Het belang van cultuurverandering binnen stedelijke scholen

meer over:
Over de transformatie van 'het podium', 'de coulissen' en 'de kleedkamer' binnen een stedelijke schoolcultuur.

Dit is sessie 2.1 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Uit het laatste inspectierapport blijkt dat er op scholen met een diverse leerlingenpopulatie een probleem van kansenongelijkheid bestaat. Iliass El Hadioui bespreekt het belang van een cultuurverandering binnen docententeams en de fundamentele rol van schoolleiders hierin. Hij baseert zich hierbij op de resultaten van het professionaliserings- en cultuurveranderingsprogramma, De Transformatieve School.

Wat levert deze sessie jou op?

De sessie geeft inzicht in de mechanismen die ten grondslag liggen aan de groeiende kansenongelijkheid in een diverser wordende schoolcultuur. Ook biedt de sessie praktische tools voor onderwijsprofessionals om concreet en systematisch te werken aan een grotere kansengelijkheid.

Werkvorm

Inspiratiesessie

Let op: deze sessie beslaat 2 rondes. Je vindt hem in het aanmeldformulier onder nummer 2.1.

Spreker

Iliass El Hadioui

  • wetenschappelijk docent aan de Department of Psychology, Education and Child Studies, Erasmus Universiteit Rotterdam
  • programmaleider binnen het cultuurveranderings -en professionaliseringsprogramma De Transformatieve School
  • onderzoeksleider van het programma Transformaties in het Grootstedelijk Onderwijs afdeling Sociologie, Vrije Universiteit in Amsterdam
  • lid van de Onderwijsraad

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?