Scalda

Bij de Zeeuwse mbo-school Scalda is internationalisering bijna niet meer weg te denken uit het onderwijs. De school werkt intensief samen met buitenlandse scholen.

Talking for Success

In het project Talking for Success hielden 6 Europese toerismescholen uitwisselingen en konden de studenten hun taalvaardigheid in de moderne vreemde talen verbeteren. Een van deze scholen was het Portugese Torres Vedras. De Portugese studenten komen nog regelmatig naar Middelburg. Het contact gaat in het Engels en in het Frans. De Scalda-studenten werken in de les en thuis aan het programma en verdiepen zich in het Portugese leven. Daardoor ontstaan echte vriendschappen. Ook in vakanties zoeken de studenten elkaar op.

Cooking & Sea

Cooking & Sea is een samenwerking met Europese horecaopleidingen aan de Noordzee en de Middellandse Zee. Er is uitwisseling en bijscholing van horecadocenten. Scalda is een van de deelnemers.

Skypen in de klas

Via social media oefenen studenten hun talen. In Skypegesprekken verbeteren ze bovendien hun sociale en interculturele vaardigheid.

Meer weten?

Neemt contact op met Daniëlle Scholtes: dscholtes@nuffic.nl

Horizon College

Virtuele leermobiliteit

De opleiding Marketing van het Horizon College, een ROC met vestigingen in Alkmaar, Heerhugowaard en Hoorn, doet veel met virtuele leermobiliteit. Samen met een school uit het Duitse Ludwigshafen doen de studenten marktonderzoek. Ze houden een enquête en maken een eindrapport. Dit presenteren ze aan elkaar in een filmpje of via Skype.

Kennismaken

Docent Dick Appel, legt uit hoe de studenten elkaar leren kennen: “Met zelfbedachte raadsels. Vorig jaar gingen onze studenten in Volendammer klederdracht op de foto. Iedereen hield een attribuut in de hand, waaruit de Duitsers konden opmaken wie het was. Dat maakt het project meteen een stuk leuker.”

Planning

Appel raadt scholen aan om afspraken te maken over deadlines, verslagen en filmpjes. “Het kan teleurstellend zijn als de student aan de andere school niet reageert, of een filmpje later inlevert.” Een goede planning helpt. Houd bijvoorbeeld rekening met examenperiodes.

Meer weten?

Neemt contact op met Daniëlle Scholtes: dscholtes@nuffic.nl

Tweetalig mbo

Tweetalig onderwijs in het mbo groeit, merkt Amanda van Dijk. Ze praat met opleidingen over hoe ze een opleiding tweetalig kunnen maken. Ze traint mbo-docenten in CLIL-scholing, Engels en beleid. “Een vak in een andere taal geven zit in de Nederlandse aard. Wij hebben bijvoorbeeld heel veel te maken met import en export. Het hoort er gewoon bij. Tweetalig onderwijs is meer dan je opleiding in twee talen aan bieden. Je tilt het leren naar een hoger niveau. Je neemt op een andere manier de stof en de inhoud van het vak tot je.”

Tijd en ruimte

Opleidingen die internationaliseren, slagen als ze er veel tijd aan besteden en het ruimte geven om te laten groeien. “Internationaliseren is veel werk. Het is niet zomaar even een boek openslaan en paragraaf 1 tot en met 6 doorlopen. Het vraagt om een andere manier van denken, veel tijd en flexibiliteit. Het mbo is hier geschikt voor, omdat het ontzettend gericht is op de praktijk.”

Coördinator

Opleidingen doen er goed aan een coördinator aan te stellen voor internationalisation at home. Iemand die het thema op de agenda blijft zetten en anderen kan inspireren. “Je moet internationalisering als een onderdeel van het curriculum zien, nooit als iets wat docenten er bij moeten doen.”

Meer weten?

Neemt contact op met Daniëlle Scholtes: dscholtes@nuffic.nl

VISTA College

Go4Culture!

Het project Go4Culture! heeft twee opleidingen samengebracht. De studenten van Expertisecentrum Taal (anderstaligen en migranten) vergelijken de eigen cultuur met de Nederlandse. Samen met studenten Mediavormgeving selecteren ze foto’s voor een expositie. Ze maken er ook een catalogus bij.

Succes

Het project was een succes, vertelt Verena Reinders, internationaal coördinator bij het Arcus College in Zuid-Limburg. “De taalstudenten en de Mediastudenten waren enthousiast. Ze vonden het interessant om beeldmateriaal te zien over de culturen van hun klasgenoten en ze vonden het leuk om over hun eigen cultuur te vertellen..”

Ook voor de docenten was het een leuk project. “Je leert studenten beter kennen. We genoten van de foto’s met bijbehorende verhalen. De samenwerking met studenten en docenten van een andere opleiding was als heel positief ervaren en dit kunnen we dan ook zeker vaker doen”.

Tips

Het project liep tegen een paar dingen aan. Reijnders: “Het kostte meer tijd dan we verwachtten. Voor sommige cursisten was de opdracht niet direct helder, maar goede visuele voorbeelden hielpen hen de opdracht te begrijpen. De opleidingen hebben verschillende locaties. Het samenbrengen van alle deelnemers is dan ook een uitdaging. Goede planning en duidelijke communicatie. Dat is echt van groot belang. Al liep niet alles volgens plan, het enthousiasme van iedereen maakt het elke seconde waard!”

De foto-expositie kun je bekijken op verschillende locaties van Arcus en daarbuiten.

Meer weten?

Neemt contact op met Daniëlle Scholtes: dscholtes@nuffic.nl

Koning Willem I College

Digitale samenwerking met Zuid-Afrika

Het Koning Willem I College in ‘s-Hertogenbosch werkt al jaren samen met College of Capetown in Zuid-Afrika. Ze bezochten elkaar over en weer en door digitale samenwerking is het contact nog intensiever. “Alle opleidingen krijgen de vrijheid om het contact met College of Capetown te differentiëren zodat het past bij het curriculum en de student”, zegt Renée Frommé, coördinator Bureau Internationalisering.

Slack

Het contact verloopt vaak via apps zoals Slack en Skype. Maar studenten maken ook weleens filmpjes die ze op YouTube plaatsen. Frommé: “In het begin vinden de studenten het spannend, het spreken in een andere taal (Engels) en met andere studenten die ver weg zitten. Maar ze leren ontzettend veel van elkaar”.

Kleine stappen

Volgens Frommé moet je een lange adem hebben en de doelen niet te hoog stellen. “Houd de stappen klein en concreet zodat je daar je successen uit kunt halen. De valkuil is dat je uit enthousiasme op hele ambitieuze, grote en abstracte doelen gaat zitten. Je kunt geen algemeen plan neerzetten waar alle afdelingen zich aan moeten houden. Ga na wat past bij de opleiding en bij de student”.

Meer weten?

Neemt contact op met Daniëlle Scholtes: dscholtes@nuffic.nl