Onderzoek naar tweetalig onderwijs

In Nederland doen verschillende universiteiten en hogescholen onderzoek naar didactiek en leereffecten van Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het tto.

Dat zijn bijvoorbeeld de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Leiden, de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam.

De onderzoeken naar tto hebben wij verzameld, net als een aantal scripties van studenten die onderzoek hebben verricht naar tto. En we hebben ook zelf een aantal publicaties uitgegeven over tto.

Onderzoek

In 2015 schreef Rick de Graaff een opiniestuk voor het onderwijsblad ‘de Cascade’, waarin hij uitlegt wat tto inhoudt en wat de overeenkomst is tussen tto en Content and Language Integrated Learning (CLIL).

Tweetalig onderwijs en de taal van het vak (pdf, 807 kB)

De publicatie “Tweetalig onderwijs: vormgeving en prestaties” (Verspoor et al., 2010) is bedoeld voor docenten tto, schoolleiders en lerarenopleiders. Het is het verslag van een onderzoek met twee vragen: wat is de unieke samenstelling van onderwijskenmerken, populatiekenmerken en leerprocessen, die de meerwaarde van tto ten opzichte van het reguliere vreemdetalenonderwijs bepaalt? En hoe verloopt het proces van taalverwerving in het Engels binnen tto in vergelijking tot taalleerprocessen in het reguliere onderwijs?

Tweetalig onderwijs: vormgeving en prestaties‌ (572.5 kB)

Als vervolg op het onderzoek uit 2010 werd in dit onderzoek “OTTO-2” (Dr. M.H. Verspoor, Dr. X. Xu en Prof. Dr. C.J.L. de Bot, 2013) geprobeerd beter zicht te krijgen op het effect van tto op havo en op de taalvaardigheid niveaus die leerlingen in de verschillende groepen bereiken en in hoeverre factoren zoals motivatie, voorkeuren voor lesmethodes en willingness to communicate naast schoolse aanleg een rol spelen in de taalverwerving van de leerlingen.

T-vwo en t-havo. Even effectief?‌ (839.2 kB)

Scripties

Alle scripties met tto als onderwerp die de afgelopen 5 jaar zijn gepubliceerd.

Heb je ook een scriptie over tto geschreven maar staat deze er niet bij? Stuur ons dan een e-mail: tto@nuffic.nl.

2016

The Effectiveness of Bilingual Education in The Netherlands
Franca van Daalen (Master Linguistics, Leiden University)

Learning Biology in Dutch bilingual education: any reason for concern?
Linda W. Mulder (Master Educational Sciences, Universiteit Utrecht)

2015

L2-motivatie in het Nederlands tweetalig onderwijs: een onderzoek naar leerlingmotivatie voor het leren van Engels en Frans in het Nederlandse tto
Ard Elzenga (Master Taal, Mens en Maatschappij, Universiteit Utrecht)

The effect of bilingual education on the first language: lexcial retrieval in Dutch CLIL students
Simone Freije (Master Applied Linguistics, University of Groningen)

Two Languages in one classroom? Investigating pupils’ use of Dutch in English Content and Language Integrated Learning (CLIL) classrooms
Anne Martens (Master Linguistics, Universiteit van Amsterdam)

Onderzoek naar cognitieve voordelen van leerlingen die tweetalig middelbaar onderwijs volgen
Rianne van Maldegem (Bachelor Taal- en Cultuurstudies, Universiteit Utrecht)

Langetermijneffecten van tweetalig onderwijs in Nederland. Verschillen in Engelse schrijfvaardigheid tussen masterstudenten met een achtergrond in het regulier en het tweetalig voortgezet onderwijs
Loeka van der Kooij (Master Nederlands als tweede taal, Universiteit van Amsterdam)

Publicaties

Buitenlandervaring voor veel studenten op losse schroeven

23 juni 2020
Studieplannen onder de loep

Is mbo-student Tim #futureproof?

5 juni 2020
'Na die uitwisseling wist ik: nu beheers ik de Duitse taal'

Maand van Taal en Wereldburgerschap in het basisonderwijs

11 september 2020 14:00 - 10 oktober 2020 21:00
Online
Van 11 september tot 10 oktober 2020 vindt de maand van Taal en Wereldburgerschap in het basisonderwijs plaats. Elke woensdagmiddag en donderdagavond kun je webinars volgen.