Inclusievere internationale studentenmobiliteit

meer over:
Goede praktijken uit het Vlaamse hoger onderwijs.

Dit is sessie 1.10 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Sinds de start van het Erasmusprogramma is studentenmobiliteit steeds belangrijker geworden. Zowel het budget dat eraan besteed wordt, als de impact die het heeft op de persoonlijke, academische en professionele ontwikkeling van studenten die eraan deelnemen zijn groter geworden. De vraag klinkt steeds luider om studentenmobiliteit open te stellen voor alle groepen studenten, ook de ondervertegenwoordigde groepen.

In deze sessie stellen we voor hoe het Vlaamse hoger onderwijs daarop een antwoord probeert te bieden met 3 concrete maatregelen die geïmplementeerd werden in de hele hogeronderwijssector:

  • 25% van de beurzen voor uitgaande mobiliteit binnen het Vlaamse Actieplan Mobiliteit moet gaan naar studenten uit ondervertegenwoordigde groepen, die strikt gedefinieerd worden.
  • Ondersteuning van voorbereidende bezoeken voor studenten met een beperking voor Erasmusmobiliteit.
  • De oprichting van het Steunpunt voor Inclusief onderwijs in het Vlaamse Hoger Onderwijs.

Wat levert deze sessie jou op?

Aan de hand van inspiratiefilmpjes gaan we in deze sessie samen op zoek naar bruikbare definities en ondersteunende maatregelen voor het verbeteren van de studentenmobiliteit van ondervertegenwoordigde groepen. Verder delen we ook bruikbare sjablonen en praktijken.

Werkvorm

Inspiratiesessie

Sprekers

  • Renilde Knevels, beleidsadviseur internationalisering, Flanders Knowledge Area
  • Valerie van Hees, coördinator, Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO)

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?