Certificering tto-scholen

Een gecertificeerde tto-school voldoet aan de kwaliteitsstandaard van tweetalig onderwijs en heeft de visitatie daarvoor succesvol afgesloten.

Kwaliteitsstandaard

De kwaliteitsstandaard van tweetalig onderwijs waarborgt de kwaliteit en vormt de belangrijkste leidraad voor beginnende en gevorderde tto-scholen. Wij hebben deze standaard ontwikkeld samen met het netwerk tto.

De belangrijkste punten in de standaard beschrijven:

  • het gewenste taalniveau van leerling en docent;
  • de spreiding van het tto-curriculum over de zaakvakken, de exacte en creatieve vakken;
  • de gewenste onderwijstijd in het Engels;
  • de invulling van internationalisering binnen de tto-opleiding;
  • de gewenste didactische kwaliteiten van tto-docenten.

Vmbo

We hebben voor vmbo-scholen een aparte standaard ontwikkeld met bijbehorend keurmerk.

Standaard tweetalig vmbo‌ (185.5 kB)

Toelichting bij de standaard tweetalig vmbo‌ (274.5 kB)

Havo/vwo

Wanneer je school voldoet aan de standaard voor de onderbouw krijg je het keurmerk tto-juniorschool. Voldoet je school ook aan de standaard voor de bovenbouw, dan krijg je tevens het keurmerk tto-seniorschool.

Kwaliteitstandaard tweetalig onderwijs 2.0 (219.8 kB)‌ (1.7 MB)

B2 or not B2: Taalvaardigheden en ERK-niveaus in tweetalig onderwijs‌ (2.1 MB)

Visitatie

Als de visitatiecommissie vaststelt dat je school voldoet aan de standaard, ontvang je het keurmerk tto. De visitatiecommissie bestaat uit 4 mensen uit het tweetalig onderwijs:

  • Een voorzitter die meestal verbonden is aan een universiteit of hogeschool en een achtergrond heeft in talen.
  • Een commissielid dat specifiek kijkt naar de internationaliseringscomponent van het curriculum. Dit lid is vaak zelf verbonden aan een tto-school.
  • Een van onze medewerkers, die de ambtelijke secretaris van de commissie is en het rapport schrijft.
  • Een tto-coördinator van een andere school die zelf binnenkort gevisiteerd wordt.

3 pijlers

Tweetalig onderwijs rust op 3 pijlers:

  1. Taalvaardigheid
  2. Wereldburgerschap
  3. Persoonlijkheidsontwikkeling

1. Taalvaardigheid

Leerlingen spreken op een hoog niveau Engels. Ze kunnen de taal niet alleen hanteren in een klaslokaal, maar ook in verschillende internationale en/of interculturele settings en ongeacht het gespreksonderwerp. De CLIL-didactiek (Content and Language Integrated Learning) is een belangrijk instrument om dit te bereiken. Dit is de didactiek achter tweetalig onderwijs en behelst een communicatieve en taalbewuste aanpak.

2. Wereldburgerschap

Leerlingen ontwikkelen een open, brede blik op de wereld. Dit gebeurt door dagelijks een internationale setting te creëren op school. Maar ook door leerlingen de wereld in te sturen.

De school laat haar visie op wereldburgerschap zien en hoe zij deze vertaalt naar het programma.

3. Persoonsontwikkeling

Persoonsontwikkeling is grotendeels het doel van de eerste 2 pijlers. De leerling groeit als persoon. Leerlingen kunnen reflecteren, zijn betrokken, verantwoordelijk, creatief, ondernemend en weerbaar. Scholen worden uitgedaagd om te laten zien welke doelen zij stellen op dit gebied en hoe deze zichtbaar worden.

De 3 pijlers: meetbaar, aantoonbaar en merkbaar

  • Taalvaardigheid is meetbaar, aantoonbaar en merkbaar
  • Wereldburgerschap is vooral aantoonbaar en merkbaar
  • Persoonsontwikkeling is vooral merkbaar

Internationaal samenwerken op Deltion: ‘Dit zijn échte cultuurverschillen’

26 mei 2020
Een studie Internationale Handel & Commercie kan niet zonder internationale projecten. Met die overtuiging begonnen docenten Martin Reins en Šacira Ganić (Deltion College) eTwinning-projecten voor studenten uit Nederland, Kroatië en Roemenië.

Is mbo-student Tim #futureproof?

18 mei 2020
'Na die uitwisseling wist ik: nu beheers ik de Duitse taal'

Team Mathematics Challenge

16 juni 2020 10:00 - 15:30
Broklede, Breukelen
De Team Mathematics Challenge 2020 gaat vanwege de maatregelen rond het coronavirus NIET door.