Onderzoek naar tweetalig onderwijs

In Nederland doen verschillende universiteiten en hogescholen onderzoek naar didactiek en leereffecten van Content and Language Integrated Learning (CLIL) in het tto.

Dat zijn bijvoorbeeld de Rijksuniversiteit Groningen, de Universiteit Utrecht, de Universiteit Leiden, de Hogeschool van Amsterdam en de Hogeschool Rotterdam.

De onderzoeken naar tto hebben wij verzameld net als een aantal van de scripties van studenten die onderzoek hebben verricht naar tto verzameld. En we hebben ook zelf een aantal publicaties uitgegeven over tto.

Onderzoek

In 2015 schreef Rick de Graaff een opiniestuk voor het onderwijsblad ‘de Cascade’, waarin hij uitlegt wat tto inhoudt en wat de overeenkomst is tussen tto en Content and Language Integrated Learning (CLIL).

Tweetalig onderwijs en de taal van het vak (pdf, 807 kB)

In 2014 rondde Tessa Mearns haar proefschrift “Chicken, Egg or a Bit of Both? Motivation in Bilingual Education (TTO) in the Netherlands” af. Dit deed zij aan de Universiteit van Aberdeen, in combinatie met de Universiteit Utrecht. Zij onderzocht de verschillen in motivatie tussen leerlingen van tweetalig onderwijs en leerlingen van het reguliere onderwijs.

Chicken, Egg or a Bit of Both?‌ (898.4 kB)

Download het volledige proefschrift van Tessa Mearns

De publicatie “Tweetalig onderwijs: vormgeving en prestaties” (Verspoor et al., 2010) is bedoeld voor docenten tto, schoolleiders en lerarenopleiders. Het is het verslag van een onderzoek met twee vragen: wat is de unieke samenstelling van onderwijskenmerken, populatiekenmerken en leerprocessen, die de meerwaarde van tto ten opzichte van het reguliere vreemdetalenonderwijs bepaalt? En hoe verloopt het proces van taalverwerving in het Engels binnen tto in vergelijking tot taalleerprocessen in het reguliere onderwijs?

Tweetalig onderwijs: vormgeving en prestaties‌ (572.5 kB)

Als vervolg op het onderzoek uit 2010 werd in dit onderzoek “OTTO-2” (Dr. M.H. Verspoor, Dr. X. Xu en Prof. Dr. C.J.L. de Bot, 2013) geprobeerd beter zicht te krijgen op het effect van tto op havo en op de taalvaardigheid niveaus die leerlingen in de verschillende groepen bereiken en in hoeverre factoren zoals motivatie, voorkeuren voor lesmethodes en willingness to communicate naast schoolse aanleg een rol spelen in de taalverwerving van de leerlingen.

T-vwo en t-havo. Even effectief?‌ (839.2 kB)

Scripties

Alle scripties met tto als onderwerp die de afgelopen 5 jaar zijn gepubliceerd.

Heb je ook een scriptie over tto geschreven maar staat deze er niet bij? Stuur ons dan een e-mail: tto@nuffic.nl.

2016

The Effectiveness of Bilingual Education in The Netherlands
Franca van Daalen (Master Linguistics, Leiden University)

Learning Biology in Dutch bilingual education: any reason for concern?
Linda W. Mulder (Master Educational Sciences, Universiteit Utrecht)

2015

L2-motivatie in het Nederlands tweetalig onderwijs: een onderzoek naar leerlingmotivatie voor het leren van Engels en Frans in het Nederlandse tto
Ard Elzenga (Master Taal, Mens en Maatschappij, Universiteit Utrecht)

The effect of bilingual education on the first language: lexcial retrieval in Dutch CLIL students
Simone Freije (Master Applied Linguistics, University of Groningen)

Two Languages in one classroom? Investigating pupils’ use of Dutch in English Content and Language Integrated Learning (CLIL) classrooms
Anne Martens (Master Linguistics, Universiteit van Amsterdam)

Onderzoek naar cognitieve voordelen van leerlingen die tweetalig middelbaar onderwijs volgen
Rianne van Maldegem (Bachelor Taal- en Cultuurstudies, Universiteit Utrecht)

Langetermijneffecten van tweetalig onderwijs in Nederland. Verschillen in Engelse schrijfvaardigheid tussen masterstudenten met een achtergrond in het regulier en het tweetalig voortgezet onderwijs
Loeka van der Kooij (Master Nederlands als tweede taal, Universiteit van Amsterdam)

2014

Do differentiated processes according to language level in English classes in the first year of TTO raise pupils' interest?

Olaf Hoenselaar, Ioannis Skarvelis & Kyriaki Tompazi (U-TEAch Honours track, Universiteit Utrecht)

To TTO or not to TTO. A case study in a Dutch secondary school

Claudia Casalino, Florine Keja & Sjef van Hoof (U-TEAch Honours track, Universiteit Utrecht)

Which Factors Contribute to TVWO-Success?

Andrea Cawood, Roxanne Elt, Marleen Ensink & Silke Stegmann (U-TEAch Honours track, Universiteit Utrecht)

2012

De schoolvaardigheden en schoolbeleving van leerlingen met dyslexie op het tweetalig onderwijs

Rachèle Heijstek & Lisanne Langezaal (Master Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Utrecht)

Towards improved teacher CLIL practice. Identification of design principles for a rubric styled feedback tool on teacher CLIL competencies

Bianca van der Molen & Tomas van der Vinne (U-TEAch Honours track, Universiteit Utrecht)

Publicaties

Praat mee over moderne vreemde talen en burgerschap

18 juni 2018
De ontwikkelteams van Curriculum.nu hebben hun tweede werksessies afgerond, waarin ze zich buigen over de vraag wat leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs moeten kennen.

eQuest vereenvoudigt internationalisering mbo

20 maart 2018
Meer mbo-scholen zouden de online community eTwinning moeten gebruiken, vinden Amanda van Dijk en Marcel Kuiten. Zij bedachten een raamwerk om dat eenvoudiger te maken.

Opleiding coördinator tto

26 september 2018 van 00:00 tot 00:00
Woudschoten, Zeist en Utrecht
Met deze opleiding vergroot je je expertise en versterk je de vaardigheden die nodig zijn om het tto (tweetalig onderwijs) coördinatorschap succesvol in te vullen.

Trainingen voor Global Perspectives

8 oktober 2018 van 09:00 tot 17:00
Op 8, 9 en 10 oktober organiseert Nuffic, samen met Cambridge International, 4 trainingen voor Global Perspectives.