Internationalisering op het Ichthus: ‘Voorbij de verbazing’

Het coronavirus zette een streep door uitwisselingsprojecten. Op zoek naar alternatieven stuitte het Ichthus College uit Veenendaal op Sinotalent, dat digitale contacten legt tussen Nederlandse en Chinese scholen. “De Chinese lestijden schokten onze leerlingen.”
Geschreven door Nuffic
Ichthus College Veenendaal

Leerlingen uit hun comfortzone halen – dat beoogt het Ichthus College met zijn activiteiten op het gebied van internationalisering. En dat kan prima digitaal. Waar veel instellingen zich aanvankelijk zorgen maakten over het vormgeven van internationalisering in een tijd met reisbeperkingen, was het Ichthus College al eerder tot de conclusie gekomen dat fysieke aanwezigheid in een ander land op zichzelf niet altijd meerwaarde heeft.

“Vroeger hadden we werkweken, met busreizen naar steden als Berlijn, Parijs en Londen”, vertelt geschiedenisdocent Arie Westerhout. “Maar in de praktijk kwam dat vooral neer op gezellig toerisme en waren we ontevreden over de daadwerkelijke leeropbrengsten.”

Direct aan de slag
Internationalisering, vond de school, behelst meer dan ronddolen in steden en in een andere taal de weg vragen. Het Ichthus College stapte daarom over op uitwisselingen met scholen uit Duitsland. Toen het coronavirus die onmogelijk maakte, kwam de instelling via het Global Citizen Network Sinotalent op het spoor, een platform dat Nederlandse
en Chinese scholen met elkaar in contact brengt. Leerlingen mailen met elkaar en doen opdrachten, zoals het in beeld brengen van hun dagbesteding. Sinotalent draagt de opdrachten aan.

“We waren meteen enthousiast”, zegt Arie (foto). “Als je dit als school zelf zou oppakken, dan loop je toch het risico dat je in het wilde weg mailtjes gaat sturen en dat het niet van de grond komt. Bij Sinotalent zijn de randvoorwaarden al ingevuld. Het netwerk, de contacten en het commitment van Chinese zijde zijn er al. Je kunt direct aan de slag.”

Dat hebben de Nederlandse leerlingen geweten ook. Vanaf het allereerste contact kwamen grote verschillen bovendrijven. “Allereerst was daar natuurlijk de gezinsgrootte. Hier is het normaal om meerdere broers en zussen te hebben. In China is het er meestal maar één”, vertelt Wim van Ginkel, docent natuurkunde, en net als Arie lid van de internationaliseringscommissie van het Ichthus College.

Arie Westerhout

Geen mobiel en wifi
“Bij volgende mailwisselingen kwamen de onderwijssystemen ter sprake”, vervolgt Wim. “Die zijn totáál anders. De leerlingen in China, althans op de school waar wij contact mee hebben, zitten van 7 uur ’s ochtends tot 22 uur ’s avonds op school, en dat zes dagen in de week. Zonder mobiel en zonder wifi. Alleen op zondagmiddag zijn ze vrij. Meneer, dat is toch kindermishandeling, zeiden mijn leerlingen. Welke ouders doen hun kinderen dit aan?”

Ouders die van hun kinderen houden, was het antwoord van Wims uit China afkomstige tandarts. Tijdens dit project had Wim een reguliere afspraak bij zijn tandarts en vertelde hem over het project. De tandarts reageerde heel enthousiast. Wim (foto): “Hij vertelde dat Chinese ouders het beste willen voor hun kind: de beste school, het hoogste niveau. Het gaat om presteren.”

De tandarts is uitgenodigd om op school wat meer over het verschil in onderwijssysteem te komen vertellen. Dit gaat in het voorjaar plaatsvinden.

Wim van Ginkel

Deelnemende scholen krijgen van Sinotalent een lesbrief. Hierin gaat de organisatie onder meer in op cultuurverschillen, om leerlingen vooraf enige context te geven.

Arie: “Het gaat niet om die cultuurschok. Als het daarbij blijft, doe je leerlingen tekort. We willen voorbij de fase van ‘raar’ en ‘bizar’, voorbij de verbazing. We willen dat leerlingen snappen: onze keuze is het niet, maar er liggen andere culturele opvattingen aan ten grondslag. Je gaat erover met je leerlingen in gesprek. Het zou mooi zijn als ze hun eigen cultuur en leerhouding daardoor eens van een andere kant gaan bekijken.”

Internationalisering in vmbo
Het Ichthus College heeft internationalisering als speerpunt en alle klassen in de onderbouw volgen dit programma. In de bovenbouw bieden zij dit aan als keuzevak, van vmbo tot het vwo. Deze digitale uitwisseling is een onderdeel van het bovenbouwtraject. Ook op het vmbo is er veel enthousiasme. Momenteel zijn elf vmbo-leerlingen gekoppeld aan dertien Chinese studenten. Maar ook de Chinese studenten zijn enthousiast: die groep wordt binnenkort uitgebreid.

“Het gaat niet om die cultuurschok. Als het daarbij blijft, doe je leerlingen tekort
 

“In het begin was het wel even spannend in hoeverre vmbo-leerlingen er klaar voor waren”, erkent Wim. “Helemaal toen ze een brief van minimaal 300 woorden moesten schrijven. Hoe komen we ooit aan zoveel woorden, riepen ze. Maar ze zaten er zo aan! Het gaat geweldig. Ook vmbo-leerlingen kunnen lekker praktisch aan de slag met Sinotalent. Vooral het fotograferen van de weekendbesteding was een succes. Terwijl ze hier in Nederland op zaterdag vakken staan te vullen, zitten de Chinese tieners op school te blokken.”

Lessen voor later
Toch gaat het project niet alleen over verschillen. Ondanks de enorme afstand tussen de twee landen zijn er ook overeenkomsten. “Ze hebben een vader, een moeder, een huisdier. Ze zitten op hun kamer te gamen, of gaan buiten met vrienden voetballen. Uiteindelijk zijn het allemaal tieners met hun hobby’s en toekomstdromen, net als hier in Nederland.”

Met het project hopen de docenten hun leerlingen lessen voor later mee te geven. Wim: “Of het nu om een uitwisseling gaat of digitaal contact met leeftijdsgenoten uit een ander land, vaak zullen ze pas op termijn de waarde ervan inzien. Als ze straks tijdens hun stage of later op hun werk in een internationale omgeving belanden, dan weten ze dat ze ermee om kunnen gaan, omdat ze het eerder op school hebben gedaan.”

Global Citizen Network
Van praktijkonderwijs tot vwo, het Global Citizen Network is er voor alle scholen in het voortgezet onderwijs die werken aan wereldburgerschap. Deze scholen delen allemaal hetzelfde doel: het opleiden van leerlingen tot wereldburgers die goed zijn voorbereid op de internationale en interculturele maatschappij. Sinotalent is een van de vele voorbeelden die Global Citizen Schools de afgelopen tijd hebben aangeboden aan leerlingen om ze ook in deze tijd te laten werken aan internationale competenties.

Sinotalent
De digitale uitwisselingen met China vinden plaats via het ‘Sino-Dutch Future Talents Community’ (SinoTalent) netwerk, onderdeel van de organisatie Globi. Ook contact leggen met Chinese scholen? Lees verder bij
Sinotalent.