Wat staat er op deze pagina?
Terug naar boven

Conferentie Grensverleggend leren

Deze sprekers zijn de headliners van de Nuffic-conferentie voor het primair en voortgezet onderwijs. Op de pagina Conferentie Grensverleggend leren: dichtbij, ver weg en voor iedereen | Nuffic vind je alle informatie en kan je je aanmelden.

Dave Ensberg-Kleijkers: boegbeeld voor grensverleggend leren

Dave neemt deelnemers van de Nuffic-conferentie mee in de wereld van grensverleggend leren. Hij licht alvast een tipje van de sluier op in het interview Grensverleggend leren, dat is de wereld die zo groot lijkt kleiner maken.

Dave (1984) is voorzitter van het College van Bestuur van Stichting Zonova, een schoolbestuur van 19 basisscholen in Amsterdam Zuidoost.

Foto van Dave Ensberg-Kleijkers

Zijn missie: gelijke kansen voor alle kinderen. Hier gaf hij eerder invulling aan in de rol van directeur-bestuurder bij het Nationaal Jeugdfonds Jantje Beton. 300.000 kinderen van 6 tot 12 jaar spelen helaas nooit buiten, daarom werkte Dave er vijf jaar hard aan om meer speelruimte en speelkansen te creëren. Niet alleen in Nederland, maar ook in het Caribische deel van ons Koninkrijk. Ook was hij werkzaam bij Stichting Biezonderwijs, een regionale onderwijsinstelling voor specialistisch onderwijs in Midden-Brabant. Hij beschreef zijn levensgeschiedenis en levensvisie in het boek Bezielde beschaving: allesbehalve een multicultureel drama.

Eline Koopman & Peter Luijten (Coöperatie Leren voor Morgen)

Peter en Eline zijn allebei diep verbonden met duurzaamheid. Eline vanuit ontwikkelingsvraagstukken en Peter vanuit verbinding met de natuur en eerder ook internationale samenwerking tussen scholen. Bij Leren voor Morgen werken ze allebei aan het verankeren van duurzaamheid in het onderwijs, Peter voor het primair onderwijs en Eline voor het voortgezet onderwijs.

Eline en Peter geven de best practice Whole School Approach.

Haitske van de Sande & Margriet Dijkstra (Globi)

Haitske en Margriet zijn beiden docent Engels en daarnaast trainer en adviseur bij Globi. De afgelopen jaren begeleidden ze tientallen scholen bij het opzetten van een doorlopende leerlijn wereldburgerschap en internationalisering.

Haitske en Margriet geven de best practice Wereldburgerschap in ons curriculum.

Nicole Wieringa (E4U)

Nicole ontwikkelt vak- en grensoverstijgende projecten en extra curriculaire activiteiten op het gebied van de EU en Burgerschap. Ze is mede-ontwikkelaar en schrijfster van lesprogramma’s. Nicole is tevens een eTwinning-ambassadeur en, samen met haar leerlingen, een enthousiaste en succesvolle gebruiker van eTwinning. Dat enthousiasme deelt ze graag!

Nicole geeft de best practice Mindful Masterpieces en de infosessie Grensverleggend samenwerken.

Anne van Buul (Hogeschool de Kempel)

Anne is docent-onderzoeker bij Hogeschool de Kempel, de pabo in Helmond. Ze houdt zich vooral bezig met meertaligheid en nieuwkomersonderwijs. In de Brainportregio (Eindhoven en Zuidoost-Brabant) is zij met een team van experts uit de bibliotheekwereld actief met de opzet en uitvoer van het programma ‘Van Alle Talen Thuis’. Binnen dit programma kunnen scholen en kinderopvangorganisaties een meertalige kinderboekencollectie aanschaffen en daarbij een training volgen over hoe je hiermee kunt werken en hoe je ouders kunt betrekken.

Anne geeft het werkatelier Doe meer met meertalige boeken.

