Internationale leerlingen maken het verschil in Apeldoorn
Terwijl de rest van de school zich klaarmaakt voor de lunchpauze, is de aula van het Veluws College Mheenpark bezet voor een select en internationaal gezelschap. Leerlingen uit Duitsland, Italië, Letland, Nederland en Litouwen sluiten de week af met presentaties en krijgen allemaal certificaten uitgereikt.
Het is de afsluiting van een week “ondergedompeld zijn in de Nederlandse cultuur”, legt Francesco Lannino, de begeleider van de school uit de Noord-Italiaanse stad Biella uit. Het was de vierde editie in een reeks van zes internationale uitwisselingen onder de noemer Make a Difference (MAD), dat gefinancierd is door Erasmus+. Het project duurt in totaal twee jaar en loopt van september 2018 tot april 2020.
Stroopwafels en pannenkoeken
Een aantal 2 havo-leerlingen van het Veluws College Mheenpark kreeg een week lang een van de leerlingen uit de andere landen te logeren. De 13-jarige Lilian Bosch kreeg Nisrine, een 18-jarig meisje uit Biella, op bezoek. “Ze zat in de ramadan”, vertelt Lilian. “Mijn ouders vonden dat heel leuk. Zo leerden we meer over die cultuur. Nisrine vond het hier in Nederland zo leuk, dat ze aan het eind van de week niet meer terug wilde. Ze moest zelfs huilen. In Italië heeft ze problemen met racisme. Daarvoor wil ze oplossingen zoeken om dat te veranderen.”
Haar klasgenoot en leeftijdgenoot Anna Pruis kreeg Doroteja (16 jaar) uit Litouwen te logeren. “We hebben haar allerlei typisch Nederlandse dingen gegeven, zoals stroopwafels en pannenkoeken. Dat vond ze lekker. Het is zo bizar dat er zo’n verschil is tussen onze landen, hoe het zo anders kan zijn.”
"Het is zo bizar dat er zo’n verschil is tussen onze landen, hoe het zo anders kan zijn."
Lilian Bosch en Anna Pruis kregen allebei een week lang een leerling uit een ander land te logeren.
Iets doen voor een ander
Make a Difference stond de hele week centraal in de verschillende activiteiten rond de uitwisseling. Die begon op maandag met een inspiratiesessie van Tijmen Sissing alias The Trashpacker. Sissing wil zoveel mogelijk stranden in de wereld plasticvrij maken. Op dinsdag en woensdag zijn de leerlingen uit 2 havo/atheneum buiten de school vrijwilligerswerk gaan doen op allerlei plekken in Apeldoorn en omgeving. Doel daarbij was dat ze ervaren hoe het is om iets voor een ander te doen. Hoe kun je het verschil maken voor een ander en welke rol spelen zij daarin?
“Wij deden ons vrijwilligerswerk bij een wijkcentrum waar mensen met Downsyndroom wonen. We hebben geholpen in de tuin en met spullen ophalen”, vertelt Lilian. “Wij hebben geholpen bij het Woudhuis, waar kampen worden georganiseerd voor mensen die niet meteen kunnen werken. Daar leren ze om te werken We hebben gewerkt in de tuin en om de klimop van de muren te halen. Ook hebben we in een verzorgingshuis voor mensen met dementie, klusjes gedaan, zoals de tennisbanen schoonmaken en pannenkoeken bakken. Het was heel leuk.”
Op donderdag en vrijdag gingen leerlingen op filosofische wijze reflecteren op de samenleving en welke rol zij daarin kunnen spelen. Ook voor de schoolleiders van de vijf betrokken scholen lag er een opdracht deze week: ‘Wat kunnen wij leren van onze leerlingen en welke rol hebben wij als school te vervullen in burgerschapsvorming.’
