Contact met meertalige ouders
Kinderen verdienen gelijke kansen en daarom is het belangrijk dat alle ouders goed worden geïnformeerd, zich gehoord voelen en daarnaast weten hoe ze hun kinderen kunnen ondersteunen. Een open houding en aandacht voor de thuistalen kan een belangrijke rol spelen bij het vergoten van ouderbetrokkenheid.
Ouders die hun schoolcarrière in andere landen hebben doorlopen kunnen andere verwachtingen hebben ten opzichte van hun betrokkenheid op school. Sommige ouders zijn zich er mogelijk niet van bewust dat ze een actieve bijdrage kunnen leveren aan de schoolcarrière van hun kind. Andere ouders willen juist veel meer betrokken worden. Ook kunnen ouders met een andere culturele achtergrond misschien andere ideeën hebben over de inrichting van het onderwijs, gebaseerd op het onderwijs in hun thuisland.
Probeer waar mogelijk ouders te vragen naar hun verwachtingen van de school. Zo kun je hierop inspelen en uitleggen wat wel en niet mogelijk is.
Taalbarrière hoeft geen belemmering te zijn
Jij wilt als school de ouders zo goed als mogelijk informeren. Een taalbarrière hoeft hier geen belemmering te zijn. Maak gebruik van ondersteuningsmiddelen zoals vertaalapps, zet in je brieven pictogrammen voor vaste of terugkerende schoolmomenten, hanteer duidelijke taal in je communicatie.
Benader ouders open en belangstellend, zodat ze zich gewaardeerd voelen als partner in het onderwijs van hun kind. De waardering en acceptatie voor hun moedertaal helpt een goed contact met ouders op te bouwen.
Het blijkt bovendien dat ouders vaak behoefte hebben aan contact met andere ouders. Het organiseren van activiteiten op school waarin de ouders een rol spelen, kan zorgen voor een laagdrempelige manier om elkaar te ontmoeten. Ook kun je ouders met dezelfde taalachtergrond met elkaar in contact brengen zodat ze elkaar kunnen helpen.
Advies over omgaan met meertaligheid
Ouders vragen zich vaak af wat zij zelf kunnen doen om de Nederlandse taalontwikkeling van hun kinderen te ondersteunen. Onderzoek wijst uit dat hoe beter de thuistaal ontwikkeld is, hoe beter het leren van de tweede taal gaat. De algemene taalvaardigheid die je opbouwt bij het leren van je eerste taal, kun je namelijk inzetten om volgende talen te verwerven.
Je kunt ouders daarom het beste adviseren om thuis met hun kinderen de taal te spreken die zij zelf het beste beheersen. Het is goed om thuis voor een rijk taalaanbod te zorgen door bijvoorbeeld voor te lezen, samen liedjes te zingen en veel te praten over diverse onderwerpen.
Daarnaast kan het van toegevoegde waarde zijn om meertalige ouders te betrekken bij je onderwijs. Nodig hen bijvoorbeeld uit in de klas om een activiteit te verzorgen rondom hun moedertaal, zoals het leren van een liedje of het vertellen van een verhaal aan de klas.
Door meertaligheid op deze natuurlijke manier de klas in te halen, vergroot je het talig en cultureel bewustzijn van alle kinderen. Bovendien zorgt dit voor meer betrokkenheid van de ouder bij de school.
Meer informatie
- Voorlezen in de eigen taal is een goede manier om aan de thuistaal te werken. Verwijs ouders naar World Stories voor prentenboeken in 31 talen.
- Lees hoe je deskundigheid van ouders kunt inzetten.
- De Vereniging Openbaar Onderwijs en Stichting Inspraakorgaan Turken publiceerden een handreiking over ouderbetrokkenheid en meertaligheid.
- De ambulante taalondersteuners uit Amstelveen verzamelden vele tips over en voor ouders met een meertalige achtergrond.
- Praktische handreiking hoe meertalige ouders te ondersteunen van de meertaligheid onderzoeker Sharon Unsworth Meertalig opvoeden, hoe dan?
- Audioprentenboeken in alle talen.
- Antwoorden voor ouders over meertalig opvoeden.
- Tips bij communicatie met meertalige ouders van het Onderwijscentrum Gent.