Bepaal waar je school nu staat

Om te bepalen hoe ver je school nu is met vvto, kun je de vvto-scan invullen. Beantwoord de 13 stellingen en ontvang meteen gepersonaliseerde tips over wat je kunt doen om verder te bouwen aan vvto op je school. Misschien ben je zelfs al klaar voor de eerste visitatie van het keurmerktraject. Je kunt het advies ook per e-mail aan jezelf versturen.

Landelijke standaard

Als je vvto aanbiedt, is het belangrijk dat je programma van goede kwaliteit is. Het is verstandig om daar zo vroeg mogelijk veel over te weten. In de landelijke Standaard vroeg vreemdetalenonderwijs Engels (127,70 kB) lees je de kwaliteitseisen voor een goed vvto-programma.

Over het algemeen duurt het 3 tot 4 jaar voor je aan de landelijke standaard voldoet. Wil je een gedetailleerd overzicht van het invoeringstraject? Lees dan ons stappenplan Starten met vroeg vreemdetalenonderwijs‌ (1,35 MB).

Schrijf een beleidsplan

Om je internationaliseringdoel te behalen, heb je een beleidsplan nodig. Hierin neem je je doelen op en hoe je deze wil bereiken. Neem in je beleidsplan ook de kwaliteitseisen mee uit de landelijke standaard vroeg vreemdetalenonderwijs Engels (127,70 kB).

Hulp nodig? Download het format voor het beleidsplan in de Handreiking internationalisering primair onderwijs (661,74 kB).

Volg nascholing

Nu je weet waar je school staat op het gebied van internationalisering en wat jullie doelen zijn, wordt ook duidelijk waarvoor jullie wellicht nascholing kunnen gebruiken. Dit kan zowel een cursus op maat zijn voor het hele team, als individuele (taal)cursussen of een cursus in het buitenland met het Europese subsidieprogramma Erasmus+.

Bekijk een overzicht van goede cursussen voor vvto-leerkrachten en -coördinatoren‌. Deze cursussen werken niet alleen aan didactiek en taalvaardigheid, maar ook aan de competenties voor de vvto-leerkracht en de vvto-coördinator. Ze worden goed beoordeeld door eerdere cursisten.

Quickscan competenties leerkrachten Engels vvto‌ (163,31 kB)

Competenties van de vvto-coördinator‌ (67,32 kB)

Schaf materialen aan

Bijna klaar om te starten met vvto Engels of tijd voor een nieuwe lesmethode? Bekijk onze checklist om een goede methode te kiezen die past bij jouw school.

In Nederland zijn 2 handboeken over vvto-Engels (122,73 kB) gepubliceerd die jou helpen om je te specialiseren in het Engels op de basisschool. Deze boeken zijn een mooie combinatie van theorie en praktijk en bevatten een schat aan lesideeën en materialen.

Ontwikkel een leerlijn Engels

Op de website van SLO vind je handvatten om zelf leerlijnen Engels te ontwikkelen. Het startpunt is het Curriculaire Spinnenweb. Dit kun je gebruiken om je curriculum Engels te analyseren en aan te scherpen. De Teamgids is een praktische, stap-voor-stap handleiding om hiermee aan de slag te gaan. Eén van de onderwerpen die aan bod komt is visie op het onderwijs Engels. Dit speelt een centrale rol bij het bepalen van doelen en het ontwikkelen van leerlijnen.

Aanvullende materialen die je kunt gebruiken bij het ontwikkelen van de leerlijn: kerndoelen Engels, het ERK, voorbeeldmatige leerlijnen voor eibo, vvto en tpo en leerdoelenkaarten voor 10-14 onderwijs.

Kwaliteitskeurmerk

Wil je meer begeleiding bij het invoeren van vvto-Engels? Of ben je al goed op weg met vvto en wil je voldoen aan de landelijke standaard voor vvto-Engels? Vraag dan een begeleidings- of visitatie(traject) aan bij een van drie keurmerkinstanties en word een landelijk erkende vvto-school:

Cedin adviseert en ondersteunt scholen die vvto-Engels of het concept van 3TS (Drie Talige School: Nederlands, Fries en Engels) willen implementeren óf de kwaliteit ervan willen verbeteren. Bij het keumerktraject wordt het implementatieproces aangepast op de situatie en ambities van de school. Cedin is een stichting met een maatschappelijk doel en richt zich op het ontdekken en benutten van talenten, het wegnemen van belemmeringen en creëren van kansen.

EarlyBird geeft nascholing en begeleiding aan coördinatoren en leerkrachten bij de implementatie en borging van vroeg vreemdetalenonderwijs Engels. Scholen die aan de Landelijke Standaard vvto willen voldoen kunnen het kwaliteitskeurmerktraject volgen. EarlyBird heeft een online portal met (CLIL) lesmaterialen en informatie over beleid en didactiek. Daarnaast bieden zij een peuterprogramma dat op IKC’s en kinderopvang wordt gebruikt. Sinds 2003 is EarlyBird het expertisecentrum voor vroeg vreemde-talenonderwijs Engels.

TalenT biedt begeleiding bij het behalen van het vvto-keurmerk en verzorgt nascholings- activiteiten gericht op vakdidactiek en eigen taalvaardigheid. Daarnaast biedt TalenT cursussen aan voor coördinator Engels. Het TalenT-keurmerk wordt door drie hogescholen aangeboden: Fontys Hogeschool Kind en Educatie (FHKE), Hogeschool de Kempel in Helmond en de Marnix Academie te Utrecht.

Hoe kun je de kwaliteit van vvto waarborgen?

Hoe zorg je ervoor dat de kwaliteit door de gehele school gewaarborgd blijft? Hoe kun je dit als coördinator of directeur begeleiden? Het Gespreksdocument vvto Engels en wereldburgerschap (99,1 kB) vertaalt de kwaliteitseisen uit de landelijke standaard naar vragen om het gesprek over aan te gaan. Je kunt dit inzetten voor o.a. jaarlijkse monitoring, de werkgroep Engels of 1-op-1 gesprekken tussen coördinator en leerkracht.

Netwerk Talen en wereldburgerschap

Meld je aan voor het netwerk Talen en Wereldburgerschap. Tijdens de netwerkbijeenkomsten worden experts uitgenodigd op het gebied van vroeg vreemdetalenonderwijs, wereldburgerschap en aanverwante thema’s zoals meertaligheid, diversiteit en inclusie. Daarnaast kun je tips en tricks delen met andere basisscholen en blijf je op de hoogte van de landelijke ontwikkelingen.
Deelname aan het netwerk is kosteloos.

Neem contact met ons op

Wil je meer weten over vvto en wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op via: po-vo@nuffic.nl.