Workshopomschrijvingen LinQ-winterdag 2020

meer over:
Bekijk alle workshops van de LinQ-winterdag 2020.

Hier vind je alle workshopomschrijvingen van de LinQ-winterdag 2020.

Kies per workshopronde 1 workshop en meld je aan.

Workshopronde 1 - 10.45-12.00 uur

1.1 Tekenen in de taalles

Taaldocenten tekenen zelden in de les, omdat ze denken dat ze dat niet kunnen. Als je tekenen ziet als communicatiemiddel en niet als hogere kunstvorm, is het juist een heel krachtig middel om teksten begrijpelijker te maken en woorden te onthouden. Met wat oefening kun je leuke tekeningen maken, die in de context heel duidelijk zijn.

In deze workshop ga je nadenken over beeldtaal en werkvormen met tekenen. Uiteraard ga je zelf veel tekenen. Neem daarom een paar pennen of potloden mee, zwart en nog twee kleuren.

  • Door: Nicole de Boer (docente Russisch en NT2)
  • Voor: docenten Frans en Duits

1.2 Taal en beeld - verrassende werkvormen voor het talenonderwijs

Deze workshop is hetzelfde als workshop 2.2.

Taal leren gebeurt met taal. Maar beelden kunnen zorgen voor gemotiveerde en nieuwsgierige leerlingen. Tijdens deze workshop maak je kennis met een aantal verrassende werkvormen waar beeldmateriaal de basis vormt voor het taalleerproces.

We kijken naar de meerwaarde van de inzet van beeld en de mogelijkheden om te differentiëren op taalniveau en interesse. Je gaat naar huis met een aantal ideeën en bronnen die je de volgende dag meteen kunt inzetten om de steeds meer visueel ingestelde leerlingen mee te krijgen in je taalles.

  • Door: Masja Mesie (De Talengroep / Memo onderwijs)
  • Voor: docenten Frans en Duits

1.3 Aan de slag met eTwinning en Erasmus+

Wil je een Europese samenwerking opstarten met 1 of meerdere scholen in het buitenland, via eTwinning en/of Erasmus+? Dan ben je bij onze workshop aan het juiste adres! We gaan zeer praktisch aan de slag, dus we verwachten enige voorbereiding.

Registreer je alvast via www.etwinning.net (niet verplicht voor Erasmus+). Kijk of je binnen je netwerk of via eTwinning een Europese schoolpartner kunt vinden en denk alvast na over een internationaal projectidee.

Tijdens de workshop krijg je niet alleen de belangrijkste informatie over beide programma’s, maar ga je ook samen met ons aan de slag met je projectopzet voor een internationale schoolsamenwerking.

  • Door: Tibby van Dijk (projectmedewerker eTwinning)
  • Voor: docenten Frans en Duits

1.4 Doorlopende leerlijn kennis van land, cultuur en actualiteit ontwikkelen

Let op! Deze workshop is vol. Je kunt je niet meer inschrijven voor deze workshop.

Voor de ontwikkeling van de taalvaardigheden dient het Europees Referentiekader als kapstok. Voor het onderdeel kennis van land en cultuur (en actualiteit) ontbreekt deze nog.

Welk thema bespreek je in welke leerjaar? Wat is geschikt voor welk taalniveau? Hoe kun je de thema’s in een leerlijn integreren, zodat je als vakgroep een plan voor klc(a) hebt, in plaats van dat de behandeling van deze thema’s deels overgelaten wordt aan de willekeur en subjectiviteit van de docenten?

Tijdens deze workshop ontwikkelen we zelf een (eerste aanzet voor een) doorlopende leerlijn voor ons vak. We gebruiken daarvoor een voorbeeldleerlijn die is ontwikkeld door de LinQ-expertisegroep.

  • Door: Kees van Ruremonde (docent Duits) en Irma Nentjes (LinQ-medewerker en docent Frans)
  • Voor: docenten Duits en Frans

Workshopronde 2 - 13.00-14.15 uur

2.1 Durf te spreken! Hoe bevorder je de gespreksvaardigheid van leerlingen in onvoorspelbare situaties?

Let op! Deze workshop is vol. Je kunt je niet meer inschrijven voor deze workshop.

