Ontdek de wereld met Globitrotter

Met het bordspel Globitrotter reizen leerlingen en studenten de wereld rond en gaan ze aan de slag met interculturele vaardigheden. 'Het voelt niet als leren.'

Het is een snikhete dag in Bangkok. Een bezoek aan de Wat Arun tempel staat op het programma. Wat trek je aan? 'Mijn leerlingen steken er een hoop van op”, zegt docent Haitske van de Sande.

De deelnemers maken tijdens het spel kennis met verschillende culturen. Ze kunnen fiches verdienen door de vragen op de kenniskaarten (Wat is de grootste stad van Afrika) en vragen over interculturele dilemma’s goed te beantwoorden. Met die fiches kunnen ze bijvoorbeeld hun reiskosten betalen.

Ook de ontmoetingen met inwoners van andere continenten (de andere spelers) leveren fiches op. De winnaar is degene die het best interculturele dilemma’s oplost en als eerste zijn reismissie voltooit. Het spel is geschikt voor leerlingen en studenten. Afhankelijk van het leerjaar- en niveau leidt het tot verschillende discussies.

Gave tool

Haitske van de Sande is docent Engels (tto) in de onderbouw van de Christelijke scholengemeenschap Walcheren en maakt al een aantal jaren gebruik van het spel. “Het is een gave tool,- een soort kolonisten-, die docenten werk uit handen neemt”, vindt ze.

“Tweetalig onderwijs bevat ook een component Europese en Internationale Oriëntatie (EIO) want leerlingen moeten de taal ook kunnen toepassen”, legt ze uit. “De leerlingen moeten daarvoor aan een aantal eisen voldoen zoals kunnen communiceren in het buitenland.” Van de Sande is EIO-coördinator op haar school en zet Globitrotter voor dit onderdeel in.

“Het spel laat leerlingen naar elkaar kijken. In hun paspoort staat of ze uit het dorp of uit de stad komen en arm, rijk of middle class zijn. Zo ontmoet Victoria uit Canada bijvoorbeeld Amir uit Iran en stellen ze elkaar vragen. In China is het gebruik om na het eten te boeren. Doe jij dat ook als je daar bent? Of je bent in een islamitisch land tijdens de Ramadan en hebt enorme dorst. Neem je wat te drinken of niet? Zo werken ze aan hun interculturele competenties.”

Aanpassen of niet?

Volgens Van de Sande maakt het spel leerlingen er bewust van dat er andere normen en waarden zijn. De spelvorm slaat aan, heeft ze gemerkt. “Ongemerkt gaan ze hierover nadenken want ze willen winnen. Ze doen fanatiek de opdrachten en bekijken dilemma’s niet alleen vanuit hun eigen perspectief, maar ook vanuit die van een ander. Belangrijke vraag is in hoeverre je je aanpast aan een andere cultuur en in hoeverre je vasthoudt aan je eigen normen en waarden.”

Ze speelt het spel met de brugklassen aan het begin van het studiejaar. “Ze hebben dan nog niet veel ervaring in het buitenland. We trekken er een middag voor uit en bespreken het na. Het spel is iedere keer anders want je kunt verschillende identiteiten aannemen. Aan het eind van het jaar, na de uitwisseling en de les normen & waarden, doen we het nog een keer. Dan kijken we of ze anders tegen bepaalde kwesties aankijken. Het voelt niet als leren, maar ik merk dat mijn leerlingen er een hoop van opsteken.”

Updates en trainingen

Globitrotter is te bestellen via Nuffic. Onze partner Globi maakt regelmatig actuele, vakspecifieke informatie voor docenten online beschikbaar zodat het spel actueel blijft. Ook organiseert Globi trainingen voor docenten. Een Engelse versie van het spel is ook beschikbaar. Wil je meer informatie? Stuur dan een mail: globitrotter@nuffic.nl

'Homogene gemeenschappen zijn verleden tijd'

18 mei 2018
Culturele diversiteit in de klas en (wereld)burgerschap zijn belangrijke, maar ook gevoelige thema’s in het onderwijs.

eQuest vereenvoudigt internationalisering mbo

20 maart 2018
Meer mbo-scholen zouden de online community eTwinning moeten gebruiken, vinden Amanda van Dijk en Marcel Kuiten. Zij bedachten een raamwerk om dat eenvoudiger te maken.

Kennismaking Globi-Trotter

15 november 2018 van 16:00 tot 19:00
Globi, Utrecht
Informele spelmiddag van Globi en Nuffic om docenten bekend te maken met het Globi-Trotterspel.

Studentenconferentie Teacher in Europe

8 mei 2019 van 09:00 tot 17:00
Katholieke Pabo Zwolle en de Pabo van Hogeschool Viaa, Zwolle
Een 3-daagse studentenconferentie over internationalisering, speciaal voor aankomende leraren.