Caroline Verschoor-Plomp (Stichting BOOR)

In 2009 is Caroline als zij-instromer vanuit het bedrijfsleven het onderwijs binnengekomen. Na leraar en intern begeleider te zijn geweest, deed ze een master Onderwijswetenschappen en ging ze aan de slag bij de stichting BOOR. Caroline is daar bovenschoolse projectleider burgerschap (speciaal) basisonderwijs en werkt op een Dalton-basisschool.

Caroline geeft het werkatelier Praktisch invulling geven aan de burgerschapsopdracht.

Noa de Zeeuw & Rosanne Severs (Globi)

Noa heeft een wetenschappelijke achtergrond op het gebied van interculturele communicatie en is werkzaam bij Globi als trainer en ontwikkelaar. De afgelopen jaren gaf ze tientallen trainingen op het gebied van interculturele vaardigheden binnen het onderwijs. Rosanne is expert op het gebied van interculturele communicatie en oprichter en directeur van Globi. Haar kennis en ervaring van en met het faciliteren van interculturele verbinding past ze met veel plezier toe in het onderwijs door middel van trainingen en adviestrajecten.

Noa en Rosanne geven het werkatelier Cultuur in dialoog.

Liesbeth Breek (Onderwijstraining Op naar de Top!)

Liesbeth werkt als docente Frans op Lyceum Sancta Maria in Haarlem. Dit is een UNESCO-school waar veel aandacht is voor wereldburgerschap. Daarnaast is ze docententrainer bij Onderwijstraining Op naar de Top!

Liesbeth geeft het werkatelier Wereldburgerschap en Slow Looking.

Myrna Feuerstake (EarlyBird)

Als directeur van EarlyBird, expertisecentrum vroeg Engels en wereldburgerschap houdt Myrna zich al meer dan 20 jaar bezig met vroeg vreemdetalenonderwijs (Engels), tweetalig basisonderwijs en wereldburgerschap. Naast de dagelijkse leiding, het afleggen van visitaties voor het vvto-Kwaliteitskeurmerk en beleidsadvisering, geeft ze ook trainingen aan pedagogisch medewerkers, leraren en coördinatoren en ontwikkelt Myrna verschillende (les)materialen.

Myrna geeft het werkatelier Using English to learn it.

Lauren van Mulligen (Spelen met Engels)

Lauren werkte jarenlang als projectmanager voor internationale bedrijven voordat ze besloot om de lerarenopleiding Engels te volgen. Vanuit haar passie om spelenderwijs, gedifferentieerd en communicatief les te geven, startte zij haar eigen bedrijf Spelen met Engels. Lauren heeft tien jaar lang als vakleerkracht op twee basisscholen gewerkt en begeleidt nu andere basisscholen bij de invoering van vvto en CLIL. Haar missie: ‘Elke leerkracht en elke leerling ervaart plezier en zelfvertrouwen tijdens de Engelse les’.

Lauren geeft de masterclass Spelen met Engels in 5 fasen.

Kitty Leuverink (Hogeschool Utrecht)

Kitty Leuverink is onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs op de Hogeschool Utrecht. In haar meest recente bijdrage onderzocht ze welke uitdagingen docenten ervaren op het gebied van inclusief onderwijs in meertalige contexten.

Kitty geeft de masterclass Inclusief Onderwijs in Meertalige Contexten.

Judith Dayus-Brouwer & Koen de Jonge (Nationaal Agentschap Erasmus+)

Judith is beleidsmedewerker bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ bij Nuffic in Den Haag, waar zij het programma Erasmus+ voor primair en voortgezet onderwijs coördineert.

Koen de Jonge werkt bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ bij Nuffic in Den Haag en kan je alles vertellen over de meerwaarde van talen, wereldburgerschap en internationalisering.

Judith en Koen geven de infosessie Erasmus+ voor het primair onderwijs.

Mart van der Heijden (Basisschool De Troubadour/ SKPO)

Mart van der Heijden is directeur van basisschool De Troubadour in Brainportregio Eindhoven. Wereldburgerschap is zijn gehele onderwijscarrière een belangrijke persoonlijke drijfveer geweest. Hij heeft wereldburgerschap in verschillende rollen vormgegeven in het onderwijs.

