Virtual reality voor internationaal en divers onderwijs

meer over:
Virtual reality is geen vervanging voor de buitenlandervaring van de student. Het kan internationalisering wel laagdrempelig en duurzaam integreren in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Dit is sessie 3.14 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Kunnen we met virtual reality-brillen deelnemen aan werkgroepen met studenten van over de hele wereld? Hoe zou dat eruit zien? Wat is de meerwaarde? En wat zijn de obstakels?

De afgelopen 10 jaar hebben we een enorme groei gezien in MOOCs en ander online onderwijs. Honderden miljoenen studenten van over de hele wereld volgen online duizenden vakken.

De variatie in vormen van online onderwijs neemt toe. Het gaat niet meer alleen om passief videocolleges bekijken. Er komt ook steeds meer interactie in de cursussen, ook sociaal. Studenten schrijven samen essays, doen onderzoek en geven presentaties aan elkaar. Docenten doen hun best om zo rijk mogelijke ervaringen te ontwikkelen.

Perspectief

De snelle ontwikkelingen van virtual reality brengen nog veel meer mogelijkheden voor rijk, interactief onderwijs. Vele onderwijsinstellingen experimenteren met virtual reality in hun campusonderwijs. Met een vr-bril kun je deelnemen aan colleges waar je docent je meeneemt door het menselijk lichaam, naar een archeologische vindplaats, of langs internationale conflictgebieden.

Maar virtual reality biedt ook veel potentie voor Internationalisation at Home. Samen met medestudenten van over de hele wereld colleges volgen zal de echte buitenlandervaring nooit vervangen. Maar het kan wel een internationaal perspectief integreren in het dagelijks leven van de student. Én het maakt dit perspectief toegankelijk voor studenten zonder de middelen om te reizen.

Toekomst

Onze ervaring van de digitale wereld wordt hiermee steeds rijker. In landen waar onderwijs kostbaar of zwak is begint volledig online onderwijs vaker een waardig alternatief te vormen. Dit maakt de onderwijsmarkt nog sterker een mondiale markt.

Wat kunnen we hier verwachten de komende jaren? Gaat een deel van de studenten volledige studies online volgen? En voor welke onderwijsinstelling kiezen ze dan? Alleen voor de meest prestigieuze universiteiten? Of volgen ze vakken bij onderwijsinstellingen van over de hele wereld? Hoe zorgen we hierbij voor een cultureel divers aanbod van onderwijs?

Wat levert deze sessie jou op?

Tijdens deze workshop krijg je een live demonstratie van virtual reality. Zo ervaar je zelf wat er mogelijk is in de collegezaal van de toekomst en bepalen we de juiste richting. Je krijgt een goed beeld van de inzet van virtual reality in het onderwijs, wat de meerwaarde hiervan kan zijn en hoe dit bijdraagt aan de internationalisering van ons onderwijs.

Werkvorm

Workshop

Spreker

Robin de Lange, Virtual Reality Learning Lab

‘Dit was geen schoolreisje’

16 september 2019
De studenten van drie Groningse scholen bouwden vijf jaar op rij aan een huiswerkverblijf in Roemenië. Nu dat klaar is, gaan ze in hetzelfde dorp tiny houses bouwen.

Succesvol switchen tussen de straat en school

17 juni 2019
Jongeren die op straat groot zijn geworden, hebben moeite om op de schoolladder te klimmen. Gelijke prestaties leiden niet tot gelijke kansen. Hoe verander je de schoolcultuur zodat docenten en studenten geloven in hun eigen kunnen?

Nuffic Congres 2019

10 oktober 2019 09:00 - 17:00
Van Nelle Fabriek, Rotterdam
Duurzaam internationaliseren - hier, daar en online.