Van de werkvloer voor de werkvloer: internationalisering in speciaal basisonderwijs

meer over:
Hoe integreer je Erasmus+ in het curriculum van een school voor speciaal basisonderwijs?

Dit is sessie 1.2 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Sinds 2009 voeren wij Erasmus+-projecten uit. Hoewel de thema’s verschilden, was social inclusion wel de leidraad. Wij willen dat onze leerlingen ervaren dat ook zij ertoe doen in de maatschappij. En dat ook zij een rol hebben als burger in Nederland en Europa.

We hebben de afgelopen 10 jaar ongeveer 150 leerlingen en 40 leerkrachten meegenomen op 30 reizen naar 11 landen. En we hebben een manier gevonden om dit te verwerken in ons onderwijssysteem. Het maakt dus deel uit van de reken-, taal-, schrijf-, en wereldoriëntatie lessen. Hierdoor is Erasmus+ geïntegreerd in onze school.

Anderen kijken ons vaak vol ongeloof (en waardering) aan als ze horen hoe wij Erasmus+ in ons onderwijs aanbieden. Dit snappen wij! Graag delen we onze ervaring en beantwoorden wij vragen.

Wat levert deze sessie jou op?

  • praktische tips
  • een realistische kijk op een Erasmus+-project in je eigen school
  • een nieuwe, uitdagende manier van leren
  • de do's en don’ts van het starten van een project
  • een unieke mogelijkheid om teamspirit te vergroten

Werkvorm

  • inspiratiesessie

Sprekers

  • Judith Pijpers, bovenbouw leerkracht en Erasmus+-coördinator, SBO Merlijn
  • Mariette vd Bosch, directeur, SBO Merlijn

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?