Zuyd verwelkomt nieuwkomers in Limburg

meer over:
Zuyd Hogeschool wil graag een bijdrage leveren aan de structurele toegang van jonge migranten tot scholing, de arbeidsmarkt en de maatschappij in het algemeen.

Dit is sessie 2.9 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Deelname op de arbeidsmarkt en in onderwijstrajecten wordt gezien als motor én resultaat van de sociale integratie van migranten. In de praktijk volgt echter slechts een klein percentage van de migranten die er baat bij kunnen hebben daadwerkelijk scholing. In 2016 lanceerde Zuyd verschillende activiteiten om jonge migranten te ondersteunen:

  • een pre-bachelor programma
  • een aanbod aan werkervaringsplaatsen
  • een training ondernemerschap

Zuyd maakt samen met alle andere stakeholders die zich bezighouden met migranten deel uit van een regionale taskforce. Het doel hiervan is gezamenlijk activiteiten ontwerpen die de integratie van migranten in de maatschappij en de stad Maastricht bevorderen.

Wat levert deze sessie jou op?

In de sessie krijgen de deelnemers een idee over de activiteiten die een Hogeschool kan ontwikkelen voor migranten. Ook bespreken we de belemmerende en faciliterende factoren. Daarnaast kunnen we ervaringen delen met onderwijsinstellingen die zich ook richten op deze doelgroep.

Werkvorm

Presentatie.

Package deal: als je deze sessie kiest, neem je automatisch ook deel aan Het academische studentenleven en internationalisering: een gouden combinatie!

Sprekers

  • Martine Prins, projectleider internationalisering, Zuyd Hogeschool
  • Nouran Serag Ahmed, docente Arabisch, IC, Zuyd Hogeschool
  • Hilde van Schaeren, docente social work, IC, Zuyd Hogeschool

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?