(Gepubliceerd op 1 september 2020)

Activiteiten en leeropbrengst

Ons model internationale competenties kan helpen bij het bepalen van gewenste leeropbrengsten. Maar hoe zorg je er vervolgens voor dat een leerling of student ook echt die ene internationale competentie ontwikkelt? Welke internationale activiteit draagt daar het meest aan bij?

Met de uitkomsten van dit onderzoek brengen we dat in kaart, en ook hoe dat per onderwijssector verschilt. Bekijk ons interactief dashboard Leeropbrengsten van internationaliseringsactiviteiten.

Waarom internationaliseren?

De arbeidsmarkt is internationaal georiënteerd, en in verandering. Dat wordt het meest genoemd als reden om te investeren in internationalisering. De persoonlijke en maatschappelijke vorming van de leerlingen en studenten vinden begeleiders ook van belang. Minder vaak noemen ze culturele diversiteit of de aanwezigheid van internationale studenten of leerlingen.

Bekijk ons overzicht van redenen om te internationaliseren

Goede voorbereiding en begeleiding

Om welke activiteit het ook gaat, goede begeleiding vooraf, tijden en erna is cruciaal. Dat onderstrepen veel van de begeleiders uit alle sectoren. En als de leerling of student in de gekozen activiteit plezier heeft, draagt dat ook aan bij de ontwikkeling van internationale competenties.

Rapport

Lees meer over de resultaten van dit onderzoek en onze conclusies in het rapport Begeleiders aan het woord (617,94 kB).