Housing Hotline voor huisvestingsproblemen van internationale studenten

Publicatiedatum: 26-07-2017 12:10
Tags:

Huisvesting is nog te vaak een probleem voor de ruim 112.000 internationale studenten in Nederland. De Landelijke Studentenvakbond en Erasmus Student Network lanceren daarom de Housing Hotline. Hier kunnen internationale studenten terecht met vragen en klachten over huisvesting tijdens hun verblijf in Nederland.

Studenten krijgen hulp bij het zoeken van een kamer. Ze kunnen misstanden of een conflict met hun huisbaas melden, en vragen stellen. Een team van medewerkers en vrijwilligers van de LSVb en ESN beantwoordt telefonisch of per mail elk verzoek dat binnenkomt via de Housing Hotline. De Hotline geeft een overzicht van de klachten door aan het ministerie van Onderwijs.

Huisvesting

Ook Nuffic merkt dat het voor internationale studenten lastig kan zijn om geschikte huisvesting te vinden. Er is een structureel tekort aan kamers en de huurprijzen zijn vaak hoog. Internationale studenten vinden niet altijd de juiste informatie, bijvoorbeeld over hun rechten en plichten als huurder. Omgekeerd zien we dat verhuurders niet altijd open staan voor de internationale student.  

Samenwerking

We werken samen met alle betrokken partijen om te zorgen dat Nederlandse en internationale studenten gelijke toegang krijgen tot informatie en een woning. Via de website Study in Holland maken we internationale studenten wegwijs bij het zoeken van woonruimte. De Nuffic Neso-kantoren organiseren pre-departure meetings waar ze de internationale student voorbereiden op hun studieverblijf in Nederland. De Housing Hotline is een zeer welkome en nodige stap om huisvestingsproblemen van internationale studenten op te lossen.

Meer over de Housing Hotline

Lees het persbericht van de LSVb en ESN

Laatste wijziging: 27-07-2017 06:28