Uitwisseling
Lilian is vorig jaar met Make a Difference (MAD) ook in Italië geweest. “Dat was heel spannend. Ik had nog nooit eerder gevlogen. Het meisje waar ik bij bleef was 19 jaar en kwam mij ophalen met de eigen auto. Ze zei ‘you are my little sister’. Ik moest wel wennen aan het eten. Ze eten daar niet echt ontbijt. Het heeft heel veel indruk op mij gemaakt. Je leert heel veel van zo’n uitwisseling. Mijn Engels is veel beter geworden. Ik spreek best wel vloeiend nu, het is zelfs lastig om te schakelen af en toe. We willen echt elkaars cultuur kennen. Daarmee maak je verschil in de wereld door anderen te helpen. Mensen die het niet zelf kunnen willen we helpen.”
"We willen echt elkaars cultuur kennen. Daarmee maak je verschil in de wereld door anderen te helpen."
‘Een internationale ervaring is waardevol’
Het enthousiasme onder de kinderen is waar Lannino het voor doet. Hij organiseert al sinds 2008 internationale uitwisselingsprojecten voor zijn school in de Noord-Italiaanse stad, met hulp voorheen van de Comenius-beurs, nu Erasmus+.
“Ik schrijf en ontwerp zelf de projecten. Ik had zelf de kans gekregen om via Erasmus-beurs twee buitenlandse ervaringen op te doen in Duitsland en Noorwegen. Ik heb daar geleerd hoe waardevol een internationale ervaring is. Je krijgt er een open mind van en wordt comfortabel rond andere mensen.”
Ook deze week in Apeldoorn noemt hij weer heel succesvol daarin. “We hebben hele leuke inspirerende activiteiten gedaan, zoals het vrijwilligerswerk. Er waren goede vibes. Maar het meest waardevolle van de week was dat we in contact kwamen met elkaar. Met elkaars cultuur en elkaars taal. Het is de ervaring van volledig onderdompelen in een andere cultuur. Mijn leerlingen verbleven bij gastgezinnen. Dat is niet altijd makkelijk. Je hebt vaardigheden voor nodig om je aan te passen. Het is wel iets waardoor je groeit.”
Verrijking voor docenten
Maar ook als professionals zijn ze gegroeid, stelt de Italiaanse schoolleider. “Deze ervaring is ook een verrijking voor de docenten. Als project én als docenten zijn we ook continu in een lerend proces. Het is altijd een uitdaging om de juiste middelen te vinden, we hebben soms ook begeleiding nodig en reflectie. Wat ik het leukste vond is dat we interessante discussies hebben gehad met elkaar.”
Daar is Caroline Nijenmanting, een van de kartrekkers van het Veluws College, het mee eens. “We hebben deze week eigenlijk twee parallelle programma’s gehad. Eerst hebben we elkaar beter leren kennen. Het Eurovisie Songfestival was daarvoor een mooie ingang. Daarnaast hebben we inspiratiesessies gehad, waarbij teambuilding centraal stond.”
Het thema iets betekenen voor een ander, en dat invullen met vrijwilligerswerk in de omgeving, vindt ze erg geslaagd. “We hebben zaadjes geplant deze week. Hopelijk hebben we deze week het verschil gemaakt. We hebben de leerlingen laten zien hoe je met klein werk grote resultaten kunt boeken. Think Big Act Small. De leerlingen moeten door deze internationale ervaring wel uit hun comfortzone komen. Dat is een waanzinnige ervaring. Er ontstaat echt iets. We hebben geleerd hoe je iets kan betekenen voor elkaar."
De schoolleiders hebben verder in de week in Apeldoorn gewerkt aan een manifest waarin de waarden en normen die voortkomen uit het MAD project geborgd worden in het curriculum van de scholen. Nijenmanting: "Zo blijft het ook na afloop van het project bestaan. Voor de schoolleiders was dit het eindresultaat en het belangrijkste doel van deze week."
Global Citizen Network
Het MAD project is een van de internationaliseringsactiviteiten waaraan docenten en leerlingen op school werken aan wereldburgerschap. Het Veluws College Mheenpark is een Global Citizen School, wat aangeeft dat ze op school actief werken aan wereldburgerschap. De uitwisseling is een van de activiteiten waarbij leerlingen werken aan wereldburgerschapscompetenties.
Lees meer over het Global Citizen scholennetwerk of bekijk informatie over Erasmus+.
Nog meer nieuws over internationalisering in onderwijs? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en blijf altijd op de hoogte.