Stories that Move. Tools tegen discriminatie

meer over:
Wat is de meerwaarde van activerende lesmethodes in het bespreken van vooroordelen en discriminatie?

Dit is sessie 3.3 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

In Stories that Move vertellen Europese jongeren positieve verhalen maar ook hun eigen ervaringen met uitsluiting en discriminatie. Het lesmateriaal is gratis en bestaat uit 5 leerpaden met informatie, opdrachten en levensverhalen. Stories that Move richt zich op racisme, antisemitisme, en de discriminatie van Roma en Sinti, moslims en LHBT’ers. Deze inclusieve benadering biedt ruimte voor elk verhaal. Zo laat deze methode leerlingen nadenken over diversiteit en discriminatie.

Filmpjes laten leerlingen zien dat jongeren overal in Europa vergelijkbare dingen meemaken. Naast deze persoonlijke invalshoek laat Stories that Move ook een bredere kijk op de werking van vooroordelen en discriminatie zien. Je kunt het inzetten in diverse vakken, waaronder taalonderwijs, geschiedenis, maatschappijleer, levensbeschouwing, mentorklassen en burgerschapskunde.

Voor wie is deze sessie interessant?

  • docenten voortgezet onderwijs
  • docenten middelbaar beroepsonderwijs
  • docenten lerarenopleidingen

Wat levert deze sessie jou op?

Je krijgt praktische voorbeelden te zien en ervaren zo de meerwaarde van activerende lesmethodes bij het bespreken van vooroordelen en discriminatie. Ook krijg je grip op de concepten blended learning en visible thinking zoals die geïntegreerd zijn in de digitale leeromgeving van Stories that Move.

Werkvorm

Inspiratiesessie

Sprekers

  • Karen Polak, projectleider, Anne Frank Stichting
  • Femke de Koning, projectmedewerker, Anne Frank Stichting

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?