Nieuwe rubriek: Docent aan het woord

Hoe ervaren onderwijsprofessionals internationalisering zelf? Welke reis, samenwerking of activiteit is hen bijgebleven? In deze editie van Docent aan het woord vertelt Bert Verhoeven, docent en projectleider Talent Atelier op het Koning Willem I College. Hij bezocht samen met collega's de Ron Clark Academy in Atlanta.
klaslokaal mbo-school Atlanta

“Docenten kwamen zingend en door rookwolken het lokaal binnen, waarbij studenten direct enthousiast mee begonnen te zingen. Hoewel we hebben besloten dat dit niet helemaal bij ons past, heeft het ons wél aan het denken gezet over onze eigen rol als docent.”

Welke internationaliseringsactiviteit in het mbo wil jij delen vanuit het Koning Willem I College?

"Onze inspiratiereis naar de Ron Clark Academy in Atlanta. Deze reis heeft mij doen beseffen dat onderwijs op een totaal andere manier vormgegeven kan worden dan we in Nederland gewend zijn. De timing kon niet beter, omdat we binnen Koning Willem I College bezig zijn met een project: Het Talent Atelier. Ook dit is een vernieuwende onderwijsvorm waarin we de traditionele aanpak loslaten. De reis naar Atlanta heeft ons enorm geïnspireerd om onderwijsvernieuwing verder door te voeren."

"Wat mij vooral opviel aan de Ron Clark Academy was hoe zij het onderwijs tot leven brengen. Ze maken volop gebruik van dans, muziek en een meeslepende leeromgeving. Zo was het economielokaal volledig getransformeerd in een 'Wall Street'-setting, compleet met een geschilderde bank en aandelenbeurs op de muur. Het laboratorium voelde als een hightech werkplaats, en de centrale hal had een magische uitstraling die deed denken aan Harry Potter. Ja, het was typisch Amerikaans en misschien wat over de top, maar het werkte. Het prikkelt de verbeelding van studenten en zet hen in een totaal andere mindset."

"Een van de meest inspirerende momenten was om te zien hoe de docenten in Atlanta letterlijk alles geven om in verbinding te staan met hun studenten. Zo kwamen ze zingend en door rookwolken het lokaal binnen, waarbij studenten direct enthousiast mee begonnen te zingen. Hoewel we hebben besloten dat dit niet helemaal bij ons past, heeft het ons wél aan het denken gezet over onze eigen rol als docent. Het gaat erom dat je aanwezig bent, niet letterlijk achter je bureau zit, maar samen met je studenten leert en groeit."

"Het Talent Atelier sluit aan op wat we in Atlanta hebben gezien. Het is een plek waar studenten interdisciplinaire projecten oppakken in een innovatieve omgeving. In plaats van het traditionele 'de docent vertelt, de student luistert'-model, werken we vanuit het idee dat de omgeving en de samenwerking leiden tot nieuwe inzichten. De les die ik meeneem, is hoe belangrijk het is om verbinding te maken."

"Dit betekent dat je als docent van je 'berg' afkomt, bereid bent naast je studenten te staan, en hen echt ziet. Studenten van nu willen niet alleen leren, ze willen uitgedaagd worden en het gevoel hebben dat er ruimte is voor hun talenten. In Atlanta heb ik geleerd dat je met de kleinste veranderingen al verschil kunt maken. En dat begint met oprechte aandacht en de bereidheid om elke dag een stap extra te zetten."

"De reis naar Atlanta heeft mijn kijk op onderwijs voorgoed veranderd. Vernieuwing is niet alleen mogelijk, het is essentieel om studenten te inspireren en te motiveren. Door wat we hebben geleerd, ben ik ervan overtuigd dat het Talent Atelier niet alleen een andere manier van leren is, maar ook een kans om studenten écht in hun kracht te zetten. Laten we blijven zoeken naar manieren om het onderwijs op te frissen, want als we onze studenten uitdagen, ontdekken zij pas echt wat ze kunnen bereiken."

Foto: Bert Verhoeven en collega's Sanne Uden en Tara Dielissen voor de poort van de Ron Clark Academy.

Welke tip heb je voor docenten die op deze manier vorm zouden willen geven aan internationalisering?

"Een reis naar het buitenland kan inspirerend zijn, maar het is belangrijk om te weten waarom je het doet. Stel jezelf vragen zoals: Wat wil ik mijn studenten meegeven? Hoe verrijkt deze ervaring hun leerproces?"

Bert Verhoeven,  Sanne Uden en Tara Dielissen

"Het kan bijvoorbeeld gaan om een project zoals het bouwen van een fietsenhok in Roemenië, maar dat project moet verder gaan dan de praktische uitvoering. Gebruik het als een kans om studenten bewust te maken van culturele verschillen, andere manieren van denken en werken, en de waarde van samenwerking over grenzen heen."

"Zorg ervoor dat jij en je studenten niet alleen gefocust zijn op het werk zelf, maar ook op de bredere context. Leer ze de waarde van respect en begrip voor een andere cultuur. Laat ze zien hoe dingen anders kunnen zijn dan wat ze gewend zijn, en hoe ze daarvan kunnen leren. Het ervaren van deze verschillen is vaak net zo waardevol als het project zelf."

"Door duidelijk te maken waarom je internationalisering toepast, geef je jouw studenten een ervaring die verder gaat dan de grens van een land: je opent de deur naar nieuwe perspectieven. Dat maakt niet alleen het project, maar ook het leerproces krachtig en betekenisvol."

Hoe maak jij collega's enthousiast voor internationalisering?

"Het enthousiasmeren van collega’s voor internationalisering doe ik vooral door verhalen te delen. Door mijn eigen ervaringen te vertellen, laat ik zien hoe inspirerend en waardevol het kan zijn om over de grenzen van ons eigen land te kijken. Daarnaast geloof ik erin dat je collega’s het beste kunt overtuigen door ze zelf mee te nemen op zo’n inspiratiereis."

"Binnenkort vertrek ik bijvoorbeeld op een creatieve reis naar Italië, en ik ga zeker niet alleen, maar neem collega's mee. Door samen op pad te gaan, kunnen we elkaar inspireren, ideeën opdoen en ontdekken hoe internationalisering ons onderwijs kan verrijken. Het is vaak die eerste stap – zelf ervaren hoe het in een ander land werkt – die het verschil maakt. Als je eenmaal hebt gezien wat er mogelijk is, krijg je vanzelf de energie en motivatie om die ervaringen te vertalen naar je eigen onderwijspraktijk."

Meer weten?