisten dat het bekeken zou worden door leeftijdsgenootjes."
Enthousiasme is de grootste drijfveer
Willems noemt de samenwerking met de scholen in andere landen erg goed. “Er was bij aanvang een duidelijk plan met ruime deadlines, zodat iedereen bij voorbaat wist waar hij of zij aan toe was. Daarnaast hebben we enkele optionele opdrachten afgesproken, omdat sommige docenten meer tijd nodig hebben dan anderen. Denk daarbij aan het maken van een digitale quiz of posten op het forum. Vragen van docenten werden gedeeld via eTwinning. Er was altijd wel iemand om je vooruit te helpen.”
Ook het enthousiasme onder de leerlingen was groot, met name over de samenwerking met leerlingen in andere landen. Willems: “Ze maakten de filmpjes niet voor een cijfer of omdat het moest, maar omdat ze wisten dat het bekeken zou worden door leeftijdsgenootjes. Die drijfveer zorgde voor zoveel enthousiasme. De leerlingen leken te zijn vergeten dat ze ondertussen ook leerden. Engels, digitale vaardigheden en onderzoeksvaardigheden werden een middel in plaats van doelen op zich. De leerlingen wilden immers gewoon oprecht een goed product neerzetten.”
"Ik wist een paar weken terug amper waar Oostenrijk lag, en nu heb ik gewoon vrienden uit Oostenrijk!"
Vrienden door heel Europa
Door dit enthousiasme heeft Willems het oorspronkelijke projectplan uitgebreid met enkele extra chatsessies tussen leerlingen. Deze bleken een groot succes. “Wat keken onze leerlingen raar op, toen hen gevraagd werd hoe ze toch hun eigen fiets tussen al die vele anderen konden herkennen. Onze leerlingen wilden op hun beurt weten wat voor eten er dan in de Portugese kantine werd geserveerd, want het zag er op de video uit als de kantine van een Amerikaanse film. Daarnaast hebben ze tijdens die gesprekken ook een heleboel overeenkomsten gevonden, zoals gezamenlijke interesses in muziek, sport of films. Tijdens een reflectie op de chatsessies zei een leerlinge uit havo2: "Ik wist een paar weken terug amper waar Oostenrijk lag, en nu heb ik gewoon vrienden uit Oostenrijk!"
Wil je dit schooljaar ook jouw leerlingen deze unieke ervaring meegeven? Volg gratis de online sessie 'Internationaliseren zonder te reizen' en leer meer!
Meer weten over eTwinning: Kijk dan op www.eTwinning.net.