Mart geeft de best practice-sessie Wereldburgerschap op basisschool De Troubadour.

Frans Grobbe en Marcelle Beerepoot (Via Egnatia Foundation)

De Via Egnatia Foundation bevordert grensoverstijgende samenwerking en contacten in en met de regio van de Via Egnatia (een Romeinse weg die het huidige Albanië, Griekenland, Noord-Macedonië, Bulgarije en Turkije verbindt) op het gebied van cultuur, wetenschap, duurzaam toerisme en (vredes)educatie.

Frans werkt als schoolleidersopleider bij NSO-CNA Leiderschapsacademie en in zijn vrije tijd als coördinator van een kleinschalig partnerschap binnen het subsidieprogramma Erasmus+ met het Macedonian Civic Education Center (MCEC). Deze samenwerking heeft in 2024 het internationale Caravan Via Egnatia wereldburgerschapsspel opgeleverd voor Europese middelbare scholen.

Marcelle is programmamanager bij Kennis Over Zien, en is daarnaast verbonden aan Via Egnatia Foundation en nauw betrokken bij de ontwikkeling en de verdere verspreiding van het wereldburgerschapsspel opgeleverd.

Frans en Marcelle geven, samen met leerlingen van UNESCO en Global Citizen School Lyceum Sancta Maria (Haarlem), het werkatelier Escape the classroom langs de Via Egnatia!.

Yvonne Scherphof (Such Fun/ATO-Scholenkring)

Yvonne is bovenschools specialist Engels en wereldburgerschap bij ATO-Scholenkring en oprichter en coördinator van Such Fun. Dit is een programma waarmee op 9 Bossche basisscholen kinderen vanaf groep 1 les krijgen van (near) native speaker PABO- en lerarenopleiding-studenten uit het buitenland. Dit wordt altijd gekoppeld aan internationaliseringsprojecten voor leerlingen én leerkrachten via eTwinning en Erasmus+.

Yvonne geeft de best practice-sessie CLIL is wat ik wil.

Florentine Krijnen (Vrije School Zutphen/SLO Vakvernieuwingscommissie)

Florentine is docente Frans, met ervaring in alle leerjaren en niveaus. Sinds elf jaar werkt zij op de Vrije School Zutphen in de bovenbouw havo/vwo. Haar werkzaamheden voor de klas combineert zij met detacheringen als Teacher in Residence aan de Radboud Universiteit (2019-2021), als medewerker onderzoek aan de Opleidingsschool Zutphen (2019-2022) en als lid van de Vakvernieuwingscommissie MVT van het SLO (2022-2024). Haar tomeloze enthousiasme voor de Franse taal deelt zij met haar taalcolumns in het Frankrijkmagazine En Route, maar bovenal met haar leerlingen, wat haar in 2022 een top 10 nominatie voor Leraar van het Jaar opleverde. Per 1 september 2024 zal zij in het kader van het DUDOC-ALFA programma starten met haar promotieonderzoek naar het ontwikkelen van een woordenschatdidactiek voor de Moderne Vreemde Talen.

Florentine geeft het werkatelier Cultuurbewustzijn in de lespraktijk!.

Christie de Wit

Christie is vakleerkracht muziek in het basisonderwijs. Ze werkt ook veel met vluchtelingkinderen. Daarnaast noemt ze zichzelf muziekactivist en zet zich met behulp van muziek in voor mensen die minder geluk hebben gehad dan zijzelf.

Christie verzorgt de voorstelling Waar je wieg heeft gestaan.

Femke van der Ster (Respect Foundation)

Femke is inhoudelijk directeur van de Respect Foundation.
De Respect Foundation (REF) ontwikkelt (les)materiaal en initieert projecten om het onderwijs te ondersteunen. De expertise en de kracht van REF zit in het verbinden en vertalen van beleid en theorie naar de dagelijkse onderwijspraktijk. In het kader van burgerschap ontwikkelde REF onder meer het samenwerkingsproject Burgerschapsmarkt: een platform met projecten, lessen en activiteiten van educatieve aanbieders met betrekking tot burgerschap.

