Het EMEU-concept: Internationalisering voor iedereen

meer over:
Een innovatieve manier waarop internationalisering onderdeel wordt van het primaire onderwijsproces op jouw school.

Dit is sessie 1.15 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Het EMEU-concept won de prijs EU Success Story 2018. Het is ontwikkeld om zoveel mogelijk studenten en docenten internationale ervaring aan te bieden. Door verschillende activiteiten op te nemen in het reguliere onderwijsprogramma wordt internationalisering onderdeel van het primaire onderwijsproces.

Docenten die meedoen aan het EMEU-concept geven beroepsgericht onderwijs in een vreemde taal. Daardoor ontwikkelen zowel docenten als studenten hun vaardigheid in een vreemde taal.

In het EMEU-concept ontwikkelen vele beroepsopleidingen uit de hele EU samen virtuele samenwerkingsopdrachten, studiemodules en internationale stages. Dit begon in 2012 bij 1 mbo-opleiding.

Inmiddels doen er 18 EU schoolpartners en 60 EU VET teams mee. Zij vormen samen een netwerk in de sectoren gezondheidzorg, welzijn, economie, techniek en internationale handel. Dit netwerk breidt zich nog steeds uit, zowel nationaal als internationaal. In de toekomst komen er ook EMEU4Cross-over modules voor bijvoorbeeld ict en health and social care.

Door haar organisatie is EMEU een succesvol voorbeeld van kwaliteit, innovatie, duurzaamheid en inclusie, waarbij het bedrijfsleven ook een belangrijke rol speelt.

Wat levert deze sessie jou op?

Je leert wat het EMEU-concept inhoudt. En hoe je dit in je eigen Europese netwerk kunt toepassen.

Werkvorm

Workshop

Sprekers

  • Frans van Schaik, hoofd internationalisering, Horizon College
  • Ellen van Schaik-Ejerskov, coördinator internationalisering detailhandel, Horizon College

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?