Orange Carpet Award voor best practices in internationalisering

De Orange Carpet Award (OCA) voor best practices in internationalisering werd tijdens het Nuffic Jaarcongres op 4 april 2017 voor de negende keer uitgereikt. Projecten en personen die de afgelopen tijd een bijzondere cross-sectorale bijdrage hebben geleverd aan internationalisering van het onderwijs maakten kans op de award.

De jury koos tussen 36 inzendingen uit het primair, voortgezet, middelbaar beroeps-, en hoger onderwijs, zeer diverse projecten van hoge kwaliteit.     

Prijsuitreiking

De finalisten presenteerden zich tijdens het Jaarcongres in Utrecht met een pitch. De bezoekers mochten vervolgens hun favoriet kiezen. Dit jaar werd voor het eerst geselecteerd op projecten en personen die de afgelopen tijd een bijzondere cross-sectorale bijdrage hebben geleverd aan internationalisering van het onderwijs. De Nuffic Award voor de best practices in internationalisering wordt voor de negende keer uitgereikt.  

Finalisten Orange Carpet Award 2017
De finalisten en jury van de Orange Carpet Award 2017


Winnaar

Stenden Hogeschool – ITEps (International Teacher Education for primary schools)

De internationale opleiding voor leraren in het basisonderwijs ITEps, van Stenden, is het eerste volledige bachelor-programma voor aankomende leerkrachten op internationale scholen. Het doel is om het ideale curriculum te ontwikkelen voor internationaal onderwijs. De lerarenopleiding wordt volledig in het Engels aangeboden. ITEps heeft naast Nederlandse studenten ook veel internationale studenten, docenten en gastdocenten. Daarnaast volgt elke student een minor aan een Europese hogeschool. De combinatie van ITEps en het PABO-diploma maakt afgestudeerden aantrekkelijk voor de internationale arbeidsmarkt en scholen in Nederland die tweetalig primair onderwijs aanbieden. ITEps is opgericht door een consortium van 6 universiteiten/hogescholen uit Noorwegen, Zweden, Denemarken, Tsjechië, Turkije en Nederland.

Finalisten

SintLucas – project Icebridge Finland

Begin vorig jaar reisden mbo-studenten van het SintLucas met docenten naar Juuka in Finland voor het Icebridge project.

Studenten van SintLucas vormden een mediateam om nonstop online en offline live verslag te doen van de bouw van een ijsbrug. Studenten van TU-bouwkunde in Eindhoven bouwden daaraan mee. Meer dan 100 vrijwilligers van scholen en bedrijven uit heel Europa droegen 6 weken lang bij aan dit project. Samenwerken en communiceren in een internationale omgeving met professionals en vrijwilligers van diverse opleidingen, bedrijven, de lokale bevolking en overheid bleken de grootste leermomenten voor de studenten.

In November 2016 begon SintLucas een nieuwe samenwerking met de TU Eindhoven. Studenten Mediamanagement zijn nu bezig met de voorbereidingen voor Ice project Harbin in China, eind 2017.

Nova College – Pop-up School

“Een internationale, multidisciplinaire snelkookpan”, zo omschrijft Hester Zeeman van het Nova College in Haarlem het Pop-up School project waarin mbo-studenten in enkele weken kennis maken met de cultuur, taal en werkomgeving in het buitenland.

Voor internationale opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en de overheid, leveren studenten van de Pop-up School in een paar weken een onderzoek en een plan van aanpak. Vaak gaat het over social media. Studenten worden begeleid en gestimuleerd zelf onderzoek te doen. Ze leren een andere taal, op eigen benen staan en hun weg vinden in een buitenlandse stad. Ook lokale studenten kunnen deelnemen aan het project. Er zijn Pop-up Schools in Malaga, Berlijn en Liverpool. 

Bekijk op Facebook de pitch posters van de drie finalisten.

Laatste wijziging: 19-04-2017 13:51