Femke geeft de infosessie Burgerschapstool.

Dagmar Heeg (Rijksuniversiteit Groningen)

Dagmar is promovendus aan het Instituut voor Wetenschapsonderwijs en Communicatie van de Rijksuniversiteit Groningen . Haar onderzoek richt zich op AI en onderwijs, specifiek op AI-geletterdheid. Als onderdeel van haar onderzoek ontwerpt en implementeert ze AI-educatieve activiteiten voor verschillende doelgroepen, waaronder kinderen en volwassenen, in verschillende omgevingen zoals formeel onderwijs en informele onderwijsomgevingen. Deze activiteiten variëren van lesplannen en workshops tot tentoonstellingen. Met haar onderzoek wil Dagmar het begrip van AI en AI-ethiek bij mensen onderzoeken, met als doel de dialoog over AI-ethiek te bevorderen.

Dagmar geeft de masterclass Generation AI: Teaching Kids about Artificial Intelligence.

Ivo Jansen (Roncalli Mavo)

De Roncalli Mavo in Rotterdam is een van de Global Citizen gecertificeerde scholen. Ivo is er docent aardrijkskunde en coördinator internationalisering. Vijf jaar geleden heeft hij samen met collega's een eigen vak over wereldburgerschap opgezet.

Ivo geeft de best practice Superstraat: culturen van Rotterdam.

Svetlana van Schilfgaarde (Nuffic)

Svetlana is projectleider/coördinator primair onderwijs bij Nuffic en coördineert het Netwerk Talen en Wereldburgerschap. Dit netwerk verenigt scholen die verdieping zoeken op de thema’s wereldburgerschap, meertaligheid, Engels vanaf groep 1 en internationalisering. Samen met collega’s ontwikkelde ze de Wereldburgerschapsmatrix om scholen te helpen de wereldburgerschapscompetenties van hun leerlingen in kaart te brengen. Eerder heeft Svetlana als adviseur bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ scholen begeleid bij het opzetten van hun internationaliseringsprojecten.

Svetlana geeft de infosessie Wereldburgerschapsmatrix: competenties in kaart.

Trixie Hölsgens (Duitsland Instituut Amsterdam)

Trixie is senior medewerker Duitse taal en cultuur bij het DIA. Zij houdt zich bezig met diverse projecten, nascholingen, excursies en meet-ups voor docenten en leerlingen. Met haar collega’s van de Onderwijsafdeling zet zij zich in voor het vergroten van kennis van Duits en Duitsland in het Nederlandse curriculum.

Trixie geeft de best practice Blik op de Muur 2.0.

Ellen Nass & Martine Kramer (Reviuslyceum)

Het Reviuslyceum is gecertificeerd als Global Citizen School, en heeft een ambitieus programma voor wereldburgerschap van leerjaar 1 t/m leerjaar 6.
Ellen is er coördinator internationalisering, docent Nederlands en decaan op het Reviuslyceum. Martine is teamleider op het Revius en vanuit de directie verantwoordelijk voor internationalisering en wereldburgerschap.

Ellen en Martine geven de best practice Global Learning: wereldburgerschap in de onderbouw havo/ vwo.

Liz Dale (Hogeschool van Amsterdam)

Liz is a CLIL and language teacher educator, senior lecturer, author, and researcher. Her publications include CLIL Skills, CLIL Activities, a doctoral thesis on the role of English teachers in bilingual streams and articles on multilingualism. She chairs audit panels for bilingual streams in vocational and academic tracks and is enthusiastic about everything to do with languages, language teaching and language learning.

Liz geeft het werkatelier A Pencil for Your Thoughts.

Katy Lips (ICLON en Wetenschapsknooppunt Leiden)

Katy is een ervaren leerkracht die leerstof van alle kanten bekijkt. Hoe zorg ik ervoor dat leerlingen zich betrokken voelen bij het onderwerp en hoe zet ik hen aan het denken? Als onderwijsmedewerker wetenschapsoriëntatie verwerkt ze de laatste onderwijsinzichten in lesmateriaal en ontwikkelt ze workshops voor leerkrachten, studenten en docenten. Met het nieuwe project Italiaanse (en Chinese) lessen op de basisschool, gegeven door studenten brengt Katy vreemdetalenonderwijs dichtbij voor iedereen.

