Open staan voor samenwerking

meer over:
Samen sterker in docentprofessionalisering.

Dit is sessie 3.5 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

De docent is een belangrijke speler bij het nastreven van internationale competenties voor alle studenten. Daarom staat professionele ontwikkeling van docenten op het gebied van internationalisering veel in de belangstelling. Veel hoger onderwijsinstellingen vragen zich af hoe zij dit kunnen organiseren, wat zij kunnen aanbieden en wie de trainingen kan verzorgen.

In deze inspiratiesessie geven we een aantal praktijkvoorbeelden hoe instellingen hierin gezamenlijk kunnen optrekken. De Haagse Hogeschool, de Hogeschool van Amsterdam en Hogeschool Rotterdam voerden een gezamenlijk trainingstraject uit gericht op docenten van economische opleidingen.

Hanze Hogeschool en de Haagse Hogeschool vinden elkaar in het vergelijken van elkaars didactiek voor de international classroom. Samenwerken in docentprofessionalisering biedt veel voordelen, zoals inspiratie in best practices, capaciteitsontwikkeling in het scholingsaanbod, professionalisering van de trainers en vooral geïnspireerde docenten.

Wat levert deze sessie jou op?

Je krijgt concrete ideeën over samenwerking in docentprofessionalisering. Je leert met name welke succesfactoren ten grondslag liggen aan een goede, open samenwerking.

Werkvorm

Inspiratiesessie

Sprekers

  • Marloes Ambagts, docent, docentopleider en onderzoeker, Haagse Hogeschool
  • Claudia Bulnes, internationalisation policy advisor, Haagse Hogeschool
  • Marcel van de Poel, docent, docentopleider en onderzoeker, Hanze Hogeschool
  • Jessica Shinnick, adviseur internationalisering, Hogeschool Rotterdam

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?