European credit transfer in het MBO: wens of noodzaak?

meer over:
Discussieer mee over een internationaal studiepuntensysteem voor het beroepsonderwijs.

Dit is sessie 3.13 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Internationalisering heeft in het Nederlandse mbo een hoge vlucht genomen zonder een internationaal erkend studiepuntensysteem. Er zijn wel verkenningen uitgevoerd, zoals de ECVET-pilots (European Credit System for Vocational Education & Training). Maar die hebben niet geleid tot een breed geaccepteerd credit systeem voor het beroepsonderwijs.

In het hoger onderwijs ging dat heel anders. Daar speelden het European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) en de ECTS credits een belangrijke rol in internationalisering.

Diverse ontwikkelingen binnen het Nederlandse beroepsonderwijs nodigen nu uit tot een nieuwe discussie over zo’n systeem. Denk aan de positie van de associate degree en de flexibilisering van het onderwijs.

Tijdens deze sessie willen we die discussie nieuw leven inblazen. Samen met collega’s uit het mbo willen we verkennen of er draagvlak is voor een studiepuntensysteem dat nationaal en internationaal breed gedragen wordt. En we nodigen je uit om mee te doen aan een kleinschalig haalbaarheidsonderzoek.

Wat levert deze sessie jou op?

Je levert een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van de internationalisering van het beroepsonderwijs.

Werkvorm

Kampvuursessie

Sprekers

  • Els van der Werf, senior adviseur internationalisering en bologna expert, Hanzehogeschool Groningen
  • Robert Wagenaar, director International Tuning Academy Groningen, Rijksuniversiteit Groningen

'Internationale ervaring moet voor iedereen zijn'

7 oktober 2019
Roos van Leeuwen en Rico Tjepkema zijn kersverse bestuurders van respectievelijk de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO). Allebei hebben ze internationalisering in hun portefeuille.

Kansengelijkheid in het onderwijs

5 september 2019
Wat zorgt ervoor dat leerlingen en studenten waarvan de omgeving minder verwacht, tóch goed gaan presteren?