Katy geeft het werkatelier Bekijk taal door een andere bril.

Laura Hendrixen & Marleen van Grunsven (EDL)

Laura is docent Duits in de Achterhoek en is daarnaast scholenmakelaar voor de Euregionale Doorlopende Leerlijn. Marleen werkt voor het International Office van de lerarenopleiding van Saxion in Enschede en ondersteunt studenten en leraren in het Expertisecentrum Euregionale Doorlopende Leerlijn.

Laura en Marleen geven de infosessie Ondersteuning bij Euregionale schoolpartnerschappen.

Roel Fröhlings (Hogeschool Utrecht)

Roel is docent-onderzoeker bij het lectoraat Meertaligheid en Onderwijs en heeft ervaring als docent moderne vreemde talen in het voortgezet onderwijs.

Roel geeft de best practice Taalmodelprogramma's en meertaligheid.

Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen)

Joana is hoogleraar bij de lerarenopleiding van de Rijksuniversiteit Groningen en was tot maart 2024 in samenwerking met Nuffic bijzonder hoogleraar wereldburgerschap en tweetalig onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam. Haar onderzoek richt zich op diversiteit en inclusie, wereldburgerschap en taalonderwijs in meertalige omgevingen in het primair, voortgezet en het hoger onderwijs.

Joana geeft de masterclass Persoonsvorming door wereldburgerschap.

Lisanne Verwer (Nationaal Agentschap Erasmus+)

Lisanne is programmabeheerder bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ en kan je tijdens de conferentie meer vertellen over de mogelijkheden van Erasmus+ voor zowel leerlingen als personeel. Lisanne heeft als coördinator internationalisering in het voortgezet onderwijs veel projecten georganiseerd.

Tijdens de infosessie Erasmus+ met leerlingen op mobiliteit bespreekt Lisanne hoe je een mobiliteitsproject met leerlingen kunt opzetten.

Kimberly van Doorenmalen (Nationaal Agentschap Erasmus+)

Kimberly is programmabeheerder bij het Nationaal Agentschap Erasmus+ en kan je tijdens de conferentie meer vertellen over de mogelijkheden van Erasmus+ voor zowel leerlingen als personeel. Kimberly heeft zelf ervaring in het lesgeven binnen het primair onderwijs.

Tijdens de sessie Professionaliseren in het buitenland met Erasmus+ bespreekt Kimberly de verschillende Erasmus+ activiteiten voor personeel.

Roberto Willems (Global Chase)

Roberto is een ervaren en awarded eTwinner en is al enige tijd actief als ambassadeur voor eTwinning. Daarnaast is Roberto ook adviseur voor de Global Citizen Schools. Roberto zet zich zoveel mogelijk in op alles wat te maken heeft met het promoten van wereldburgerschapsonderwijs en inclusiviteit in het onderwijs.

Roberto geeft het werkatelier Let’s Take eTwinning for a spin!.

Catherine van Beuningen (Universiteit van Amsterdam)

Catherine is bijzonder hoogleraar wereldburgerschap en tweetalig onderwijs aan de Universiteit van Amsterdam (in samenwerking met Nuffic) en lector Taalontwikkeling en Meertaligheid aan de Hogeschool van Amsterdam. Een centrale vraag in haar onderzoek is hoe een kansrijke omgang met (taal)diversiteit kan bijdragen aan inclusief en betekenisvol onderwijs. Daarnaast doet Catherine o.a. onderzoek naar (vreemde)taaldidactiek en meertalige toetsing.

Catherine geeft de masterclass Eerlijk(er) toetsen in meertalige klassen.

Leila Jaffar (Jaffar Consultancy)

Leila is al sinds begin jaren 90 werkzaam als trainer en adviseur op het gebied van interculturele communicatie. Zij werkte als methodiekontwikkelaar en trainer op het gebied van interculturele communicatie voor zowel de non-profit sector, het onderwijs, de overheid (waaronder IND, DT+V, Ministeries van Sociale Zaken, BuZa, BiZa) en het landelijk netwerk vertrouwenspersonen Rijksoverheid. Leila is ook gecertificeerd mediator en vertrouwenspersoon.

