Redenen om te internationaliseren
Dit dashboard is gebaseerd op een vragenlijst ingevuld door meer dan 200 internationaliserings-begeleiders uit verschillende onderwijssectoren.
Samenvatting
Dit dashboard laat de belangrijkste redenen zien voor begeleiders om te internationaliseren.
- De meest genoemde reden voor internationalisering volgens de begeleiders is de persoonlijke en maatschappelijke vorming van de leerlingen en studenten. 80% van de begeleiders die de vragenlijst hebben ingevuld zien deze reden als (erg) belangrijk.
- Andere redenen voor internationalisering zijn het stimuleren van de internationale kennisdeling- en vorming en de aansluiting op de arbeidsmarkt. Deze worden door ongeveer 75% van de respondenten als (erg) belangrijk gezien.
- De redenen voor internationalisering die het minst vaak werden genoemd, zijn thema's als culturele diversiteit en de aanwezigheid van internationale leerlingen/studenten en/of staf in de onderwijsomgeving. Ongeveer 20% van de respondenten gaf aan deze (erg) belangrijk te vinden.
Meer lezen
Lees meer over dit onderzoek in het rapport Begeleiders aan het woord. De relatie tussen internationaliseringsactiviteiten en internationale competenties (617,94 kB).