Aan de slag met de global goals (SDG’s)

meer over:
Hoe ga je in jouw school of onderwijsinstelling aan de slag met de werelddoelen voor duurzame ontwikkeling?

Dit is sessie 1.8 van het Nuffic Congres. Bekijk alle sessies.

Waar gaat deze sessie over?

Agenda 2030. Dat is het kader voor duurzame mondiale ontwikkeling dat 193 landen, waaronder Nederland, in 2015 met elkaar hebben afgesproken. De agenda streeft naar duurzame ontwikkeling op alle fronten (milieu, sociaal-politiek, economisch) en heeft het overkoepelende principe dat niemand mag worden uitgesloten (inclusie).

In de gemeente Aa en Hunze opereert het platform Global Goals. Het doel van het platform is om vooral inwoners in Aa en Hunze bewust te maken van de Werelddoelen zodat iedereen zijn bijdrage kan leveren. Het platform heeft 6 Werelddoelen gekozen om met name onder de aandacht te brengen:

  • geen armoede
  • geen honger
  • kwaliteitsonderwijs
  • schoon water en sanitair
  • betaalbare en duurzame energie
  • eerlijk werk en economische groei

Het platform brengt onder andere diverse partijen in het onderwijs bij elkaar. Kwaliteitsonderwijs is een apart werelddoel, maar is ook een belangrijk middel voor het behalen van de andere werelddoelen.

Kom naar de sessie en laat je inspireren door leerlingen, docenten, stichting Day for Change en platformleden Global Goals.

Voor wie is deze sessie interessant?

  • docenten
  • schoolleiders
  • schoolbestuurders
  • beleidsmedewerkers

Wat levert deze sessie jou op?

  • Je krijgt handvaten om met werelddoelen aan de slag te gaan in het onderwijs.
  • Je krijgt tips hoe je van start kunt gaan.
  • Je bouwt aan je netwerk op dit thema.

Werkvorm

  • inspiratiesessie

Sprekers

  • Lynette Peeters, onderzoeker, Nuffic
  • Platform Global Goals Aa en Hunze
  • Stichting Day for Change
  • Leerlingen en docenten dr. Nassau College Assen

‘Dit was geen schoolreisje’

16 september 2019
De studenten van drie Groningse scholen bouwden vijf jaar op rij aan een huiswerkverblijf in Roemenië. Nu dat klaar is, gaan ze in hetzelfde dorp tiny houses bouwen.

Succesvol switchen tussen de straat en school

17 juni 2019
Jongeren die op straat groot zijn geworden, hebben moeite om op de schoolladder te klimmen. Gelijke prestaties leiden niet tot gelijke kansen. Hoe verander je de schoolcultuur zodat docenten en studenten geloven in hun eigen kunnen?