In 2023 verscheen haar boek ‘Iedere taal is een wereld’ bij Uitgeverij SWP, waarin ze haar theoretische en praktische benadering van Interculturele Communicatie uitwerkt.

Leila geeft het werkatelier Iedere taal is een wereld.

Christel de Jong (Sports Education Transformation)

Christel werkt al 15 jaar in het tweetalig onderwijs en geeft sinds een aantal jaren ook veel Content and Language Integrated Learning- en Physical Education-cursussen in binnen- en buitenland, via haar bedrijf SET (Sports Education Transformation). Ze ontwikkelde een curriculum waarvoor ze onderzoek deed in Canada naar PE and Health- Bilingual Education. Christel wil graag andere PE teachers inspireren ook zoveel mogelijk studenten en leerlingen over de hele wereld te “raken” met amazing PE lessons zodat ze een leven lang leren bewegen (en communiceren).

Christel geeft het werkatelier Amazing PE lessons and CLIL.

Fred Janssen (ICLON - Universiteit Leiden)

Prof. dr. ir. Fred Janssen is wetenschappelijk directeur en hoogleraar Didactiek van de Natuurwetenschappen aan het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden.

Hij geeft de masterclass Perspectiefgericht onderwijs.

Ilonka Glorie (Stichting Tabijn)

Ilonka is bovenschools projectleider burgerschap bij Stichting Tabijn. Samen met de 22 coördinatoren vormt zij een netwerk om burgerschap en internationalisering vorm te geven op alle scholen en kindcentra. Daarnaast organiseert en coördineert zij de mobiliteiten vanuit de Erasmus Accreditatie.

Ilonka geeft de best practice Val in de prijzen met Erasmus+.

Obbe Strijbis (Nuffic)

Obbe heeft ruim 20 jaar ervaring als leraar in het primair en voortgezet onderwijs, van vmbo tot en met vwo. In die tijd heeft hij een warme voorliefde voor multiculturaliteit en vreemdetaalontwikkeling opgevat. Hij is regio-adviseur voor Nuffic in regio Noord (Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland boven Haarlem/Amsterdam). Naast persoonlijk advies kun je hem ook benaderen voor online adviesgesprekken, webinars en workshops, regionale inspiratiebijeenkomsten, en het (mede)organiseren van jullie onderwijsdag rondom internationalisering en wereldburgerschap.

Obbe geeft de infosessie “Knapperig” regio-advies uit Noord.

Susanna van Citters-Giacoia (Nuffic)

Susanna heeft ruim 15 jaar in Zuid-Italië gestudeerd en gewerkt. Zij gaf workshops op scholen over de Europese Unie en actief (wereld)burgerschap. Zij heeft vele jaren onderwijservaring als docent Engels in basis- en voortgezet onderwijs en ontwikkelde hands-on lesmethodes Engels en lessen wereldburgerschap. Ze helpt als regio-adviseur scholen en schoolbesturen met praktische tips op weg om tot een duurzame aanpak van internationalisering en wereldburgerschap te komen.

Susanna geeft de infosessie "Stroperig” regio-advies uit Midden.

Jessy Lipperts (Nuffic)

Hoewel ze geboren en getogen is in een klein dorp in Zuid-Limburg, heeft Jessy van jongs af aan haar grenzen verlegd. Ze volgde talencursussen in Frankrijk en Spanje, liep stages in de Dominicaanse Republiek en Miami en woonde 17 jaar in Zuid-Afrika waar ze o.a. wereldburgerstages voor Nederlandse middelbare scholen organiseert. Als regio-adviseur Zuid brengt ze haar enthousiasme voor wereldburgerschap en internationalisering over. Ze inspireert en informeert het primair en voortgezet onderwijs over de diensten van Nuffic.

Jessy geeft de infosessie Regio-advies “met een zachte G”.