Hoe zorgen we dat onze leerlingen gaan spreken in de vreemde taal? Gespreksvaardigheid is niet alleen afhankelijk van taalkennis en heel veel oefening, maar ook van het kunnen gebruiken van interactiestrategieën, zoals compensatiestrategieën en betekenisonderhandeling.

In deze workshop bespreken we aan de hand van recent onderzoek welk effect het aanleren van interactiestrategieën heeft op de gespreksvaardigheid en spreekmotivatie van leerlingen. Ook tonen we voorbeeldopdrachten uit lessen Frans en Engels op A2-B1 niveau.

Daarnaast gaan we aan de slag met het ontwerpen van kleine opdrachten en spelletjes die docenten direct in hun eigen praktijk kunnen toepassen. De verhouding theorie/praktijk in deze workshop is ongeveer 25% - 75%.

  • Door: Eline Batenburg (HvA) en Annika Groeneveld (docent Frans)
  • Voor: docenten Duits en Frans

2.2 Taal en beeld - verrassende werkvormen voor het talenonderwijs

Deze workshop is hetzelfde als workshop 1.2.

Taal leren gebeurt met taal. Maar beelden kunnen zorgen voor gemotiveerde en nieuwsgierige leerlingen. Tijdens deze workshop maak je kennis met een aantal verrassende werkvormen waar beeldmateriaal de basis vormt voor het taalleerproces.

We kijken naar de meerwaarde van de inzet van beeld en de mogelijkheden om te differentiëren op taalniveau en interesse. Je gaat naar huis met een aantal ideeën en bronnen die je de volgende dag meteen kunt inzetten om de steeds meer visueel ingestelde leerlingen mee te krijgen in je taalles.

  • Door: Masja Mesie (De Talengroep / Memo onderwijs)
  • Voor: docenten Frans en Duits

2.3 Présentation interactive ateliers FLE

Durant cet atelier, nous vous présenterons la série de trois ateliers que LinQ vous proposera en collaboration avec l’Alliance française d’Amsterdam. Ces 3 ateliers, ayant pour thème la francophonie/civilisation, la production orale (faire parler ses élèves) et l’actualité/civilisation, débuteront le 1er février 2020.

Vous aurez l’opportunité de discuter des trois thèmes avec les autres participants. Vous pourrez également nous informer de vos besoins et suggestions quant à ces thèmes. Vous découvrirez trois activités (une par thème) et vous pourrez échanger vos idées d’activités entre participants.

  • Door: medewerker Alliance française en Sabrina Comat (LinQ-medewerker en docent Frans)
  • Voor: docenten Frans

2.4 Sprechen, eine Herausforderung im Fremdsprachenunterricht

Ich unterrichte meine Schüler nicht. Ich schaffe Bedingungen, unter denen sie lernen können.“ Albert Einstein

Wir wollen alle die richtigen Bedingungen schaffen, unter denen wir die Sprechfertigkeit im DaF-Unterricht schulen und testen. Ziel des Workshops ist es gemeinsam und handlungsorientiert zu arbeiten, um Antworten auf folgende Fragen zu finden:

  1. Wie kann ich die Kommunikation in der Bewertung berücksichtigen?
  2. Wie kann ich die mündliche Leistung meiner Schüler bewerten?
  3. Wie bringe ich meine Schüler schrittweise zum Sprechen?
  • Door: Solwan Abohasha (Goethe Institut)
  • Voor: docenten Duits

Aanmelden

Kies per workshopronde 1 workshop en onthoud de bijbehorende nummers.

Meld je aan

Ouderbijdrage nu echt vrijwillig

18 december 2019
Leerlingen kunnen niet langer geweerd worden van activiteiten als schoolreisjes als ouders de vrijwillige bijdrage niet betalen.

Engels in het basisonderwijs is op niveau

8 november 2019
Basisschoolleerlingen in ons land hebben het Engels al aardig onder de knie voordat ze naar het voorgezet onderwijs gaan. Twee derde van hen spreekt minimaal op beginnersniveau en meer dan een kwart van hen leest al Engels op B1-niveau.

Inspiratiemiddag Duits

18 maart 2020 12:15 - 16:00
Graafschap college, Doetinchem
Ben je docent of coördinator werkzaam in het (v)mbo? En kom je direct of indirect in contact met de Duitse taal? Kom dan naar de inspiratiemiddag Duits.