Competentie component Kennis
Wereldburgerschap-competenties > Interculturele competenties > Competentie kennis
(1) Een wereldburger heeft kennis van en over andere talen
Voorbeelden
- Engels vanaf groep 1 (vvto)
- Duits, Frans of Spaans op de basisschool
- Aandacht voor meertaligheid in de klas ( taalbewustzijn vergroten, talensensibilisering)
- Talenportretten van de leerlingen in de klas, inclusief dialecten
Materialen en hulpbronnen
- Starten met Engels vanaf groep 1
- Lesmateriaal Duits 4 tot 14 jaar
- Lesmateriaal Frans 4 tot 14 jaar
- Handboek Meertaligheid (o.l.v. Joana Duarte)
- Taalportretten maken
- Lesactiviteiten meertaligheid
(2) Een wereldburger heeft (algemene) kennis van verschillende manieren van communiceren
Voorbeelden
- Interculturele communicatie
- Invoeren schoolbrede methode (bijvoorbeeld Vreedzaam of Kwink)
- Kinderen laten oefenen met verschillende communicatiestijlen
Materialen en hulpbronnen
- Kinderboeken per bouwsteen (wikiwijs.nl)
- Vreedzaam: effectief burgerschapsonderwijs
- Kwink voor sociaal-emotioneel leren
- Persoonlijke ervaringen van leerlingen bespreken via Diversion
- Respect Foundation
- Lessen over positief communiceren (Openbare scholen)
(3) Een wereldburger heeft (algemene) kennis van de eigen en andere culturen en gebruiken
Voorbeelden
- Rijk aanbod aan materialen vanuit verschillende culturen, geschreven vanuit het perspectief van het kind
- Online uitwisselingen met scholen uit buitenland
- Fysieke uitwisselingen met scholen uit buitenland of binnen Nederland
- Stagiaires uit andere landen
- Betrekken ouders met andere culturele achtergrond
- Gezamenlijke beleving van essentie van feesten uit verschillende culturen
Materialen en hulpbronnen
- Samsam | Kidsweek
- Bezoek aan een van de Wereldmusea (Amsterdam, Leiden, Rotterdam) of een ander museum waarin verschillende hedendaagse culturen worden uitgelicht
- Dag van de Taal/Cultuur/Wereldkeuken project De Smaak te Pakken
- Online uitwisseling: Begin je internationale samenwerking met eTwinning
- Uitwisseling of talenreis organiseren
- Feestdagenkalender, lesmateriaal en tentoonstellingen in musea door heel Nederland.
(4) Een wereldburger heeft kennis van stereotypes verbonden aan wie je bent of waar je vandaan komt
Voorbeelden
- Stimuleren van een open klascultuur met duidelijke sociale normen
- Lespakketten rondom stereotypes en vooroordelen
- Week van de lentekriebels
Materialen en hulpbronnen
- Lesmateriaal Stereotypen Anne Frank Stichting : praatkaarten, filmpjes, uitlegvideo’s
- Lesmateriaal op Wikiwijs
- Tips van het Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS): Opgroeien zonder vooroordelen: wat kun je doen als basisschool?
- Checklist Hoe kies je methoden om discriminatie te verminderen en voorkomen op school