Tweetalig onderwijs 2.0: vernieuwing over de hele linie

meer over:
Tweetalig onderwijs is vernieuwd. Wat is er veranderd? En hoe maak je CLIL beter zichtbaar in je school?

Dit is sessie 3.9 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Tweetalig onderwijs bestaat sinds 1989 en heeft de tand van de onderwijstijd doorstaan. Recent is het hele concept tegen het licht gehouden en bij de tijd gebracht. In tto 2.0 is er meer aandacht voor wereldburgerschap en persoonsvorming, staat de visie van de school zelf voorop en wordt er waarderend gevisiteerd.

Deze ontwikkeling is eerst in het havo/vwo ingezet maar stopt daar niet. We staan ook op het punt om het tweetalig vmbo radicaal te updaten. Zo wordt tweetalig onderwijs een leerroute waarmee de bestaande tto-scholen vooruit kunnen, en nieuwe scholen met overtuiging kunnen starten.

In deze sessie gaan we in op de vernieuwing van het tweetalig onderwijs. Vervolgens kijken we naar het tweetalig vmbo aan de hand van de casus van het Hermann Wesslink College (HWC). In het schooljaar 2018-2019 deden we op het HWC onderzoek naar de praktijken en perspectieven van Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het tweetalige vmbo-t bij zaak- en kunstvakken. We wilden namelijk weten hoe we zicht konden krijgen op de praktijk van en de denkbeelden over CLIL binnen het vmbo-t op het HWC.

Voor wie is deze sessie interessant?

  • scholen die tweetalig vmbo aanbieden

Wat levert deze sessie jou op?

  • Meerdere instrumenten om CLIL zichtbaar te maken in je eigen school.
  • Meer inzicht in de rol die CLIL kan spelen binnen tweetalig vmbo-t.

Werkvorm

  • presentatie

Sprekers

  • Onno van Wilgenburg, teamleider VO-Talen, Nuffic
  • Matthijs Ran, teamleider (tweetalig) vmbo-t, Hermann Wesselink College

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?