Grenzeloos studeren

Een onderzoek naar de internationale ervaring (studiepuntmobiliteit en digitale internationale samenwerkingen) van ho-afgestudeerden uit 2020-22. We onderzochten wie er deelnamen, hoe toegankelijk een internationale ervaring was, waarom afgestudeerden deelnamen en waar ze naartoe gingen. Ook onderzochten we wat afgestudeerden van een internationale ervaring leerden en wat de voordelen op de arbeidsmarkt waren.

illustraties van de belangrijkste bevindingen uit het rapport

Op welke manieren doen Nederlandse studenten internationale ervaring op? Wat motiveert hen en welke internationale competenties ontwikkelen zij hierdoor? In het onderzoeksrapport Grenzeloos Studeren geven we antwoord op deze vragen, en meer. We baseerden ons op een enquête van het CBS onder ruim 15.000 afgestudeerden (hbo en wo) in de periode 2020-22.

We onderzochten twee manieren waarop studenten internationale ervaring opdoen:
Studiepuntmobiliteit: studenten gaan naar het buitenland voor een deel van hun studie of stage
Digitale internationale samenwerking (DIS): studenten werken online samen aan een project met studenten van een buitenlandse onderwijsinstelling

22% van de afgestudeerden had één van deze internationale ervaringen. Hiervan ging 47% naar het buitenland en deed 44% mee aan een digitaal project. 9% deed beide.

Wie doen er mee?
Hbo-bachelorstudenten hadden het vaakst een internationale ervaring (27%), gevolgd door wo-masterstudenten (18%), wo-bachelorstudenten (18%) en hbo-masterstudenten (15%). Studenten in de studierichting Dienstverlening deden het vaakst mee (39%), studenten in de studierichting Onderwijs het minst vaak (13%).
DIS lijkt toegankelijker dan studiepuntmobiliteit: kenmerken zoals studierichting en het opleidingsniveau van de ouders spelen minder een rol. Wel is deze digitale internationale ervaring vaker een verplicht onderdeel van de studie dan studiepuntmobiliteit.

Waarom (niet) meedoen?
Afgestudeerden die deelnamen aan een internationale activiteit deden dat vooral voor hun persoonlijke of maatschappelijke ontwikkeling (96% voor studiepuntmobiliteit, 66% voor DIS). Een internationale ervaring, in beide vormen, was in het hbo vaker een verplicht onderdeel van het studieprogramma dan in het wo.
Van de groep studenten die niet naar het buitenland ging, had bijna de helft dat wel overwogen.. De door deze groep meest genoemde obstakels waren Covid-19, financiële redenen, en verplichtingen in Nederland.

Wat levert een internationale ervaring op?
De meest genoemde leeropbrengst voor studiepuntmobiliteit was zelfstandigheid. Voor DIS was dat taalvaardigheid. Voor beide vormen werd ook kennis van eigen en andere culturen werd veel genoemd als leeropbrengst.
De helft van de afgestudeerden met studiepuntmobiliteit vond hun buitenlandervaring nuttig voor het vinden van hun huidige baan.

Vragen?
Mail ons op research@nuffic.nl

Bekijk hier de Engelse vertaling van het rapport