‘Tweetalig onderwijs verbreedt je horizon’

Vanaf haar prille jeugd zit reizen in het bloed bij Esther Pordon. De 32-jarige tekstschrijfster en communicatieprofessional leeft nu als digitale nomade. Taal is daarbij geen probleem, dankzij tweetalig onderwijs.
Esther Pordon in Vietnam. Beeld: Ilona Vanouplines

Dat een leven op kantoor voor haar niet is weggelegd, werd Esther Pordon al bij haar eerste baan als socialmedia-manager duidelijk. Na haar diploma tweetalig vwo in 2007 aan het Anna van Rijn College in Nieuwegein studeerde ze Communicatiewetenschap aan de UvA en deed ze een minor Journalistiek aan de VU. Daarna werkte ze in een aantal vaste banen.

“Ik zag mensen die al twintig jaar hetzelfde werk deden en wiens leven dus al twintig jaar hetzelfde was. Hoe hou je dat vol? Het leven is te kort daarvoor. Ik wilde meer tijd voor dingen die mij gelukkig maken, meer vrijheid om zelf tijd in te delen. De term digitale nomade kwam heel erg op in de media. Toen dacht ik: dat moet ik ook kunnen.”

‘De schoolreizen naar Engeland waren een fantastisch avontuur. Je leerde een hele andere cultuur kennen’

Waarom heb je in groep 8 gekozen voor tweetalig vwo?

“Al in groep 7 wist ik dat ik tto wilde gaan doen. Ik hoefde niet eens andere open dagen te bezoeken. Ik was toen al een paar keer met mijn ouders in de VS geweest. Ze reizen heel graag, mijn moeder werkte in de reisbranche. Op mijn zevende namen ze mij en mijn broertje voor het eerst mee naar Amerika. Dat heeft toen zo’n enorme indruk op mij gemaakt. Op die reis leerde ik Engels spreken."

"Toen ik 11 jaar was ben ik in mijn eentje naar Amerika gegaan om een vriendin op te zoeken. Over de taal dacht ik niet eens na, die zat er toen dus al in. Ik heb maanden moeten zeuren om mijn ouders ervan te overtuigen dat ik het kon en niets hield me tegen. Uiteindelijk gingen ze overstag.”

Week van de tto leerling: 7 t/m 14 april 

Tweetalig onderwijs (tto) bestaat ruim 30 jaar. Dat vieren we van 7 t/m 14 april tijdens 'de week van de tto-leerling'. Tijdens live sessies delen tto-alumni zoals Esther hun ervaringen. Huidige tto-leerlingen kunnen tijdens de week meedoen aan een prijsvraag via Instagram.

Wat staat je het meest bij van tto?

“Wat me heel erg bijstaat was de goede band met de docenten op het tto, die we meerdere jaren hadden. Ik kon goed met ze overweg. Daar heb ik echt geluk mee gehad. Omdat tto nog nieuw was op het Anna van Rijn College spraken sommige van hen minder goed Engels dan leerlingen. Dat was soms hilarisch."

"Wat me ook bijstaat zijn de schoolreizen naar Engeland. Het was een fantastisch avontuur om een hele andere cultuur te leren kennen. Terugkijkend vind ik het wel jammer dat het centraal eindexamen in het Nederlands moest. In de vijfde klas moesten we ineens vakken in het Nederlands gaan doen. Dat was even schakelen. Dan heb je al die tijd economie in het Engels gehad en dan ken je bepaalde termen niet in het Nederlands.”

‘Dat zo’n ervaren man uit de Amerikaanse journalistiek ervan overtuigd was dat ik en mijn Engels goed genoeg waren voor NYU, was echt een grote opsteker en zeker een gevolg van mijn tweetalig vwo’

Esther Pordon in Mexico

Wat heeft tto je gebracht?

“De bovengemiddelde kennis van het Engels die ik aan tto heb overgehouden komt nog steeds van pas bij alle reizen die ik maak. Ik ontmoet veel Amerikanen en die zijn altijd onder de indruk dat ik nauwelijks een accent heb. Dankzij tto spreek ik bijna als een native speaker en heb ik een grote woordenschat. Dat maakt me ook breder beschikbaar in mijn werk, met buitenlandse klanten, met vertaalwerk. Het biedt me veel kansen."

"Tijdens mijn studie aan de UvA heb ik twee maanden in New York een summer course Broadcast Journalism gevolgd aan Hunter College op Manhattan. Ik kreeg les van James Roman, een professor die zo’n beetje z’n hele leven bij CBS had gewerkt. Ik vond het heel spannend, want ik was de enige niet-Amerikaanse student en niet-native speaker. Toen ik eraan dacht om een master Journalism aan New York University te gaan doen, wilde de professor voor mij een aanbevelingsbrief schrijven."

"De studie bleek helaas te duur, maar het feit dat zo’n ervaren man uit de Amerikaanse journalistiek ervan overtuigd was dat ik en mijn Engels goed genoeg waren, was echt een grote opsteker en zeker een gevolg van mijn tweetalig vwo.”

Heb je nog tips voor tto-leerlingen van nu, of voor leerlingen in groep 7 en 8 die overwegen om tto te gaan doen?

“Ik kan eigenlijk maar één advies geven: ga het sowieso doen. Ook al weet je nog lang niet wat je later wilt worden. Met de verdergaande technologisering en globalisering is een goede kennis van de Engelse taal alleen maar in je voordeel. Het maakt je horizon een stuk breder."

"Voor de huidige tto-leerlingen wil ik alleen maar meegeven dat ze moeten genieten van deze mooie tijd. Ook al wil je zo snel mogelijk van school af, het is echt een bijzondere tijd waarin je veel leert.”

Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte.

Beeld (header): Ilona Vanouplines