The Dutch Way in Education: we mogen best een beetje trotser zijn op ons onderwijs

Publicatiedatum: 08-05-2017 16:25

100 jaar onderwijsvrijheid: dankzij ‘Artikel 23’ kent Nederland een ongelooflijke diversiteit aan scholen. Wat er nog meer uniek is aan het Nederlands onderwijssysteem, van lagere school tot universiteit, lees je in ‘The Dutch Way in education: Teach, learn & lead the Dutch Way’.

Het boek, met bijdragen van acht hoogleraren, werd op 8 mei gepresenteerd tijdens het OCW-symposium ‘Onderwijs en diversiteit: 100 jaar na de pacificatie’.

Het slothoofdstuk is geschreven door een buitenstaander: Alma Harris, hoogerlaar Educational Leadership and Policy aan de universiteit van Bath. Zij vindt dat Nederlanders best een beetje trotser mogen zijn op hun onderwijssysteem. En wel omdat we niet alleen bovengemiddelde studieresultaten halen, maar omdat wij tegelijkertijd zoveel nadruk leggen op gelijke kansen voor iedereen. “The Netherlands has an equitable system with above average results.”

Marc Vermeulen, hoogleraar onderwijssociologie aan Tilburg University, wees in zijn lezing toch op de toenemende ongelijkheid in onderwijskansen. “We mogen inderdaad trots zijn op wat we de afgelopen 100 jaar hebben bereikt, maar de emancipatie is niet klaar, en zal dat waarschijnlijk nooit zijn.”

Het belang van internationalisering voor het Nederlands onderwijs

The Dutch Way presenteert het Nederlandse onderwijssysteem aan de rest van de wereld. In het voorwoord breekt Freddy Weima, directievoorzitter van Nuffic, een lans voor verdere internationalisering van het Nederlandse onderwijs. Om 2 redenen: we worden op die manier aantrekkelijker voor internationaal talent. En het is een voorwaarde om een plek te veroveren in de wereldtop van kenniseconomieën.

Bestel het boek

Bestel het boek via de website van de uitgever, Onderwijs Maak Je Samen. In november verschijnt er ook een Nederlandstalige editie.

 

 

Laatste wijziging: 01-09-2017 14:49